Hjælp! Jeg har klaget til kursusvejleder!

Jeg går på 5. semester på KU og har en sød underviser i anatomi, hvis faglige præstation jeg synes er langt under den sædvanlige standard. Jeg syntes, at undervisningen var uhørt dårlig og skrev derfor en e-mail til kursusvejlederen, som lovede mig at se på sagen. Nu har jeg imidlertid modtaget en e-mail fra min underviser, der virker fornærmet over, at jeg kontaktet kursusvejleder.

Jeg ville sætte stor pris på at høre fra nogen, der har prøvet at klage over undervisningen, da jeg ikke har erfaring på det område. Er det ikke normalt at klage til kursusvejlederen? Får man noget ud af at klage?

På forhånd tak

Mvh.
Lassinho

Hej!

Nu er det ikke fordi jeg selv har nogen erfaring i at klage over undervisning, men en mening har jeg da - så here goes:
Jeg synes, at du burde have klaget til underviseren selv i første omgang. På den måde kunne vedkommende have fået chancen for, selv at rette eventuelle kritikpunkter inden kritikken nåede kursusvejlederen. Ved at gå direkte til kursusvejlederen synes jeg du underminerer din underviser en kende, så vedkommende fremstår inkompetent overfor kursusvejlederen. Det er muligt at din underviser rent faktisk er inkompetent, men jeg synes han/hun burde have haft chancen for at ændre på sin undervisning…

mvh, Docihope

[quote=“Docihope”:b8tw0qcl] Det er muligt at din underviser rent faktisk er inkompetent, men jeg synes han/hun burde have haft chancen for at ændre på sin undervisning…
[/quote]
Sier meg helt enig i dette. Jeg tror de aller fleste undervisere har et ønske om at man skal få noe ut av deres undervisning. Det som fungerer for noen/ et hold fungerer nødvendigvis ikke for andre. Underviseren i dette tilfelle har også sagt at hun ønsker tilbakemelding hvis man ønsker at hun skal gjøre noe annerledes/ forandre sin undervisning før man klager eller bare går og er misfornøyd. Når hun har uttrykket dette så tydelig i den føste undervisningstime skjønner jeg helt godt at hun virker fornærmet når dette ikke respekteres.

Når det er sagt har vi (vårt hold) klaget vi på en av våre undervisere i fjor. I den saken skjedde det ikke noen stor forandring, men jeg vet også om hold som har fått nye undervisere etter å ha klaget når en samtale med underviser ikke resulterer i forandring av undervisningen.

Vi har ofte fået forklaret at man først går til underviseren, siden hen til kursusvejlederen og til sidst til studienævnet (er ikke helt sikker på den sidste, men Bjørn Quistorff nævnte et eller andet om at vi skulle gå til ham, før vi gik videre, såfremt en samtale med underviseren ikke havde nogen effekt)…

Men i kunne eventuelt tage snakken op med underviseren, hele klassen f.eks. efter en time. Det har vi bl.a. gjort, hvor vi sagde til underviseren at vi fremover ønskede undervisningen på en anden form… Det virkede ret godt, og underviseren var også ret glad for det, da han jo sådan set ikke kunne vide hvordan vi bedst får det til at sidde fast…

Men held & lykke med det!

Det handler om kommunikation.

Og jeres underviser har maaske undervist paa et andet niveau end I forventede, hvilket nemt kan rettes(I de fleste tilfaelde) ved at snakke med underviseren.
Anatomi er jo bare ren udenadslaere og der er derfor tale om enten forkert tilrettelaeggelse af undervisningen i forhold til jeres oensker el. manglende forberedelse fra underviserens side. Hvis jeres snak saa ikke hjaelper, maa man gaa videre i systemet.

Det er lidt ligesom laege patientforholdet.
Mange patienter klager ogsaa direkte til Patientklagenaevnet frem for at snakke med laegen og rette helt banale misforstaelser.

VH

Andreas Lundh