Hjælp til bog-junglen KU 2. sem

Hej alle sammen.

Jeg skal snart til at anskaffe en histologibog til 2. sem., men er MEGET i tvivl om det skal være Geneser eller Ross’ engelske, som nu anbefales efter at have været ude i kulden en årrække (de mener at den passer til den nye 2006-ordning på KU).

Geneser er dansk og dækker t.o.m. 5. sem, men jeg er bange for at den er 10 gange så detaljeret som den burde være…

Ross er komprimeret, men jeg ved ikke, hvad der var galt med den før, og hvorfor den pludselig er OK igen. Desuden er den måske for udetaljeret til senere semestre?! Har nogen erfaringer med den??

Og hvad ville I vælge? :shock:

Har forøvrigt lige været inde og se anmeldelser her på siden af Geneser - det kunne nemt gå hen at blive den :roll: Men er der flere kommentarer? Evt. til Ross?

Du har ret i at Geneser til tider skyder lidt over målet, men ikke i et omfang der gør bogen ulæselig på nogen måde. Var selv meget glad for at læse efter den.

Hørte fra andre studerende der ikke læste efter Geneser, at de oplevede at noget af det der blev talt om til undervisningstimerne slet ikke var nævnt i deres bog.

Tak for svaret. Efter megen research bliver det også den.

Jeg kan også kun støtte mig til Geneser… Ja, den er stor, fyldig og ret detaljeret!! Derfor kan den virke uoverskuelig ved første gennemlæsning, men ved 2. og 3. bliver den MEGET bedre!! Der står iøvrigt også en masse ang. andre fag på 2. sem. f.eks. biokemi og biofysik…
MVH
Simon

Tag et kig på Stevens og Lowe, den er supergod, og kan læses på 1/4 af tiden som Geneser.

Stevens og Lowe blev “sablet” af underviseren forleden :slight_smile:
På Blackboard hedder det sig:

“Faget mener at Stevens og Lowe i forhold til det nye kursus ikke er tilstrækkelig dybdegående, hvorfor der i løbet af de næste semestre vil ske en udfasning af denne. Ross Histology anbefales i stedet for.”

Alle undervisere mener at de fleste bøger skyder under målet i lige netop deres fag. Resultatet er, at i langt de fleste fag skyder de anbefalede lærerbøger laaangt over målet. Det gælder ikke mindst i patologi, hvor Geneser er det vildeste spild af tid, når man læser til eksamen. At det så iøvrigt er en fantastisk bog, det er noget helt andet, men som lærerbog er den alt for sludrende og uden fokus.

Jeg kan også kun anbefale Stevens and Lowe - jeg brugte en gammel udgave, og den var rigeligt dækkende i kraft af sine mange glimrende illustrationer og kortfattede koncise tekst.

  • Mikkel

Men som sagt ikke anbefalet - det er lidt betænkeligt. :wink:
Geneser: er dansk, bruges af læreren, har CD m. billeder, dækker t.o.m. 5., mange er glade for den.

At den er detaljeret og til tider lidt “way out”, synes jeg selv opvejes rigeligt af det andet. Folk består da fint med bogen :stuck_out_tongue:

Og endnu engang tak for svarene til jer alle!

Det er mit indtryk, at Geneser er temmelig tung på 2. semester. På 3. semester er det meget lidt, man skal læse i den.

På 4. semester er den rigtig god og meget spændende at læse efter - det tror jeg også, at den vil være på 5. semester, men det finder jeg snart ud af.

Når du læser i Geneser er det vigtigt, at du starter med at læse på en måde, så du skaber dig et overblik. Desuden er der en del stof i nogle forskellige bokse, som man sagtens kan sortere fra - altså stof der heller ikke omtales i modelbesvarelserne.

Det hjælper meget at lave de tidligere eksamenssæt. På den måde finder du ud af, hvad du skal kunne. Jeg ville helt sikkert vælge Geneser, men jeg ville samtidig være opmærksom på at skære det overflødige væk.
Håber dette er en hjælp for dig.