Hele uddannelse uden SU?

Kære Studmed

Jeg vil desværre meget gerne læse medicin. Jeg skriver desværre, fordi jeg i et par år har prøvet at ignorere ønsket, fordi jeg har valgt en anden vej. Det er dog blevet ved med at sidde i maven på mig. Til sommer løber jeg tør for SU-klip, men jeg overvejer alligevel at starte på medicin. Jeg er dog bange for, at det bliver et fuldstændigt vanvittigt projekt. Jeg er ikke så gammel (midt-20’erne), har ingen børn eller andre forpligtigelser, så kan leve ret billigt.

Mine spørgsmål er, (i) kender I eller har I hørt om andre, der har gjort lignende? Hvad kan I fortælle om deres oplevelse? (ii) Hvor mange Fadlvagts-timer om måneden skal man tage for at få 5-6000 efter skat? Jeg har ikke lige styr på timelønnen og diverse tillæg.

Håber at høre fra jer.
Vh

En SPV vagt på 8 timer giver godt og vel 700-750 kr, lidt mere for aften/natte vagter og endnu mere for weekend vagter. 12 timers vagt er også en mulighed, rejse til andre hospitaler fx Holstebro giver rejsetillæg og billetten er dækket er Fadl.

Tak for svar. Jeg tror dog, at jeg vil få udbetalt mere, når jeg nu ikke får SU og dermed ikke betaler skat af de første 3800 eller, hvad beløbet nu er. Jeg kan se, at en aftenvagt giver 1500 kr ca før skat.

Det vil altså sige, at de første vagter får jeg løn for skattefrit, hvilket trækker mig op på 3000, den tredje er kun halvt frataget fra skat, så den giver vel ca 1000/1100. Det er 4100. Herefter giver vagterne altså kun 800-900., så dem skal jeg tage to af for at komme op på SU-indkomst.

5 aftenvagter om måneden virker da rimeligt. Men det vil selvfølgelig også være en skrabet tilværelse med 5000-6000 ind på kontoen hver måned.

Jeg vil gerne høre fra folk, der har gjort noget lignende. Om der er noget særligt smart, man kan gøre.

Se det som en investering i jobsikkerhed og en slutstilling med en årsindkomst mellem 800.000-1mio kroner - med mulighed for mere når du er speciallæge.

Så det du skal låne er klejner ved siden af livstidsindkomsten.

Ellers kunne du skynde dig og tage SU lån for hele det her år samt indtil sommeren… så kan du selv spæde lidt til hver måned… Renten er dejlig lav

Jeg levede de første 5 semestre uden SU… det gik fint… Jeg er nu færdig som læge og det er et tidskrævende studie. Men hvis du har hænderne og hovedet skruet godt på, samt arbejder rigtig meget i sommerferien, så kan du godt klare det. Nogen har brug for at læse mere end andre.

Men ingen tvivl det bliver hårdt og du kommer til at sku nedprioritere det sociale, hvilket jeg personligt ville ha været ked af da det sociale på medicin er helt fantastisk.

Hej Sasxa og Frold, tak for svar.

God pointe med at se det som en investering.

Det med SU-lån lyder som en god plan. Jeg skal også supplere, så der kan jeg måske også låne. Ved I tilfældigvis, om man kan tage SU-lån, når man er på suppleringskurser?

Må jeg spørge, hvor meget, du arbejdede de første 5 semestre? Og er det ikke netop de sværeste semestre? Hvis det gik fint der, så måtte da også være muligt resten af uddannelsen. Jeg er med på, at det selvfølgelig ikke et nemt studie, bevares.

Jeg synes umiddelbart, det virker økonomisk overkommeligt. Jeg overvejer at læse på SDU, hvor boligerne er meget billige. Mange kollegieværelse koster helt ned til 1300 kr. Jeg har de sidste par år levet for ca. 2000 kr om måneden udover husleje, så på den måde kan jeg jo leve for virkelig lidt.

Jeg tror, jeg venter på, at der er en af jer, der fortæller mig, at det kan man sagtens, og at det er pissenemt, men det kommer nok ikke til at ske :slight_smile:

Måske skal jeg bare acceptere, at det er hårdt, og at det ville kræve store ofrer, men sådan er livet, og hvis det er jeg virkelig gerne vil, så er det jo det eneste rigtig valg etc etc.

Vil dog stadig godt modtage alle de praktiske tip, I kunne have.

Min kæreste havde kun SU til første semester, hvorefter hun fik et studiejob (ikke-relateret til medicinverdenen). Hun er glad for at læse til læge, men er meget bevidst omkring, at hun har fravalgt det sociale liv til fordel for at blive læge.