Hjelp!

Hei
Jeg går på 7 sem på KU og er i klinikk nå.
Jeg står i en sånn situasjon at jeg risikerer å ikke få mitt siste kliniske opphold godkjent og lurte på om dere kan gi meg noen gode råd om hva jeg kan gjøre.

Jeg skulle være på to avdeling, på medisinsk og kirurgisk. Jeg har fått mitt første opphold godkjent og har fått den stemplen jeg trenger i logboka. Jeg har oxo fått de andre stempler på den midteste siden i logboka så både LKF timene og patologikurus er godkjent. Men nå er jeg på mitt siste opphold og trenger deres stempel på den midteste siden og en stemple at hele logboka mi er signert, men min tutor vil ikke gjør det.

Jeg har pga sykdom vært mye borte fra den siste avdeling. Man kan normalt være borte 10%, men jeg har vært bort sånn ca 12dager… ikke sammenhengende og det er ogåo noen weekender med i de 12 dager. Tutoren mener at de ikke ha sett meg nok på avdeling og tror ikke helt at jeg kan det som skal kunnes og under vår samtaler så virket det som om hun også tvilte på de underskifter jeg har i logboka mi. Selv om jeg har vært mye bort er hele logboka fylt med de underskrifter som skal være der, men likevel vil hun ikke signere at logboka er fylt ut og dermed heller ikke godkjenne mitt opphold på avdeling.

Hun vil vente med å se hvordan det går til eksamen og selv hvis eksamen går godt skal hun tenke litt på det. Jeg har nå legeerklaring på at jeg har vært syk tre ganger og måtte ta sykeperiode pga det, men likevel mener hun at det er ikke godt nok, og urettferdig mot de andre studenter som har vært der hele tida.

Så kort sagt risikerer jeg å ta semesteret om igjen pga dette. Så jeg lurte på om noen av dere har vært i lignende situasjon eller vet hva man skal gjøre? Jeg har ringt til KU og snakket med eksamenskontoret, men de var ikke til noe hjelp. Det er torturen alene som etter sitt beste skjøn vurderer om oppholdet skal godkjennes eller ikke og man kan ikke starte på 8 semester uten å ha bestått 7sem. Det at jeg likevel få lov til å gå til eksamen og selv hvis jeg består den vil også ikke hjelpe hvis jeg ikke få det siste stempel og underskrift at hele logboka er signert og utfylt. Så eksamenen min vil bli annulert hvis jeg ikke ha dette. Jeg kan klage sa de, men det er igjen sykehuset og tutoren som skal se på klagen og det mener jeg ikke vil hjelpe. Dessuten pga sommerferiene vil det ta så lang tid å se på klagen at jeg likevel ikke vil få lov til å starte på 8sem.

Jeg synes at det virkelig er urettferdig og utrolig pinlig å ta semesteret om igjen pga fraævr, pga sykdom, noe som jeg selv ikke ha kontroll over. Så jeg trenger alle deres råd og hjelp!

Sådan er det…

Men, gå til studievejlederne, de kan fortælle dig, hvordan du skal forholde dig, hvis tutoren ikke vil godkende opholdet, selvom I har haft en fornuftig samtale. Du kunne evt. tilbyde at komme lidt ekstra nogle dage, evt. om aftenen, det burde give gode points.

  • Mikkel

Jeg kender ikke noget specifikt til din situation.

Hvis du har laegeerklaeringerne iorden kan jeg ikke se problemet, hvis du som Mikkel foreslaar moeder op et par ekstra dage…!

Har du talt med studievejledningen? Sygemeldte du dig de dage du ikke moedte op (det skal man paa AU)?

Hvis du har stemplerne fra alle de andre afdelinger, behoever du vel ikke principielt tage hele semestret om, kun opholdet paa den afdeling du ikke fik stempel fra. Saadan fungerer det paa AU.

Men det er bare en rigtig kedelig situation og jeg haaber virkelig at det loeser sig. Din tutor virker lidt uflexibel.

Jeg har tildbyd henne å komme noen ekstra dager… tilbyde og love til og med at jeg kunne komme to uker før starten av neste semester og være på avdelingen og ta opp for de tapte dager, men nope! det hjelper ikke… jeg burde vært der da jeg skulle, er for sent nå sier hun. Har prøvd å snakke med henne og forklare henne på alle mulig måter, men er fortsatt redd for at hun likevel vil dumpe meg.

