Hjælp til at finde studierelevant arbejde!

Hej Studmed’er.

Jeg var en af dem som blevet meget skuffet i sommers, da jeg fik afslag på medicinstudie på SDU. Havde ellers et snit på 9,6 så havde regnet 100% med optagelse og søgte selvfølgelig ikke i AU - øv.

Satser stadig på kvote 1 næste år, hvor jeg søger alle 3 steder. Håber snart regeringen får gjort noget ved det meget store svenseker problem.

Er begyndt at forberede mig til en kvote 2 optagelse i 2007 (sdu 2008 hvis de får lov til at bevare den nuværende ordning).

Har være på Oure idrætshøjskol i vinter/foråret 2006. Haft butiks, gartner og lagerarbejde i efteråret 2005.

Nu arbejder jeg som pædagogmedhjælper i en børnehave. Har desuden vikartimer i vuggestuen og en specialafdeling for senudviklede børn, der hører med i under samme tag som den børnhave jeg er ansat i.

MEN NU TIL SAGEN: Jeg ønsker at finde noget tilkalde-vikar arbejde, hvor jeg har med ældrer at gøre. Så som plejehjem eller hvad i nu kan anbefadle. Så vil høre om der er nogle der har eller arbejder på et plejehjem i odense eller nær odense, som de kan anbefalde. Så hvis i kender et plejehjem i odense (eller lignene) der evt. søger en udfaglært tilkaldevikar, vil jeg meget gerne hører fra jer.

Mvh Rasmus[hr]

Jeg må indrømme, at jeg ikke er inde i noget helt aktuelt omkring karaktergennemsnit.
Men jeg vil da mene, at med 9,6 skulle du ikke fortvivle - og kvote 2 - kan du vel medtænke som en ekstra sikkerhed - men mon ikke du kommer ind før eller siden på det snit?
Er der andre, der kan komme med noget beroligende…
Det må være ærgerligt at få afslag, da du jo ellers har gjort et pænt arbejde i gymnasiet…

Hej Rasmus.

Lad mig kort fortælle dig hvad jeg selv gjorde (og det hjalp sgu 8) ).

Mit snit fra gymnasiet lå lidt under adgangskravet, så jeg gjorde det, at jeg søgte arbejde som service-assistent på OUH, de sommerferie efter jeg blev student. Dér kom jeg på en afdeling, hvor jeg skulle gøre rent, men vigtigst af alt, skulle jeg gangtræne ældre patienter hver dag (og da det netop er relevant, på en eller anden måde…så gav det god erfaring og point). Dernæst har jeg været pædagogmedhjælper på en SFO der passer børn med dysfunktioner i hjernen, som fx. DAMP / Turettes osv.

Som frivillig arbejde var jeg tlf. rådgiver på det der dengang hed Aids-info (Nu; Center for sex og sundhed, Odense).

Det er yderst vigtigt at du laver noget relevant og kan vise og argumentere for, at du kan bruge dine erfaringer til noget på dit studie…at du har lært noget osv. Mit arbejde på OUH har givet mig en chance for at snuse lidt til sundhedssektoren, så det skrev jeg bl.a.

Og arbejdet som pædagogmedhjælper har udviklet min sans for at kunne kommunikere med børnenes forældre…som læge er der jo meget kommunikation med pårørende, så der er en vis parallel dér…

Vigtigst af alt er selvfølgelig, at du kan argumenterer for, hvorfor DU skal ind. Dertil er erfaringer med mennesker et solidt fundament for at bygge dine argumenter op.

Held og lykke! Spørg endelig hvis der er mere du vil have uddybet.

G

…jeg har selv været på et plejehjem også, og så vidt jeg kan vurdere er det meget nemt at få et arbejde. Vis interesse og duk op selv for at spørge om job. Men det vigtige er ikke at få så meget arbejde som muligt på dit CV, når du skal søge på medicin. Det vigtige er at argumentere for hvorfor de forskellige jobs har gavnet din motivation. Til det kan det også være nok med ét, men yderst relevant, erhvervsarbejde…

Tak for hjælpen jer der har svaret.
Er der stadig ikke nogle der har arbejdet på et plejehjem i odense i de kan skriv navnet på?

Og til Braniac:
Da du fik stillingen som service-assistent på OUH, gik du bare op på sygehuset og forhørte dig, eller var det noget de søgte. Det er jo vigtig at man får noget patientkontakt, som du gjorde med gangtræne ældre patienter hver dag. Det er nok ikke alle der får sådan noget. Ellers tror jeg faktis det kunne være spændende, at prøve efter næste sommerferie, hvis jeg ikke kommer ind til sommer.

Det frivillig arbejde som tlf. rådgiver på det der dengang hed Aids-info (Nu; Center for sex og sundhed, Odense), hvordan fik du det? Har været inde på deres hjemmeside men, der stod ikke noget om hvordan man kan blive det og hvad kravene er.
Kræver det noget kort uddannelse før eller? Og hvor mange timer havde du? Hvad skal man have af timer for at det kan tælle ordentlig med i en vurdering i kvote 2 i odense. De andre 2 uni’er opperer med antal timer pr. uge. Det gør de vel iike på sdu?

