Gode råd til Makroskopisk Anatomi (AU)

Hej studmed

Jeg er en af de 2. semesters studerende som virkelig er blever ramt af de såkaldte makro blues, derfor søger jeg nogle råde fra nogle af jer vise studmeder herfra.

Jeg er kommet over chokket af mængden af ny viden, men synes du godt nok der er meget alligevel. Jeg føler at jeg glemmer stoffet efter blot to lektioner. Jeg læser op med anki flashcards, som fungere ret godt, men så når jeg alligevel kigger på de gamle eksamensspørgsmål får jeg en klump i marven over, hvor meget samt hvor mange detaljer man skal have styr på.

Nogle der vil dele deres erfaringer fra det hårde makro semester.

Tak på forhånd

Det jeg syntes hjalp rigtig meget var at forklare andre hvad man tror man har lært. Jeg vil anbefale at i mødes semi ofte i læsegruppen (2-4 holdtime pr meeting), også bare gennemgå slides, gennemgå som i at sige det højt hvad man ser på slides, hvad man skal huske, nerve forløb osv.

At få det ud i hånden er også en måde at lære på, den stædige måde. fx i håndrodsknogle, skrive alle knoglerne ud 5-10 gange på et stykke papir eller tegne det ud, ligesom at tage noter.

Det er lidt tidligt at tænke på eksamensopgaver lige nu, i får det forklaret igen til dissektion og forhåbentligt gennemgår i stoffet igen i læsegruppen. 1-1.5 månder før eksamen kan man begynde at lave emneinddelt eksamensopgaver ved siden af de sidste holdtimer, hvor i også mødes i læsegruppen og gennemgår opgaverne.

Efter noter, forklare andre og få det forklaret flere gange, kan man forhåbeligvis lidt anatomi udenad.

Håber det hjælper lidt.

Af nysgerrighed, hvor mange ord/begreber er det cirka man skal kunne udenad? :slight_smile:

Det svært at sige, hvor meget du skal kunne undenad, men du skal have en generelt forståelse for hele gruppens anatomi samt mange af kroppen artie-nerveforsyning, knogler samt muskler

Vores undervisere siger ca. 200 latinske ord pr. Holdtime (2 timer). Dem har du ca. 5 af om ugen. Så en del :smiley: Men det er meget mere end bare ord, der er også mange forløb, udspring, hæftninger, relationer og meget andet der skal huskes på.