Nei, det er også litt av problemet, har ikke sykemeldt meg de dager jeg ikke mødt opp, men har snakket fortalt det til henne noen uker etter hvorfor jeg har vært borte…

Ja, jeg har legeerklaring som sier at jeg har vært syke 3 ganger og måtte ta sykeperiode.

Jeg tenkte også som du sier at jeg bare kan ta oppholdet på den siste avdelingen, men han jeg snakket med på eksamenskonteret sa at hvis jeg fikke få den siste semplen så vil semesteret ikke beståes og selv hvis jeg består eksamen så vil eksamen anuleres. Og med ikke bestått 7 sem, kan jeg heller ikke starte på 8 sem.

SÅ jeg er helt fortvilet nå. Og ikke bare skal jeg ta semesteret om igjen, dette vil også koste meg dyrt økonomisk. Norsk SU er ikke som dansk SU, vi får det i prinsippet som lån det hele, kun etter bestått semester blir lånet (kun en del av det) gjort om til stipend. Så det at jeg har vært syk vil ikke bare koste meg et helt semester, men også sånn ca 16000kr som skal betales tilbake. Dette prøvde jeg også forklare henne, men det hjalp heller ikke.

Det lyder jo fuldstændigt LANGT ude. Hvad er det for en sindsyg emsig tutorlæge, det kan gøre mig så sur det der. Syntes virkelig du skal gå til studievejledningen, det kan jo ikke være rigtigt at I ikke kan lave en aftale om at du kommer x antal ekstra dage og så er det det.

Jeg er selv på 7. og mener faktisk kun at der er 80 % obligatorisk fremmøde.
Du skal sku ikke finde dig idet, sålænge du har dokumentation i din logbog samt lægeerklæringer for at du har været syg!

håber virkelig det ordner sig for dig, giv ikke op, gå til studievejledningen og klag din sag, det er det de er der for.

mange sympatihilsner Nikolaj

Jeg har faktisk over i den anden grøft.
Jeg mener at siden du ikke har meldt dig syg, i perioderne, som vi ellers er instrueret om, og derfor ikke har gjordt afdelingen opmærksom på problemet, så er det selvforskyldt.

Vi er blevet instrueret om at skulle opfatte opholdet som et arbejde, hvor man melder sig syg, og rask.
Så nytter det ikke at komme efter, når man ikke har været på afdeling, med nogle sygeerklæringer, og sige…jamen jamen…jeg er jo her, og har erklæringer på det hele…eller…

Hvis man havde gjordt opmærksom på problemet, kunne man inden eksamen, og godkendlese af ophold, havde snakket om tingene, og aftale at du kunne kommer ekstra.

Jeg kan godt forstå din situation, men jeg mener dybest set, at du selv er skyldt i den.

mvh
svend gundestrup

Vel, nå var jeg til eksamen og bestod den. Fikk vite av både sentsur og eksaminator (som var tutoren min) at det hele gikk fint, du var på samme nivå som resten av dine medstudenter selv om du ikke har vært så mye tilstedet. Kan godt være at bare er du god til å lære ting hurtigere, men du får likevel ikke semplen i logboka siden du ikke har vært tilsted så så mange timer som det var planlagt. Du har din legeerklaring, men likevel…

Synes det er så urettferdig å si noe sånt. Går utdannelsen ut på å sikre at man kan de ting som man skal eller går det bare på prinsipper. Har jo fean med hatt grunn til å være borte og igjen foreslo jeg at jeg kommer noen dager ekstra nå eller før begynnelsen av nesten semester. Men nope, det kan ikke la seg gjøre, det må jeg snakke med universitet om. De kan kun skrive at eksamen er bestått, men det siste kliniske oppholdet kan ikke godkjennes og så må universitet selv se hva de gjør.

Forstår godt hva du sier Grundestrup og ja, delvis er det min skyld, men herrgud er vi her for å sikre kvalitet eller kvantitet. Kan jo de samme ting på samme nivå som alle andre, og det at jeg har vært syk er jo ikke min skyld.

