Hjælp til det sociale

Hej alle,

Jeg er lige startet på medicin og det er fedt! Sødt hold, søde mennesker, fantastiske tutorer og jeg kunne blive ved. Jeg viber ret godt med mange på mit hold, men det ændrer ikke på at jeg frygter det der kommer nu her.

Jeg har det SÅ svært med at være mega social i SÅ mange timer ad gangen, hvor der sker så meget nyt for mig. Intro perioden er HÅRD ved mig og jeg har trukket stikket senest kl 16 hver dag fordi jeg ikke kunne rumme mere i hovedet, mens de andre tog i bar og på rundtur i byen.

Snart skal vi på hyttetur. Jeg kan slet ikke overskue det! Hytten ligger langt væk, så jeg kan ikke tage hjem hvis det bliver for meget. Jeg er introvert og lader op alene, hvor andre (ekstroverte) jo i høj grad får energi af at være sammen med andre. Jeg overvejer at blive hjemme. Jeg er bange for at gå død i det og trække mig, og at mit hold vil se det som et nej tak til fællesskab som konsekvens

Er der andre som har kæmpet lidt i starten? Hvordan klarede i det? Og hvad kan i anbefale? Vil jeg blive socialt udstødt hvis jeg ikke kommer på den hyttetur? Vil jo gerne være en del af fællesskabet, jeg synes bare ikke det er særligt hensigtsmæssigt for en som mig at skulle 150 km væk til en hytte med mit hold + 60 andre mennesker jeg aldrig har snakket med før, i en hel weekend.

Jeg glæder mig virkelig til der kommer fokus på det faglige i stedet for intro

Hjælp. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre

1 Synes om

Hvis jeg stod i din situation, så ville jeg prøve at tage den lidt med ro og prøve at få det bedste ud af det. Der er kun intro 1 gang i livet, og det er en god investering i et fællesskab, som vil gøre din studietid meget bedre. Det faglige skal nok komme. Alt til sin tid.

1 Synes om

En snak med tutorerne omkring dine tanker og dilemma kunne måske hjælpe. De kunne måske komme med en mulighed eller plan, som virker for dig. De er der vel kun for at hjælpe :smile:

Min kæreste læser godt nok engelsk, men endte med at tage hjem om natten fra sin introtur i en spejderhytte far away, og han har altså fået en masse bekendtskaber på studiet alligevel. Min veninde, der læser historie, tog slet ikke med, af samme årsag som dig, og har ligeledes fået rigtig mange venner på studiet.

Hvis du har det ubehageligt med det, så synes jeg bestemt ikke du skal tage med. Der kommer jo masser af lejligheder, hvor man bliver “tvunget” til at tale sammen (gruppearbejde osv.), så det skal nok komme :smile:

Held og lykke!

1 Synes om

Det handler ikke om at jeg bare vil til det faglige nu, men at jeg ikke orker intro. Så dit råd med at tage den med ro og nyde det hjælper desværre ikke rigtigt sådan en som mig, for jeg KAN ikke nyde det

Det er svært lige pludselig med så mange mennesker!!

Det er jeg udemærket klar over, at de er :wink: Og jeg har snakket med flere af dem for nogle dage siden. Der var desværre ikke så meget at gøre lige ved det med hytteturen, udover at jeg selv kunne køre osv. men det synes jeg også bare er at sætte spotlyset på det, hvis jeg kører midt i det hele som en eller anden diva, så bliver jeg hellere hjemme.

Jeg er selv introvert og vet hvad det føles som. Du kommer ikke bli socialt udstødt, men er du introvert kommer du självfallet ta mindre plats. Så hvis du ikke vil gå til hyttetur, gør ikke det :). Du kommer få venner når studiet vel starter :slight_smile:

Hvordan er det med læsning, er du best på at studere alene eller i fælleskab?

Hej,
Jeg kan så meget følge dig, og jeg har det fuldstændig på samme måde! Jeg er selv introvert, og det kan kræve super meget energi at være social i længere tid af gangen med så mange mennesker på en gang. Jeg valgte selv at tage med efter overvejelse og endte med at have en rigtig god tur, men jeg var godt udmattet efter! Jeg synes, du skal lytte til dig selv, og hvad DU har du bedst med. For jeg kan love dig for, at selvom du ikke tager med vil du ikke gå glip af fællesskabet efterfølgende, det skal du nok stadig blive en del af. Der var flere fra mit hold, der ikke var med. De er trods dette blevet super godt integreret. Så jeg mener ikke, du skal være bekymret over, at det ender med at gå udover det sociale på sigt! Jeg valgte selv at træde ud af min “comfort zone” og give det en chance, hvilket jeg er rigtig glad for, men som sagt: lyt til dig selv! Hvis du virkelig kan mærke, at du overhovedet ikke kan overskue, synes jeg helt klart, at der helt fair og okay at blive hjemme!

Med læsning er det ok i fællesskab. Er meget glad for at være social med folk jeg kender, og det kommer jeg jo til med en læsegruppe. Mindre grupper er også godt for mig - jeg bliver først stresset når der er MANGE mennesker jeg ikke har noget rigtigt forhold til

Dejlig besked! Lige hvad jeg havde brug for!

Vi skal afsted fredag og der er tilmeldingsfrist onsdag. Så jeg giver det lige et par dage og mærker efter, men umiddelbart tror jeg faktisk, at det bliver et go!

Du bliver nød til at vende den tanke om. Der er intet galt med dig, du skal ikke være bange for at folk tror du er en diva. Hvorfor skulle de dog det? Skulle der dog være enkelte personer, som er så smålige at de ikke respektere, at alle har forskellige behov, så er det jo sikkert ikke nogen du ville have et socialt forhold til alligevel :slight_smile: . Det er vigtigt at du fortæller dig selv at der intet er galt med dig - du kan endda se i tråden her, at flere har eller kender folk som har det som dig. Jeg syntes at det er fedt at du tør at sige, at du har det svært, det er de færreste der tør det :slight_smile:

1 Synes om

Du/I overtænker det. I er voksne mennesker. Hvis I ikke vil med, så bare bliv hjemme. Ingen kan huske eller går op i, hvem der var med på en rustur, når der er gået et par måneder.

Man styrer selv, hvordan man gør tingene på et universitet :). Det er ikke gymnasiet.

4 Synes om

Jeg tilslutter mig fuldstændig AndersN1. Føles det ikke rigtig, then dont do it.
Personligt tog jeg ikke med på introtur. En måneds rusperiode var rigeligt til mig.
Mine bedste venner og veninder er fra studiet. En weekend i en hytte dikterer heldigvis ikke dine sociale relationer resten af studiet :blush:

1 Synes om