Hjælp til forklaring af simpel figur

Hej, er der nogle, der kan forklare mig denne figur, hvorfor den ser ud som den gør?
Skærmbillede 2022-06-16 kl. 19.21.08

Altså jeg forstår ikke hvorfor der kun er calciumspikes i midten.

Hvis calcium-spikes er et udtryk for aktionspotentiale betyder det så ikke at der på alle “toppe” skal være calciumspikes eller tager jeg fejl?

Så forstår jeg heller ikke hvorfor kurven er lavere for tonus end for slow-waves.

Jeg er på dybt vand og husker intet…

Men toppene er ikke lige høje, måske tærskelværdien ( threshold) for calcium spikes ikke opnåes ved top 1 og top 3.

Hej

Som jeg har forstået det, så genereres slow waves af Cajals interstitialceller (pacemakerceller). Der er hele tiden skiftevis influx af calcium og efflux af kalium, hvilket gør, at der hele tiden er bevægelse i den glatte muskulatur. Der kan så ske en ekstraordinær stimulus, fx via ach fra parasympatikus, hvilket gør, at cellerne når tærskelværdien, og der dermed sker en ekstraordinær stigning i intracellucær calcium (også fra ER til cytosol). Det skaber så en calciumspike og en endnu kraftigere kontraktion.

Jeg tror kurven for tonus er lavere fordi den simpelthen har en anden y-værdi. Det er jo ikke mV men spænding. Og så er den lidt forskudt, fordi kontraktionen sker lidt forsinket fra ændringen i cellens membranpotentiale :slight_smile:

Håber det gav lidt mening…