Må indrømme at jeg virkelig synes den tutor læge er langt ude. Hvad fand… bilder hun sig ind! Synes hele situationen er helt absurd og at det er en princip sag for alle studerende, som skal igennem 7 semester. Kan simpelthen ikke være rimeligt at tutorlægens forgodtbefindende skal bestemme om den enkelte kan bestå opholdet, når man har været der så meget af tiden, som det nu har kunne lade sig gøre. Når man oven i købet har lægeerklæringer på dele af sygeperioden, kan jeg slet ikke se problemet. Hvorfor har tutorlægen ikke gjort opmærksom på problemet tidligere? Hun er vel på afdelingen hele tiden, siden hun kan sige , at du ikke har været der nok. Det er efter min mening en skandale! Korrekt, at man skal melde sig syg ved fravær Svend, men der må da være grænser. 12 syge dage inkusiv weekender ud af to måneder burde altså ikke være nok til at opholdet ikke godkendes!!! Og hvad er det for en udtalelse at komme med efter eksamen… Det er godt nok noget PIS! Kan derfor kun opfordre dig til at gå til studievejlederne og få noget hælpe derfra. Evt dekanen. Prøv alt. Start en underskrift indsamling her på hjemmesiden. Er sikker på der er mange, som gerne vil hjælpe. Som sagt synes jeg det er en principsag og at vi bør udvise solidaritet. Hvad nu hvis det næste gang er en af os andre, som på kommer på den afdeling! Rigtigt meget held og lykke. Håber inderligt at det lykkes for dig.

Synes egentlig ikke, at det er “noget pis” - det er vel fair nok, at tutorlægen er betænkelig ved at underskrive en logbog hos en studerende, der har været meget fraværende - lægeerklæring eller ej… blot fordi man har en lægeerklæring lærer man ikke de ting, man har misset.

Når alt kommer til alt, så er vi voksne mennesker, der har et ansvar for egen læring, så jeg kan ikke forstå, hvis nogle bliver harme over, at en tutor følger reglerne - derimod ville det da være lidt ærgeligt, hvis man blot kunne skodde sit kliniske ophold, og så få det godkendt alligevel. En tutor kan vel ikke sige, at det er OK for nogle - men ikke for andre, og så må vi lige pludselig allesammen være væk i to uger…

At det så er en meget ufleksibel måde det åbenbart er foregået på, det er noget helt andet. Jeg har svært ved at se, hvorfor tutoren ikke ønskede at underskrive logbogen, når nu det blev konstateret, at det lærte alligevel var tilfredsstillende - specielt, hvis det tilbydes, at man kommer ind til ekstravagter.

Igen, gå til studievejlederen, de kan sige dig om der er noget at komme efter, og i givet fald, hvordan du håndterer det…

  • Mikkel

Til Mikkel: Kan godt se din pointe i, at man selvfølge ikke bare skal have lov til at blive væk, men mener sådan set ikke at den pågældende tutorlæge håndhæver reglerne på en fornuftig måde. Havde X! nu været væk pga pjæk, så havde det været noget helt andet. Men når X! har papir på, at han har været syg, har udfyldt sin logbog og dermed dokumentation for at kunne udføre de færdigheder, som kræves for at have bestået semesteret og samtidig får at vide til eksamen, at X!s niveau er på højde med de øvrige studerendes, kan jeg slet ikke forstå, at du ikke kan være enig i, at X! bliver behandlet uretfærdigt.

Mht til din kommentar angående ansvar for egen læring, har du da helt ret i, at det er den studerende eget ansvar at få lært noget. Men man kan også vende den om. Ansvar for egenlæring gælder vel også om, at man selv kan vurdere om man får noget ud af den tilbudte undervisning. Det er vel derfor, der er lavet en eksamen og at ikke alle timer er obligatoriske. Jeg er af den mening, at intet her på studiet burde være obligatorisk. Vi går på et universitet - og har altså selv ansvaret for, at vi lærer noget. Man kunne i stedet indføre en hårdere eksamen på 7ende semester i stedet for, at det blot er en formsag. Så ville folk nok være mere motiverede til at møde op.

Jeg kan se, at du er på 6 sem Mikkel og derfor endnu ikke har prøvet at være i klinikken. Jeg kan fortælle dig at udbyttet varierer utroligt meget fra afdeling til afdeling og at motivationen, specielt på 2 del af opholdet, nærmer sig nul (i hvert fald hos dem jeg har snakket med og hos mig selv). Havde selv en del fravær fra afdelingen, da jeg mente jeg spildte min tid der. Men det er selvfølgelig ikke et argument for at overtræde reglerne, men synes nu der må være grænser. Problemet er måske i virkeligheden, at tutorlægerne ikke fører et egentligt regnskab med, hvor meget de studerende er på afdelingerne, men istedet laver et skøn. Man burde måske indføre en form for “afkrydsning” hver eftermiddag, men det bliver nok lidt tungt at håndhæve. Men så havde der i hvert fald ikke været nogen tvivl.

