Har jeg en chance?

Jeg er imponeret over jeres indsats her på sitet. Jeg håber i ved hvilken kæmpe støtte i er for mange af os håbefulde, der brænder for at kommer ind på medicinstudiet. Har lært rigtig meget af at læse jeres svar på de forskellige M.T, men jeg er simpelthen nød til selv at få en vurdering af min egen udgave her i sidste øjeblik… Håber der er en villig :roll:
Jeg er temmelig ung, 20 år og har ikke den vilde baggrund for at søge ind, har jeg en ærlig chance(tror i)?

Jeg gennemfører de mål jeg sætter mig. Mit næste er at blive læge.(Er det ok som overskrift?)

Lægevidenskaben er noget helt særligt. Med en mangfoldig viden, der blandt andet spænder fra anatomi og biokemi til sociologi og psykiatri, kan man mindske menneskelig lidelse, hjælpe de svage og hindre unødig død.
Jeg er nysgerrig og ivrig. Kombinationen af den faglige fordybelse og den menneskelige kontakt tiltrækker mig. Derfor ansøger jeg hermed om optagelse på det lægevidenskabelige studium ved Syddansk Universitet.

Jeg blev matematisk student anno 2006. Jeg har i den forløbne årstid nøje undersøgt forskellige uddannelser, men intet studie opfylder mine interesser på samme måde, som medicin, hvor både det sundhedsvidenskabelige og kontakten til andre mennesker er i højsædet.
I gymnasietiden var jeg pligtopfyldende, men en særdeles social elev. På grund af mit ihærdige engagement i skolens organisationer og mine fritidsjobs, udnyttede jeg ikke mine faglige evner. Jeg opnåede ikke det tilstrækkelige snit, men til gengæld en bred menneskelig forståelse og modenhed, som jeg vil få gavn af på såvel studiet og i fremtiden.
Jeg har (sam-)arbejdet med mennesker i alle aldre og i vidt forskellige situationer. Det har afprøvet og udviklet min personlige styrke og jeg er vant til at udfylde mit ansvar.
Jeg har et godt forhold til mine medmennesker og en indfølingsevne, der gør det let for mig at kommunikere med disse – unge som gamle. Jeg har en målrettet og ambitiøs tilgang til livet og jeg gennemfører de mål jeg sætter mig.

Jeg var frivillig gymnastikinstruktør i 2 sæsoner for 2-3 hold med børn i alderen 5 – 13 år.
I et samarbejde med såvel medinstruktører og børn, kunne jeg give en kreativ og lærerig træning. Holdenes tilfredshed styrkede min selvtillid og evne til at være på og samtidig have overblik.

For halvandet år siden blev jeg ansat som afløser på Fuglsangcenret, der er et kursuscenter forbeholdt blinde. Mine opgaver består i, at servere og hjælpe til under dagens måltider.
Jeg har aktivt deltaget i de afholdte kurser om ”at være blind”. Det har givet en forståelse for de blindes vanskelige liv og en viden om blindhed og eventuelle følgesygdomme.
Min evne til at være nær, lyttende og tålmodig gør det let, at kommunikere med den blinde.

Min far er praktiserende læge. Jeg har i de sidste 3 år fast hjulpet til som sekretær hver onsdag ved eftermiddagskonsultationen og i skoleferierne.
Mine opgaver består blandt andet i, at tage telefonen, forny recepter, journalfører, tage urinprøver og måle blodsukkeret.
Jeg har desuden overværet adskillige konsultationer og undersøgelser og været vidne til mange forskellige sygehistorier.
Arbejdet har givet mig et bredt kendskab til medicin og sundhedssystemet. Beslutningerne skal ofte tages i nuet og det kræver planlægning, fleksibilitet og handlekraft.
Jeg ved, at man som læge har et enormt ansvar overfor sine patienter og at man tit må træffe nogle meget svære valg.
Jeg har oplevet min far have mange lange og krævende arbejdsdage, men også patienternes taknemlighed efter et godt forløb.
Jeg er og har altid været meget optaget af arbejdet i min fars lægepraksis, hvor jeg har haft mulighed for at afprøve og iagttage. Det har for alvor bekræftet mig i, at jeg inderligt brænder for at fordybe mig i lægevidenskaben og selv bruge den til at hjælpe andre mennesker.

