GSK --> Forbedre kvote 2 snit?

Hej StudMed,

Jeg håber nogen med erfaring heri kan hjælpe mig med at forstå nogle forhold i henhold til GSK og kvote 2, da der er uenighed når jeg søger hjælp hos optagelse.dk, VUC og universitetet.

Jeg ønsker næste år at søge kvote 2 medicin, og der vil der blive lagt vægt på uniTEST samt karakterer i kvote 2 fag.

Jeg ved det ikke er muligt at forbedre ens gym. snit, men har derimod hørt at hvis man løfter et fag, eksempelvis Kemi C til Kemi B, så anvendes den nye karakter (til kvote 2).

Jeg står i den situation at jeg gerne vil bruge et år på at forbedre alt hvad jeg kan.
Jeg forstår dog ikke om det er muligt at forbedre mine karakterer i Matematik A, som jeg allerede har bestået i gym.

Er der nogen som ved, hvis jeg læser matematik B–>A samt engelsk B (igen) på GSK, om universitetet i så fald vil anvende de nye karakterer fra GSK til min kvote 2 ansøgning? Eller hænger jeg på at jeg var umoden i gymnasiet?

På forhånd mange tak!

Mvh
Fervors

Jeg er overbevist om at det er de bedste karakterer du har at fremvise der bliver anvendt til at vurdere dig på fagsnit. Det er kun igennem kvote 1 gennem KOT at det er din oprindelige karakterer er gældende i al evighed. Så du kan godt forbedre dit fagsnit selvom du allerede har bestået dem tidligere.

1 Synes om

Enig, jeg har gjort det samme det sidste år, og de tager de til hver en tid bedste karakterer til vurdering af fagsnittet :slight_smile:

Hej Leeloo,

Må jeg spørge, hvordan du har gjort det sidste år? Jeg bestod gymnasiet med et snit på 8.5, dog med ringe karakterer i matematik A.

Jeg overvejer at tage HF-enkeltfag i Engelsk B, Matematik A og derudover supplere med kemi og fysik B, som jeg begge har haft på C.

Forhåbentlig kan jeg forbedre mine karakterer, så jeg går fra 4- 7- og 10-taller til i stedet at score udelukkunde 10/12. Derved kan jeg vel anvende mine nye HF-karakterer, på trods af jeg ikke har suppleret?
Ved du, hvor højt et fagsnit man bør gå efter?

Hvordan har du fået økonomien til at hænge sammen ved siden af :-)? Det er jo ikke muligt at få SU til HF-fag

Mange tak!
Mvh
Fervors

Jeg tog GS i mat B sidste sommer på cirka 5 uger og derefter mat A og fysik B på cirka 3 måneder i efteråret.
I foråret brugte jeg 2 1/2 måned på kemi B, sideløbende med selvstudie i dansk A og engelsk B, og jeg gik også til skriftlig mat A-eksamen igen, som selvstudieksamen, da jeg kun fik 7 første gang.
HF Enkeltfag var ikke en mulighed for mig, da jeg har en kandidat i forvejen - medmindre jeg ville betale 12.000-25.000 kr. pr. fag. Selvstudie koster 550 kr.

Jeg fik SU under alle GS-fag.
Du kan få SU til 5 ungdomsuddannelser, hvert forløb (fx mat+fys) tæller som én.
Jeg ved ikke om enkeltfag er SU-berettiget, men kan ikke se hvordan det skulle give mening.

Ellers, økonomisk, klarer jeg den med et 13-timers fast job, freelance og honorarjobs samt nu et sommerferiejob. Det er også planen under hele medicinstudiet, hvis jeg bliver optaget, da jeg brugte al min SU på min første kandidat.
Jeg føler mig meget privilegeret at have fået det skruet sådan sammen at jeg får en del penge for at stå til rådighed på mit job, men ikke rent faktisk arbejde, og at jeg i det hele taget har fået det så godt på plads inden evt. optag.
Det har dog den pris at jeg er “vokset lidt fast” i Århus og derfor kun har sat AU som høj prioritet i ansøgningen, selvom jeg i dag modtog et uniTEST-resultat fra SDU, der med sikkerhed havde givet mig optag dér.
Jeg fået dispensation fra kandidatreglen fra de tre universiteter jeg har søgt, men fravalgte AAU og SDU i sidste øjeblik, da jeg er 33 og af flere grunde ikke er særlig flytbar, og med stress m.m. i bagagen ved at jeg ikke dur til at pendle.