Til X! I og for sig er det jo ord mod ord mellem dig og tutorlægen. Hun har ikke nogen dokumentation for, at du ikke har været der nok. Derimod har du dokumentation for, at en del af dit fravær skyldes sygdom. Det må du kunne bruge til et eller andet. Jeg håber som sagt forsat at X! får godkendt sit ophold og ikke skal spilde et halvt år pga en emsig tutorlæge.

Nu kender vi jo allesammen lægestuderendes omgang med begrebet “sygemelding” - ikke dermed sagt, at det har været tilfældet i denne sag, men alle ved, at det er det enmmeste iverden af få en lægeerklæring om at man har været syg.

Jeg mener fortsat, at tutorlægen har retten på sin side, omende vedkommende har vist sig overordentlig pernitten og ufleksibel.

  • Mikkel

En lægeerklæring er en lægeerklæring uanset, hvor let den er den er at få fat i. Den bør være gyldig grund. Kan slet ikke se, hvorfor X! ikke skulle have sit ophold godkendt. Desuden er det vel ikke i nogens interesse, at X! spiler et halvt år. Og spild det kommer det da til at være, når X!, i følge tutorlægen selv, har opnået de nødvendige færdigheder. Nå, lad os stoppe der. Håber godt nok ikke det er mig, der engang bliver udsat for så “regelrytter-agtig” en turnuslæge.

-Faldo

Jeg må stadigvæk insisterer at for at man får en rutine i ikke kun journal optagelse, men også kan udføre mange forskellige funktioner på et hospital, samt fungerer på en afdeling at det er vigtigt at man er på hospitalet gennem længerer tid.

Det samme gælder færdigheder som iv, a-gas og ligende, hvor det godt kan værat man kan tage det på en ikke så påvirket person, men kl 2 i skadestuen, hvor ot er totalt perifer kontraheret, er noget som man lære mget af, og som man kun oplever ved at være tilstæde på sygehuset.

mvh
svend

Du har helt ret Svend. Opholdet går på andre ting end blot at få udfyldt logbogen. Man lærer meget af bare at være tilstede, prøve de enkelte logbogs-opgaver mere end en gang osv. Og jeg mener, da på ingen måde hellere, at man skal have lov til bare at blive væk. Men når det er sagt, mener jeg stadigvæk, at X! med overvejende sandsynlighed har fået nok ud af opholdet. Han var jo dygtig til eksamen fx. Desuden må man forvente, siden X! har fået første del af opholdet godkendt, at han har deltaget aktivt i denne del og lært en masse her.
-Faldo

Enig! I sidste ende (og i første omgang på 9. semester) skal man nok blive stillet til regnskab for sine færdigheder! At X! i den konkrete sag har været fraværende i to uger (el. mere) får næppe fatale følger for hans fremtidige virke som læge!

Lige et lidt sent indspark i debatten…

Godkendelse af klinikophold ved Københavns Universitet kræver at både fremmødet og opholdet (dvs logbog) skal være tilfredsstillende. En godkendelse af logbogen er ikke direkte afhængig af fremmødet. Hvis man bliver syg i forbindelse med opholdet, skal man kontakte afdelingen for at sygemelde sig. På denne måde kan man netop aftale evt. ekstra dage i klinikken tidligt i forløbet, således at man ikke ender i den uheldige situation, at man grundet manglende fremmøde ikke får sit ophold godkendt. Reglerne kan virke rigide, men er i mange tilfælde en fordel for os alle. Mange afdelinger har studenterne fordelt på dagens program, hvilket er en klar fordel for de studerende. For at de gider gøre det er det nødvendigt, at afdelingen har en ide om, hvor mange studenter, der kommer den pågældende dag. Bliver de studerende væk uden at give besked, risikerer vi at afdelingerne ikke længere gider bruge tid på at sætte os på programmet - en forringelse for alle studerende i klinik.
Jeg vil gerne gøre opmærksom på at 80% reglen døde med gammel studieordning. Man har altså IKKE ret til 20% fravær på studieordning 2000!

Med venlig hilsen

Kirstine F Fabritius
(Studenterrepræsentant i studienævnet for medicin, KU)