Jeg er indstillet på, at medicin er et fuldtidsstudium, der indeholder en stor mængde viden fra forskellige fag og at det kræver selvdisciplin, fordybelse og hårdt arbejde at gennemføre.
Det er en fordel, at I på SDU sætter fokus på kommunikation og patientkontakt tidligt i forløbet, idet man hurtigt lærer at anvende teorien i praksis. Desuden finder jeg studieordningen meget attraktiv, idet de jævnlige eksamener konstant sætter krav til den studerendes viden og formåen. At uddannelsen er delt op i moduler og spor skaber en vigtig sammenhæng mellem hovedområderne og giver et godt overblik over stoffet.
Turnusperioden vil jeg bruge til at få inspiration fra de forskellige afdelinger og finde det fagområde der fænger mig mest.
Gennem samtaler med praksisreservelæger og nuværende medicinstuderende ved åbent hus arrangementer har jeg fået et indblik i studiet og jeg føler mig godt rustet til starte.
I efteråret 2006 gennemførte jeg et fysikkursus på VUC i Odense for at forbedre min karakter. Dette gav mig et indtryk af Odense, som en imødekommende og studievenlig by.

Medicin er en livslanguddannelse. Man må hele tiden lære af mennesket og holde sin viden ved lige om ny medicin, nye behandlingsmetoder og opdagelser indenfor sygdomme.
Jeg er stærkt motiveret for at påbegynde og gennemføre studiet, så jeg kan blive en af fremtidens dygtige læger. Jeg ser frem til, at tilegne mig ny viden samt bruge mine evner og ihærdighed.
Jeg håber det var nok overbevisning til at indkalde mig til prøve og samtale.

Hej med dig!

“Jeg gennemfører de mål jeg sætter mig. Mit næste er at blive læge.(Er det ok som overskrift?)”

Ja det er ok men ikke speciel god. Virker lidt klicheagtig! Man kan også få et indtryk af at det handler mere om at “bestige” end om en reel interesse!

Jeg synes ikke din ansøgning er dårlig den er heller ikke iøjenfaldende speciel eller anderledes. Jeg ved det er svært at skrive en motiveret ansøgnning som bare skinner igennem men øvelse gør mester. Prøv engang at brug det du allerede har skrevet som skitse. Jeg tror på at du skal fokuserer på at “sælge” din viden/interesse om studiet(det faglige, fagene) i den første del af ansøgningen. Den næste del skal du bruge på at nævner alle de ting du har lavet som gør dig ligeså kvalificeret som dem med 10 i gennnemsnit. Den sidste del skal (på 2 linier) beskrive de tanker om hvad du skal bruge din uddannelse til. Lad vær med at være for specifik, tænk evt i at bruge den viden du har fra universitetet til yderligere fordybelse(forskning).

" På grund af mit ihærdige engagement i skolens organisationer og mine fritidsjobs, udnyttede jeg ikke mine faglige evner. Jeg opnåede ikke det tilstrækkelige snit, men til gengæld en bred menneskelig forståelse og modenhed"

Jeg bryder mig ikke om ordet “snit” brug i stedet for karakter. Du skal også lige rette for evt. stavefejl.

“Jeg blev matematisk student anno 2006. Jeg har i den forløbne årstid nøje undersøgt forskellige uddannelser” Hedder det årstid eller års tid?

Du skal altså prøve at “træde” mere igennem. Lad vær med at virke som den søde pige som bare skriver ansøgninger som hun tror huns skal. Sælg de tanker og kvalifikationer du har og glem det du ikke har.

Held og lykke!

Tak for hjælpen. JA, det er svært at lave den mest nuancerede og iøjenfaldende ansøgning…men jeg vil prøve at bruge dine råd :wink:

Det hedder års tid og ikke årstid. Når man efterhånden har læst sin ansøgning igennem 100 gange ser man ikke de små fejl…