Har mistet motivationen til at læse...startet på studiet i år

Gab hvor er det bare kedeligt. synes jeg så tit, når jeg sidder og læser 20-30 sider til den efterfølgende dags lektioner/forelæsninger. Desuden bliver man bare bombarderet med nye begreber og ord, som man ikke kan huske efter at have læst første gang.

Hvordan holder I andre motivationen oppe mht. læsning?

Medicinsk litteratur er utrolig svært at læse. Husker stadig første semester, hvor man kunne læse side efter side og stort set ikke fatte en pind. Hvis du så er på et af de universiteter der kører anatomien igennem først kan jeg godt forstå din frustration. At huske ting første gang man læser dem er enormt svært i starten, ja faktisk også senere. Forståelsen skal nok komme - jeg synes du skal give det i hvert fald to semestre - hvis du stadig ikke finder det interessant bør du nok overveje om det er noget for dig.

Personligt læser jeg oftest udelukkende for at få forståelsen af det jeg læser. Jeg væger altså ikke at kunne huske noget af det. Når jeg så kommer til eksamen kan man faktisk undgå at læse en masse, hvis man blot har bøger med gode figurer, og her handler det så om at lære så meget som man kan rumme. Når man kommer lidt længere hen på uddannelsen synes jeg at de grundlæggende ting begynder at sætte sig første gang og man derfor kan nøjes med at forberede de små (men vigtige) detaljer op til en eksamen.

[quote=“is2309” post=85529]Gab hvor er det bare kedeligt. synes jeg så tit, når jeg sidder og læser 20-30 sider til den efterfølgende dags lektioner/forelæsninger. Desuden bliver man bare bombarderet med nye begreber og ord, som man ikke kan huske efter at have læst første gang.

Hvordan holder I andre motivationen oppe mht. læsning?[/quote]

Det kan helt sikkert være tungt til tider, at skulle spise de 20-30 siders tung tekst til dagen efter, men om ikke andet så er det gode dage og dårlige dage - prøv at prioriter, og så måske læs 40 på en god dag og 20 på en dårlig.
Jeg bruger selv rigtig meget weekenderne til liiige at få hægtet mig på igen ifb. med ugens læsning.

Nu ved jeg desuden ikke, hvad dit nuværende emne er, men det kan helt klart også spille ind - nogle ting er simpelthen bare mere søvndyssende end andre, og der skal altså bare trumfes igennem, så man kommer ud på den anden side.

Hvis nu din læselyst ikke kommer igen, så skal du måske, som Aldrup nævner, overveje om det er noget for dig?

Du skal hele tiden tænke frem på ‘guleroden’ i den anden ende: verdens bedste job.

Jeg husker ikke at jeg havde det specielt vanskeligt de første semestre. Der var medstuderende der var ved at brække sig over anatomi, der var jeg heldigvis forskånet fordi jeg fandt det hele meget fascinerende. Det hjalp unægtelig på indlæringen.

Først senere ramte jeg ‘muren’. Jeg mistede min motivation midt på studiet i en endeløs oase af biofysik, neuroanatomi og fysiologi. Der endte jeg med at skyde en eksamen og ‘forsinke mig selv’ med et semester fordi jeg kunne mærke jeg havde det godt med det. Efter den periode (2 semestre tager over 3) fik jeg motivationen igen - dels fordi jeg nu var ovre halvdelen, dels fordi jeg var i nogle klinikophold på forskellige afdelinger og dels fordi de fag der kom senere hen bare var meget federe (mikrobiologi, patologi - loved it), sansefag (hud, ØNH, ophthalmologi) mv. Det holde kom til at spille meget bedre efter alt det basale.

Hæng ud, hold ud - du bliver glad når det er overstået.