Hej
Ved du egentlig hvad man skal have i fagsnit? altså er fx. 9,5 nok?

Hej, det er umuligt at sige når der også er relevante kvalifikationer i spil.
Har du sådan nogle?
Sidste års grænse var 9,8 og som du kan se i en anden tråd her på sitet, er der både dem der spår at den falder og dem der siger den stiger.

Hej, tror ikke jeg har nogle relevante kvalifikationer. Jeg har læst at det er noget med at være frivillig ved et hospital, men jeg ved ikke helt hvordan det kommer til at foregå. Altså hvor lang tid man skal være frivillig, og hvordan man får den stilling osv. Tror du der er andre relevante kvalifikationer man kan have ift. medicin? Men jeg håber fagsnittet kommer til at falde.

Hej @katjaa
Mange tak for svar! :slight_smile:

Nu har jeg ikke haft et job før, men skal jeg bare finde et job på jobindex.dk eller hvor er det man søger henne? Er der også andre jobs man kan tage? Ville gerne lige vide hvilke muligheder der er ift. jobs haha:)

Jeg har talt med en sekretær i blodbanken på Skejby Sygehus som fortalte at der altid mangler ufaglært arbejdskraft til sekretærfunktioner dér, og at man blot skal søge uopfordret.
Det er selvfølgelig vigtigt at man ikke er helt IT-analfabet og at man kan lide at kommunikere med mennesker, men selv kom hun med en baggrund som ejendomsmægler og startede med at få 10 timers arbejde om ugen. Da jeg talte med hende havde hun været der i 4 år og havde fået flere og flere timer, tilskud til psykoterapiuddannelse som hun var i gang med, og var på et tidspunkt blevet tilbudt fuldtid på sygehuset, men havde nu 30 timer efter eget ønske pga. familie m.m. Hun skulle også i gang med lægesekretæruddannelsen her efter sommer, hjulpet/støttet af sygehuset.

Jeg var ret glad for at høre hendes historie fordi der dels lyder til at være mange muligheder for at arbejde sundhedsfagligt og tæt på lægegerningen også selvom man ikke skulle komme ind på medicin eller have lyst til at blive sygeplejerske, dels fordi jeg tænkte at her var det da muligt at hente nogle erfaringspoint til ansøgningen.

Jeg blev også i 2020 indrulleret i vågetjenesten, der dog desværre som så meget andet har været coronanedlukket, så jeg har ikke nået at have nogen timer som frivillig der. Men det kunne ellers være virkelig spændende og helt sikkert også tælle som relevant erfaring. Det er gennem Røde Kors. De har flere forskellige frivilligmuligheder på sygehuse, afhængig af hvad man føler man kan og har lyst til.

Jeg går selv og spekulerer på hvad der tæller som relevant erfaring. Jeg er musikpædagog og har arbejdet som leder og underviser med babyer, børn, unge og voksne og tænker at det dele har elementer der er relevante for lægegerningen.

Jeg har også set at studieegnethed tæller som kvalifikation, og håber at en gennemført kandidatuddannelse med gode karakterer giver lidt point.

Mit fagsnit endte nemlig desværre efter de skriftlige eksamenskarakterer på 9,2 og jeg vil gerne ind på AU der sidst havde standby på 9,8.
Så jeg krydser alt muligt for at snittet både falder lidt og at mine kvalifikationer kan give mig 0,4-0,5 oveni fagsnittet, selvom jeg tvivler på det giver så meget.

Håber det lykkes for jer alle :crossed_fingers:

1 Synes om