Hjælp: Anbefaling af bøger

Hejsa :wink:

Jeg skal til at købe bøger til min bachelordel og vil vide hvilke bøger, som er bedst ud fra min bogliste ;D Håber i kan hjælpe mig… I er velkommen til at anbefale nogle bøger som ikke er med på listen… På forhånden tak

Makroskopisk anatomi Jeg skal vælge en af kombinationerne 1) og 2) osv.

Human anatomi - ekstremiteterne og
kropsvæggen
Bind 1, udgave 2
FADL’s forlag, 2006
ISBN-10: 8777493974

Human anatomi - hoved og hals
Bd. 2, udgave 2
FADL’s forlag, 2006
ISBN-10: 8777493958

Human anatomi - thorax og abdomen
Bind 3, udgave 2
FADL’s forlag, 2006
ISBN-13: 9788777493997

Hovedets, halsens og de indre organers
anatomi
Rostgaard, Jørgen og Jørgen Tranum-
Jensen m.fl.
Udgave: 10. udg., 2006
Forlag: Munksgaard DK a/s
ISBN: 9788762805347

Bevægeapparatets anatomi
Bojsen-Møller, Finn
Udgave: hardback 12.udg. inkl. CD-rom
Forlag: Munksgaard DK a/s
Udgivelsesår: 10. oplag 2009
ISBN: 9788762803077

Anatomisk atlas

Atlas Of Human Anatomy Volume 1, 1.
Head, Neck, Upper Limb
Sobotta
Fourteenth Edition in English with Latin
labels Hardbound, 432 pages
Churchill Livingstone , 2006.
ISBN-13: 978-0-443-10348-3
ISBN-10: 0-443-10348-8

med

Atlas Of Human Anatomy Volume 2
Sobotta
ISBN-10: 0443103496

Atlas of Anatomy (Latin edition),
Tank, Patrick W.
Forlag: Lippincott Williams & Wilkins
ISBN: 9780781788663

Atlas of Anatomy (Latin edition)
Gilroy
Forlag: Thieme
ISBN: 9781604060997

Mikroskopisk anatomi

Histologi - på molekylærbiologisk
grundlag - inkl. CD-R
Forfatter: Geneser, Finn
Forlag: Munksgaard Danmark
Udgave: 1. 2006 (pt. 9. oplag)
ISBN: 9788762801370

  1. ENGLISK VERSION
    Basic Histology: Text and Atlas,
    Junqueira, Carneiro & Kelly
  1. udg., 544 sider
    Lange, 2005.
    ISBN: 0071440917

Jeg har været glad for 2’eren i makro og 1’eren i mikro. Især Geneser er efter min mening virkeligt godt skrevet, men den er selvfølgelig stor og tung. Til gengæld er det i hvert fald på AU ikke det hele, der er pensum :wink:

Hvad angår det anatomiske atlas, kan jeg varmt anbefale Netter, som er rigtigt dejligt at kigge i.

apopov

Til histologien kan jeg anbefale Ross

vh Powerpuff

Finn G’s - histologi er genial… Er også begyndt at elske Finn B’s - bevægeapparatet (…man starter dog ud med at hade bogen og slutter nok også sådan )…

Netters er rigtig godt for “regionær” forståelse, dvs. hvordan strukturer ligger i forhold til hinanden. Det gør det noget lettere indlæringsmæssigt!

thimes winking skull - atlas of anatomy er vanvittigt god til muskler, nerver og kar. Ved forståelse af bevægeapparatet er den de andre atlas langt overlegen (min mening).

prøv dig frem 8)

btw: nogen kan bedre lide sobotta. Har selv den nyeste udgave i 2bind (før den blev lagt sammen til et) som jeg sælger. Du er velkommen til at pm, hvis det var noget!

Bevægeapparatet en den dårligste bog jeg nogensinde har læst. Den er dårligere end Langmans Embryologi som er oversat af en 10. klasses-elev (åbenbart). Den er så dårlig at jeg ikke ved hvad jeg skal sige, andet end at den er dårlig. Og hvis man har noget som helst andet valg, så lad være med at købe den.

Vil anbefale 2 til makroskopisk anatomi og 1 til mikroskopisk.

Finn Bojsen Møllers “Bevægeapparatet” og den anden bog med indre organer er ikke særligt overskuelige, men de er tilpas detaljerede. De er perfekte at læse i med Netter’s Atlas ved siden af. Eneste anke er, at vores anatomiunderviser på SDU har påpeget at der ikke er nok information omkring PNS og ENS i “De indre organers anatomi” - og hvor man ikke har anden mulighed end at læse hans standardsvar til anatomiopgaverne, for at få dækket disse informationshuller.

Finn Genesers “Histologi” er vældigt detaljeret og egentlig en fornøjelse at læse i. Eneste problem er dog, at en del af stoffet efterhånden er meget dateret - fx molekylærbiologiske aspekter vedr. immunapparatet. Generelt er der dog kun få ting som er forældet viden.

Hvad man vælger at bruge som atlas er vel en smagssag, men det kan ikke anbefales at man køber en bog på engelsk, medmindre det er en “latin edition”. Til neuroanatomi har jeg bandet Netter’s Atlas of Neuroscience langt ind i helvede ind til flere gange, pga. totalt uoverskuelige illustrationer af nervebaner - ofte for mange baner pr. figur. Ved ikke om der findes andre gode alternativer, men på SDU cirkulerer der et stort 2-delt sæt af supernoter, med overskuelige figurer af nervebaner og vigtige noter. Jeg fandt dette sæt absolut UUNDVÆRLIGT til neuroanatomi.