Hjerneforsker?

Til Christian.

Jeg læser medicin på 5. semester på KU og går selv med ideen om hjerneforskning. Jeg var engang ovre på biofysik for at snakke med dem om hvordan de gik og arbejdede. Jeg tror forskellen på de rene naturvidenskabelige uddannelser du nævner og medicin er, at de giver dig den dybe naturvidenskabelige kunnen der skal til for at forstå den enkelte lille delproces energetisk, kvantemekanisk osv, men ikke giver nogen bredere forståelse af hjernen. I medicinstudiet skøjtes der let hen over de dybereliggende mekanismer for, hvorfor et molekyle opfører sig som det gør eller hvorfor en proces løber med en given hastighed el.l, mens der fokuseres på viden om og forståelse af hele centralnervesystemets anatomi og fysiologi.
Man får altså her modsat de andre studier det store kursus om hele opbygningen og hvordan alle banerne hænger sammen, og hvordan, det at du slår din fod eller ser en flot pige kan give en bevidst erkendelse, en motorisk handling eller en smerte/glædes-oplevelse, samt, hvordan hjernen fungerer i hele kroppen, altså den integrerede fysiologi hvor du får at vide at de og de stoffer kan ikke påvirke, mens de og de er den meget afhængig af, eller hvis kroppen udsættes for stress eller du trækker vejret for hurtigt sker der det og det osv.
Jeg snakkede netop med nogen nerveforskere på biofysik, de undersøgte hvorvidt en nerveimpuls kunne beskrives som en lydudbredelse men vidste intet om den menneskelige hjernes måde at virke på, mens en hjernelæge vil have en begrænset viden om det fysisk/kemiske, men derimod en meget omfattende biologisk viden om hvordan tingene hænger sammen.
Der kommer så også en del psykologi på medicin, som nok ikke kommer de andre steder hvis ikke man vælger det. Men hvis du vælger at forske senere, kan du jo vælge at gå i dybden og arbejde sammen med nogen DTU-forskere og lave nogen mere fundamentale naturvidenskabelige forsøg, det bliver bare nok dem der trækker det tunge naturvidenskabelige læs, mens du ser det i kontekst til krop/sygdom. Det kommer an på hvad du er til, er du tungere naturvidenskabsmand skal du ikke læse medicin, er du til helhedsforståelsen og sygdom/psykologi og læren om alle mekanismer i hjernen frem for den totale forståelse af den enkelte, skal du læse medicin.
Jeg skal skrive bachelor hos en læge der er hjerneprofessor, han arbejder sammen med molekylærbiologer og elektroingeniører og biokemikere og det lød som om han havde læst ret godt på lektien, han sad ihvertfald og regnede på ionfluxer og vektorer og radioaktivitet, så det er jo også lidt hvad man selv gør det til efterfølgende. Håber du kunne bruge mit svar, og håber der er nogen der vil kommentere på det.