Hjerneforsker, Studietvivl - Hjælp

Hej alle her på studmed. Som overskriften antyder, så står jeg i øjeblikket i en situation hvor jeg er meget i tvivl om jeg har valgt det rigtige studie. Jeg vil først lige fortæller lidt om mig selv og min situation, og håber på at i vil læse det og komme med input, enhver form for info, erfaring eller tips er velkommen!

Jeg studerer i øjeblikket psykologi på SDU i Odense, og starter efter sommerferien på 3 år af bacheloren. Jeg har fra starten været en smule i tvivl om jeg ville læse medicin eller psykologi, men endte med at beslutte mig for psykologi, simpelthen fordi at jeg synes at psyke, tankeprocesser og adfærd var enormt spændende. Jeg har lige fra starten haft en interesse for hjernen, og særligt hjerne-adfærd sammenhængen, og når jeg havde medicin i tankerne, var det også særligt med henblik på neurologi og psykiatri.

Jeg har indtil nu været glad for mit studie og synes at fagene vi har haft har været spændende, men særligt biologisk psykologi og kognitiv psykologi har jeg fundet interesse i, hvilket jo ikke er så underligt når man tænker på min interesse for det neurovidenskabelige.

Og så kommer vi til problemet: Jeg har fundet ud af at jeg nok meget gerne vil skrive en Ph.D. og forske i neurovidenskab, og har derfor snakket flere som var færdiguddannede, som rådede mig til, at såfremt jeg allerede nu ved at jeg vil i den retning og være hjerneforsker, at skifte til medicin.

Årsagen var flere:

  1. Det skulle være langt nemmere at komme til at tage en Ph.D. som læge (Vedkommende sagde ordet til mig: de bliver nærmest kastet efter medicinere, og der er nærmest på forhånd afsat penge til det.) Derfor ville mine muligheder for at forske være bedre.
  2. Man får flere praktiske laboratorie færdigheder som man kan drage nytte af som forsker efterfølgende, som man ikke har mulighed for som uddannet psykolog.
  3. Man lærer mere om de øvrige dele af kroppen, om medicin og om påvirkningerne af disse på adfærd og hjernen.