Har du laest intern medicin efter engelsk laerebog?

Jeg skal igang med at investere!

Men…

Jeg synes at 3100 bobbelopper er meget for en bog, umiddelbart bare fordi den er paa dansk (jeg snakker selvfoelgelig om Kompendiet).

Er der nogen derude, der har laest efter Harrison’s / Davidson’s / Cecil / Kumar & Clark, og altsaa ikke kompendiet, til de afsluttende eksaminer i intern medicin?

Hvilke problemer stoedte I paa? Var de alvorlige? Var det upraktisk?

Vil I anbefale at laese efter f.eks. Harrison’s (som jeg lige nu er mest varm for).

Jeg har laest anmeldelserne af boegerne, men mangler at hoere fra nogen, der har personlig erfaring.

MVH

Simon

Har selv Harrisons. Den er fremragende skrevet og illustreret, men den er alt alt alt for omfattende. Virkelig. Hvis man synes kompendiet er for omfattende, hvilket mange gør, så er Harrison værre. Jeg ved godt den ikke ser så stor ud, men det er bluff. Siderne er tynde og tæt beskrevne. Til gengæld er den enormt god at have til hvis man vil gå lidt i dybden med noget.

Jeg ved godt at når man lige skal starte på int. medicin og kirurgi så tænker man at ingen bog er for stor og at man skal have det bedste, men efter min mening er det langt mere værdifuldt at have en bog man kan rumme og arbejde igennem grundigt flere gange. Harrison gør dig desillusioneret og forvirret og du ender med at sidde og læse basisbogen eller lommekompendiet, hvilket er totalt nedtur.

Læste selv efter Davidsons principles and practice of medicine, hvilket jeg kan anbefale på det varmeste. Kumar and clarke skulle også være god.

Jeg læser efter en blanding af Basisbogen, Kumar & Clarke og Harrisons.
Som supplering til Kirugi, bruger jeg Clinical surgery,
http://www.pdamed.dk/viewtopic.php?t=591

mvh
svend

Kumar og Clarke og basisbogen her.

Jeg er gået gennem på normeret ved at læse de tyndeste bøger frem for de tykkeste, også der hvor underviserne har fablet om at fx Guyton og Hall slet slet ikke er dækkende for mavetarm fys. Eller at kun kompendiet var godt nok til intern med. Det er professor/lektor nykker, og dem er det klogt at overhøre.

Kumar & Clarke, Oxford Handbook af Clinical Medicine og basisbogen. Ingen problemer med disse bøger. Savner ikke kompendiet nogensinde

Davidson’s og kirurgisk lommekompendium… Davidsons er fremragende og netop kommet i ny udgave - mange, mange anbefalinger herfra. Min læsemakker læste efter Kumar & Clarke og var vældig glad for den.

Efter min mening er kompendiet over-kill, har læst nogle ting bl.a. endo i det.

  • Mikkel

Kumar & Clark var mit valg… jeg suplerede lidt med Harrisons men i det store hele slog førstnævnte så rigeligt til.

Jeg har valgt Davidson’s - lige før den udkom som 51. udgave (eller sådan noget lignende). Utroligt velillustreret og pædagogisk bygget op…
Jeg har læst basisbog på biblioteket og overvejer nu kirurgisk lommekompendium :?: …