Gymnasiefag

Hej, jeg skal til at starte på gymnasiet efter sommerferien. Jeg ved godt det er lidt tidligt at tænke over det her, men jeg kunne godt tænke mig at søge ind på medicin efter gymnasiet, for det er det eneste der rigtigt har fanget min interesse… nogensinde… Så jeg vil bare lige høre jeres mening om hvilke fag der er mest relevante i forhold til medicin.

Jeg har læst mig til at man skal bruge Mat A, Fys B og Kemi B eller Bioteknologi A. Men jeg er egentlig lidt ligeglad om jeg skal læse fag op bagefter, jeg vil bare godt have nogle fag der er relevante og som jeg rent praktisk kan bruge til noget på studiet.

Jeg kan enten tage en linje med: Mat A, Fys B og Kemi B
eller: Mat A, Bioteknologi A og Fysik B (+biologi C)
eller: Biologi A, Mat B og Idræt B (+ kemi C)

Jeg kender ikke faget Bioteknologi, ved ikke om i har nogle erfaringer med det, men er meget usikker på hvad jeg skal vælge. Mine interesser er mest menneskekroppen, rask, syg, faktisk alt hvad medicin indebærer, så kan i give mig et clue om hvad er bedst? Eller hvilke erfaringer i har med fagene? :smiley:

Fik ikke sagt at jeg har researchet hver eneste danske og engelske side der handler om at studere medicin og om at være læge.
Dvs. jeg er IKKE i tvivl om at jeg vil søge ind på Medicin. :smiley:

Hej,

Jeg synes, at de tre nødvendige fag du skal have på et bestemt niveau ikke er det vigtigste du skal gå efter…som du også skeiver, su kan godt tage supplerende kurser efter gymnasium…det har jeg gjort med dem alle tre. Det vigtigste er, at få en så høj som muligt gennemsnit - det er det der har garanteret, at jeg kom ind uden problemer.

Det man bruger ret meget i det første år på medicin er kemi, men som sagt jeg blev også færdig med kemi på C-niveau efter gymnasium, og har klaret mig fint på medicin efter jeg tog supplerende kurser.

Men det er også et spørgsmål om hvor meget tid du vil tilbringe på disse supplerende kurser - det tog mig et helt år, og på et år situationen kan nå til at ændre sig meget. Jeg havne nogle venner, som har ventet med at tage disse supplerende kurser, og det resulteret i, at de ikke kom på medicin i sidste år pga de høje gennemsnit nødvendigt… Så det handler også om timing. Men du er jo kun 19 når du bliver færdig med gymnasium, så selvom du “mister” et år med de supplerende kurser og et andet år pga andre ting der kan ske i mellemtiden, så har du stadig en masse tid til at komme ind på medicin.

Held og lykke,
Cris

Efter min mening burde du prioritere således:
1
En pakke hvor du skal supplere mindst muligt efterfølgende - gerne slet ikke. Det rareste er da at kunne søge ind lige efter gym hvis du til den tid ikke gider spilde tiden på sabbatår.

2
Fag du kan få gode karakterer i og fag der interesserer dig (ofte plejer de to ting at hænge sammen!)

3
Fag der er relevante for studiet
Jeg har haft både mat, fys og kemi på højniveau og det var helt sikkert kemien der har hjulpet mig mest.
Biologien er ikke nødvendigt - det lærer man rigeligt af på studiet.
Kemien derimod er super god at have styr på inden. På KU starter man med kemi på 1. sem. og det var lidt af en dræber for mange på mit hold der ikke havde haft så meget i gym. Det resulterede i at mange dumpede. Dog har de gjort efter sigendes gjort kemiundervisningen bedre siden. Hvis du søger ind lige efter gym kommer du sikkert til at starte som vinterstarter og har derfor et halvt år til få læst lidt på kemien inden.
Biotek A ved jeg ikke noget om. Idræt B er ikke specielt relevant men det er sikkert sundt:)

Hvis det stadigt gælder at man kan gange sit snit med 1,03 ved at tage et ekstra fag på højniveau, så er det altså en let måde at forbedre sit snit. Det var det der skaffede mig plads på studiet.

Tak for svarene, det hjalp mig super meget.
Så går jeg nok på Mat A, Fys B, Kemi B(hæver måske til A), for hvis man alligevel får det meste biologi på studiet, og jeg skal have det på c niveau i gymnasiet, så går det nok. Og jeg er rimelig ambitiøs, så karaktererne bliver nok ikke noget problem.
Tak igen :smiley:

Hej Sarah,

Som de andre skriver, så synes jeg også helt sikkert du skal gå efter de adgangsgivende fag i første omgang.

Da jeg gik i gymnasiet fik vi at vide at vi skulle vælge valgfag efter, hvad vi synes var spændende, og hvor vi vidste, at vi kunne få gode karakterer. Jeg kom så ud af gymnasiet med Mat A, Samf A og Musik A, hvilket gav mig gode karakterer, men jeg har ikke kunnet bruge det til noget som helst efterfølgende (lige bortset fra Mat A). Det har jeg fortrudt mangt en gang! Det var ikke skide sjovt at bruge tid på at supplere Kemi B sidste år når jeg, hvis jeg havde været klogere, kunne have taget det i gymnasiet.

Jeg synes derfor hellere, man skal gå efter fag, man ved kan bruges! Karaktererne er ikke første prioritet - hvis dit snit ikke bliver tårnhøjt af den grund kan du helt sikkert komme ind på SDU gennem kvote 2-systemet hvis du virkelig brænder for det.

Held og lykke :slight_smile:

Snak med en studievejleder, og deres råd og vejledning, det er jo deres job…

Hej Sarah

Synes helt klart du skal tage studieretningen mat A, kemi B og fysik B…for det første fordi du så intet har at supplere bagefter…Jeg synes ikke at det er en god ide at supplere på vuc bagefter især ikke kemi…Man får meget mere styr på det ved at tage det over en længere periode på gym.
LAD VÆRE MED AT VÆLGE BIOLOGI A, medmindre du ved at du er virkelig god til det og at du ved du vil score høje karakterer i faget. Det er faktisk spild af tid synes jeg…i hvertfald med min biologilærer på gym.

Men generelt som de andre siger så prøv at tage de fag, hvor du ved du kommer til at klare dig godt. På den måde kan du score et højt gennemsnit, der kan få dig IND på studiet :slight_smile: Good luck

Som en anden ganske rigtigt siger ville jeg også hvis jeg var dig sørge for at få et så højt gennemsnit som muligt, vælg valgfag hvor du ved at der er god mulighed for topkarakterer. Selvfølgelig, er du en “haj” til de specifikke fag/niveauer så læg dem da ind i din studentereksamen så du slipper for supplering. Er du i tvivl om hvorvidt du kan holde dit snit højt så tag fag hvor du kan holde det oppe. Og suppler efterfølgende, i kvote 1 er det jo gennemsnittet på din adgangsgivende eksamen du bliver vurderet på, og de andre skal så “bare” være bestået.

Held og lykke