Harrison's Principles of Internal Medicine - Harrison et al

Harrisons Principles of Internal Medicine - 2 Volume Set
T.R. Harrison, Dennis Kasper (Editor), Eugene Braunwald (Editor), Anthony Fauci (Editor), Stephen L. Hauser (Editor), Dan L Longo (Editor), J.Larry Jameson (Editor)

Hardcover 2800 pages (August 1, 2004)
Publisher: McGraw-Hill Education
ISBN:

Dette er den internationale udgave af medicinsk kompendium. Den står bestemt ikke tilbage for medicinsk kompendium. Denne bog er simpelthen proppet med teskt. Siderne er skrevet helt ud og med meget små bogstaver. Jeg er glad for mit nærsyn når jeg læser Harrison’s Principles of Internal Medicine. Dette lyder måske som et mararidt. Det tror man osgå, men kun til man har læst de første par sider. ALT er forklaret og det langt mere pædagoisk end kompendiet. Det til trods for de telefonbogs tynde sider. Men det er ikke et mararidt! Tro mig.
En stor del af første bog beskriver generelle tilgange til patienter med bestemte problemer. Eksempelvis smerter i ryggen, svimmelhed etc. Resten af første bog og hele anden gennemgår hele den interne medicin i mindste detalje. Nogen gange gennemgår den nogle tilstande en smule for grundig, efter danske forhold. Eksempelvis alle mulige tropiske sygdomme og alle de underlige arvelige sygdomme. Desuden de mærkelige sygdomme i sydøstasien. Men AlT bliver sagt i denne bog.

Men det gode ved bogen er at den aldrig bliver indforstået. Det kan kompendiet tiltider have en grim tendens til, især neurologi afsnitet. Dette er der intet af i Harrison.

Jeg vil mene, at hvis du kun vil have en bog og du overvejer kompendiet, basisbogen, kumar/clark eller denne. Så vælg denne.

Den indeholder mere end kompendiet, men er lige så pædagoisk som Kumar/clark. Der er bare ikke så mange farver.

Harrisons kom i 16. udgave i 2004.
Det er en “pæn” bog med farvefotos, praktiske boxe etc., men den virkelige force er - som beskrevet af Bjerg - den virkelige velskrevenhed. Glimrende bog.

helt enig med jer andre. Fantastisk bog til prisen. Ville ikke tøve et sek. med at købe den til starten af de kliniske fag og evt. blot bruge den som reference bog. (på Med. afd. F på gentofte er det fx den og ikke MEd. komp., der oftest bliver brugt som foretrukne opslagsbog)

De ovenfor beskrevne symptom / præsentations orienterede afsnit er rigtig gode: på ca 300 sider bliver alt den væsentlige intern med. omtalt - alene disse afsnit er alle pengene værd ,og de burde vel være det første man læser inden de kliniske eksamener/ophold. Alt i alt er bogen velredigeret og meget helstøbt som lærebog.

Selvom jeg ikke læste efter denne bog på 12. sem., ku gl. ordn. (men dens lige så omfattende konkurrent: Cecil textbook of med. (da sidstnævnte var nyest på daværende tidspkt.)) vil jeg mene, at man skal sortere en del i, hvad man læser, da gennemlæsning og memorering af hele bogen kræver ekstremt flid og i mange henseender er unødvendig mht. 12. sem.s eks. på ku gl. ordn. De mindre emner ville jeg læse i Kumar and Clarke eller lecture notes in clin. med. / basisbogen el. måske Medicine at a Glance, selvom det kan være svært at skifte til mindre fuldkomne bøger efter at have vænnet sig til at have fået forklaret alt uden væsentlige tilbageblevne, uforklarede spørgsmål.
Hvis du er til mere evidensbaseret med., mere gennemgående opdatering af alle underafsnit, mere infektions med., mange rigtige gode algoritmer og flere illustrationer, men omtrent samme detaljeringsniv. bør du overveje Cecil´s Textbook of Med. Denne svinger dog mere i, hvor godt de enkelte kap. hænger sammen, ligesom den mangler Harrisons sammenhængende symptom / præsentations orienterede afsnit. Endelig udmærker cecil sig med at have langt tydeligere markering af overgange til div. underafsnit: Et forhold som gør, at jeg synes Cecil er langt lettere og hurtigere at slå op i.
Hvad angår både Cecil og Harrisons, så synes jeg, at det er ”lækkert”, at alle kapitler er skrevet af internationale eksperter i stedet for blot nationale (dog evt internationale) som det er tilfældet med Med. Komp. Måske derfor, virker det som om de to amerikanske bøger har færre fejl end kompendiet (som vurderet ud fra undervisningen på RH) og i øvrigt er gennemgående bedre opdateret .
De relativt få forskelle i behandlings- og diagnostiske traditioner ml. USA og DK syntes jeg ikke udgører noget større problem, og en evt afklaring kan man få til klinik undervisningen. Undersøgelsesteknik i kardiologi, arytmier (især AF) og AKS vil jeg anbefale, at man læser i komp.

Det er en imponerende bog. Vil dog pointere at man nok er bedst tjent med at arbejde grundigt med en mere overskuelig lærebog som faktisk kan rummes i én hjerne (og Harrisons kan IKKE rummes). Her kan anbefales Davidson eller Kumar & Clarke. Harrison kan så fungere som et uovertruffent opslagsværk.

Hardcover Harrisons fylder iøvrigt kun en tredjedel af kompendiet på boghylden.
Selvom den har 2800 sider (Kompendiet 3000 sider).

Jeg vil også tro at den vejer en tredjedel af kompendiet så den er til at have med i tasken :slight_smile:

Efter at have kigget i indekset via “search inside” på amazon.co.uk, ser det for mig ud som om pensum i Harrisons for 6. semesters intern medicin KU (rheuma+endokrin+lunger) er mindre end 300 sider. Hvordan skulle man ikke kunne rumme det? Man skal jo ikke lære det hele på én gang…

Er der flere KU-studerende, der har læst efter denne bog? Erfaringer søges.

Blot til orientering så kan Harrison læses gratis på: http://www.merckmedicus.com - det gælder også flere andre lærebøger.

For debat om merck medicus og hvordan man som dansker reg. sig på siden kan læses her: http://www.studmed.dk/merckmedicus-genv … 15288.html