Hjælp til at forstå simpel figur/tabel (Gentisk kode)

Hej

Er der nogle, der kan hjælpe mig med, hvordan jeg kan bruge vedhæftet tabel om den genetiske kode?

Jeg forstår ikke rigtig hvordan jeg kan bruge den ifbm. en opgave eller lignende

På forhånd tak
28

Jeg vil tro du vil kunne oversætte et RNA kodon til aminosyre, fx hvis du har UGG.

Du tager U som er 1. position, dvs. det er 1. række du skal kigge i, nu tager du G som er 2. position, så vi kigger i 1. række og 4. kolonne. Til sidst G som er 3. position der viser, at det er den sidste i 4. kolonne, ergo aminosyren er Trp.

Tak fordi du vil forklare mig det, men jeg forstår det slet ikke…

Hvad mener du med 1. række altså der står jo rigtig mange aminosyrer, hvordan ved du præcis at det er trp, der jo også 3 andre.

Tror du du kan forklare det anderledes på en måske mere letforståelig måde?

Eller måske andre der kan.

På forhånd tak

Tusind tak. Nu giver det mening. Kan man bruge den både til DNA og mRNA?

Måske kan du også hjælpe mig med opgaven på vedhæftede billede.

Der står: Angiv de 3 første aminosyrer i aminopeptidase N proteinet. Mit bud er GGG (Gly), AGC (Ser) GGC (Gly), men jeg tror bare ikke, at det er rigtigt. Håber du kan hjælpe. På forhånd tak

Måske kan en anden hjælpe?

Ja samme tabel kan bruges, bare thymin istedet for uracil. Start kodon er atg, hvilket står på linje 1201 i slutningen af 3. Kolonne i det røde, efterfølgende står der gcc aag gga, hvilket bliver Arg Lys Gly ifg tabellen.

Det forstår jeg ikke. Skal man ikke starte ved 1. kolonne af det røde?

Kan du udybbe hvad du mener?

Hvordan ved jeg at det er startcodon fx?

På forhånd tak

Måske skulle du spørge den lærer som har lavet opgaverne.

I opgaven står der, at der “den røde boks indikerer exon 1, som indeholder start codon for translation”. Start codon er ATG, og ATG kommer først der jeg skrev, ergo alt før er ligegyldigt.

Det giver mening nu tak. Er det kun for mRNA man sal tænke på start og slutcodon?

Måske er der andre der kan hjælpe?