Hjælp til optagelse.dk

er der nogen der kan forklare hvad sker der hvis jeg søger sådan her med snit der ligger på præcis sidste års adgangskvotient

  1. sdu uden stand-by
  2. au med stand-by

Hvis kvotienten stiger i år og du ikke kommer ind med dit snit, så kan du tilbydes en plads, hvis nu en anden siger nej tak til deres tilbud.

Du skal bare være opmærksom på, at hvis du tilbydes en standby plads, så får du ikke tilbudt andre uddannelser, og så skal du vente på at blive optaget :slight_smile:

Okay så hvis jeg søger SDU som 1 prioritet uden stand-by plads, så er det at hvis jeg ikke kommer ind på grund at mit snit, at min ansøgning går direkte videre til AU og der kan jeg både blive optaget almindeligt eller stand-by hvis mit snit ikke rækker?

Ja, altså hvis du ikke vælger standby på SDU, så går de jo efter din 2.Prioritet. Hvis du har snittet der til, så bliver du tilbudt en plads, og ellers kan du optages der med standby. Men hvis SDU er din 1.prioritet, så ville jeg da søge standby der i stedet for AU? Man kan selvfølgelig risikere at vente et år på optagelse, men jeg snakkede med dem fra sdu den anden dag, og de sagde at de nogle gange oplever at flere siger nej tak eller falder fra de første måneder, og så vil andre (standby pladserne) jo få tilbudt en plads

1 Synes om