Rasmus

Lad mig først starte med at sige, at jeg slet ikke har nævnt hvor mange timer jeg var frivillig tlf. rådgiver. Kun i hvilken periode jeghr været det. Jeg tror da, at man skal have været der i et par måneder før man kan regne med at det tæller, men ellers er der ikke krav fra SDUs side om hvor mange timer man skal have før man kan bruge det til noget. Igen, så er det din argumentation for hvorfor det frivillige arbejde har hjulpet din motivation, der er vigtig.
Gå ind på hjemmesiden igen og søg på deres tlf.nummer. Ring til dem og sig at du gerne vil være frivillig derinde. De er meget søde og imødekommende, og jeg garanterer dig, at det nok skal hjælpe dig et skridt videre hen imod medicinstudiet.

Mht. arbejde som serviceassisten; jeg gik hen på servicekontoret for at spørge om job, og straks var jeg ansat i sommerferien. Jeg har hørt, at der er gode chancer for at få job nu, da de mangler folk. Så være ikke tilbagestående, gå hen og undersøg det…

G

Tak for svaret. Ved ikke om denne samtale er så interessant for andre.? Skriv endelig hvis i ikke synes den er relevant for andre.
Hvor mange timer havde du om ugen Braniac, som tlf rådgiver ? Skal man have nogle kursuser først, man skal jo have noget viden ind på en eller anden måde?

Og et sprøgsmål mere. Nogle der ved om kvote 2 på sdu forsætte, som tidligere efter 2007? De skriver på deres hjemmeside de ønsker det.

Som tlf. rådgiver havde jeg vagter 3-4 gange om ugen. Man går igennem et kursus på vist antal timer før man bliver frivillig derinde.

Mht kvote 2, så søger SDU dispensation til at kunne fortsætte med den ordning de har nu. Indtil videre har optag gennem motiveret ansøgning samt samtale været en succes, for så har de mulighed for at vælge og satse på de studerende der er motiverede nok til så hårdt et studie som medicin.

G

3-4 gange om ugen det lyder af meget. Hvor mnange timer var en vagt på?

Du afgør selv hvor mange vagter du vil tage. Og det er ikke så slemt, for du får udleveret en telefon, som du har med dig hvor du går hen.

En vagt er typisk på 6 timer.

G

http://www.au.dk/da/sun/umedicin/opt-stud.htm

Måske har jeg ikke fattet spørgsmålet?
Men som du kan læse i dette link så kunne du med et snit på 9,6 i 2006 komme ind på et standby-plads på Aarhus Universitet.
Noget jeg ville tænke rigtig meget over i ventetiden ville være boligspørgsmålet.
Sæt dig ind i, hvordan du får et godt sted at bo, hvordan du f.eks. kommer på venteliste til et kollegieværelse eller måske et studenterkollektiv. Jeg vil ikke anbefale nogen at bo alene i starten af et studium, da det kan blive meget Palle-alene-i-verden - og dårligt for studiet. Bare lige for at vise dig, at du også kan vælge at se positivt på, at du ikke kom ind i år, for så har du længere tid til at forberede dig på en lang række praktiske ting. Det er vigtigt at bo godt - det giver nemlig overskud til at studere.
Håber ikke dette er helt udenfor emnet?
Og hvorfor rekvirerer du ikke en oversigt over undervisningen på 1. semester på det universitet, du forventeligt regner mest med at blive optaget på? Du får så travlt med at lære en masse mennesker og 117 ting at kende, når du først er optaget - så begynd dog at læse lidt forud!
Anatomi er så benhårdt, så det vil være rigtig godt at starte nu!!!

Jeg er godt nok selv optaget i år på SDU (pga de 3 højniveau-fag).
Jeg søgte også sidste år, men kom ikke ind. Derfor gik jeg i gang med at arbejde som omsorgsmedhjælper i nogle bofællesskaber for psykisk og fysisk handicappede voksne. Jeg ved der er en del af disse specialcentre i/omkring Odense. Det må da også være studierelevant.
Jeg ved ikke om det “gælder”, men hvis man er ansat som vikar, kan man måske være ansat flere steder som vikar (husk dog at det nok skal være et andet center og ikke bare en anden afdeling…) og derved opnå flere point?
Angående plejehjem. (jeg kommer ikke selv fra Odense, men Vestsjælland) det plejer at være nemt at få arbejde som tilkaldevikar på plejehjem. De mangler normalt altid…
Men jeg selv ville vælge specialcenter frem for plejehjem…
Held og Lykke…

…det er jeg nu ikke enig i. jeg har boet alene siden starten, ligledes har mange af dem jeg studerer med, og der er ingen af os der har lidt under det. tværtimod har jeg NYDT at have muligheden for selv at bestemme 100% hvornår jeg bare vil være helt alene, og hvornår der skal være fest.
fred være med dem der gerne vil ha de socile lige uden for værelset - jeg siger bare at det ikke er Palle-alene-i-verden for alle. langtfra.

vh,
casper

Hej
endnu engang tak for de mange svar:D
Jeg søgte desværre kun i odense var jo sikker på at komme ind troede jeg:-( Og vidste jo at odense altid havde haft det laveste gennemsnit, så hvis jeg ikke kom ind på sdu så ville jeg heller ikke de andre steder for der var snit så noget højere. Men det blev der lavet om på i 2006.
Tror jeg lige vil vente med bolig til jeg ser hvad der sker. Har en lejlighed med en kammerat i odense. SÅ håber jeg komme ind på sdu. Satser stadig på at ham Helge Sander for lavet en kvote for de svenskere, som jeg er blevet så trætte af.
Det kunne godt være man skulle prøve en stilling som omsorgsmedhjælper i nogle bofællesskaber for psykisk og fysisk handicappede voksne. Er det nemt at få sådan en stilling?