God medicinsk afdeling? Helsingør, Frederikssund, Roskilde?

Jeg planlægger at søge en uklassificeret reservelægestilling på en medicinsk afdeling i nogenlunde nærhed af København - spørgsmålet er bare hvilken afdeling jeg skal søge hos. I den forbindelse ville det være lækkert, med lidt erfaringer fra nogen der kender afdelingerne. Jeg er mest interesseret i en af de brede medicinske afdelinger, hvor man som forvagt modtager uselekterede patienter. Samtidig skal afdelingen helst ikke være alt for stor (helst ikke mere end 3 vagtlag), og jeg vil også foretrække en afdeling hvor arbejdspresset ikke er helt ude i skoven (jeg er naturligvis klar over at der oftest er travlt på medicinske afdelinger - det er bare de allermest pressede jeg ønsker at undgå).

Jeg har kigget på afdelinger som Helsingør, Frederikssund, Roskilde, Næstved og Nykøbing Falster - men jeg kender desværre ikke nogen der selv har arbejdet der. Jeg vil derfor sætte stor pris på, hvis nogen der har personligt kendskab til stederne, vil dele lidt ud af jeres erfaringer. Hvordan er arbejdsmiljøet? Er stemningen god? Adgangen til supervision? Hvordan fungerer det rent organisatorisk med vagtlag osv? Hvor travlt er der? Måske kender du en anden god medicinsk afdeling relativt tæt på Kbh, som jeg ikke har tænkt på?

Som sagt er jeg glad for enhver kommentar om ovenstående!

Der er over 200 personer som har læst indlægget, men ingen svar. Er der virkeligt ingen der har lyst til at dele erfaringer fra en god medicinsk afdeling nær Kbh?

Jeg kender en, der var på kardiologisk/endokrinologisk afd. i Hillerød i KBU, som har været meget glad for at være der.

Helsingør har jeg ikke hørt meget godt om. Der er efter sigende store problemer med arbejdsmiljøet og supervision af yngre læger ud fra, hvad jeg har hørt fra mine medstuderende, der var der på 9. semester (er på 11. semester nu).

Jeg var selv på lungemedicinsk i Holbæk på 9. og var meget glad for at være der, men jeg tror ikke de bruger vikarer. Akut afdelingen er nok mere oplagt.

Håber det var en hjælp. Mere har jeg desværre ikke at byde ind med.

Hej,
Jeg kan mest rygter…
Nyk.F skal man holde sig fra - i følge en ny KBU-læge dernede består stort set hele forvagtslaget af stud.med.'er i vikariat, hvorfor mellemvagterne bliver de helt grønne KBU’ere.
Slagelse med. skulle være rimeligt godt - god blanding af supervision og alligevel en del ansvar.
Helsingør er vist rimeligt trist - også bare fordi der stort set kun er elektive ptt. tilbage.
Roskilde med. havde fælles forvagtslag med kardiologisk, da jeg var i klinik der. Er en stor, velfungerende afdeling med mellemvagt tilstede i hele vagten, men hvor man nok ikke får sovet så meget. Det er en meget søgt afdeling og stort set umuligt at få, hvis man ikke er færdig læge (har selv forsøgt her i efteråret).

Jeg starter selv på Frederikssund intern medicinsk på torsdag og håber på det bedste… :slight_smile:

Mvh.
Cæcilie

Vigtig pointe fra Cille angående Helsingør. Desuden er deres infektionsmedicin netop rykket til Hillerød.

Cille du holder os lige opdateret om Frederikssund, ok?

Hej. Jeg har ikke haft nogle vikariater, men jeg havde 9 sem i Køge og var meget tilfreds. Det er en bred intern medicinsk afdeling, og jeg synes stemningen var god. De nye akut afdelinger er blevet oprettet efter jeg var der, så dem ved jeg ikke noget om.

Køges intern medicinske afdeling har været meget velrenommeret blandt yngre læger.
Jeg selv var i turnus på amager hospital og var godt tilfreds med miljøet. Så vidt jeg ved bruges der fra tid til anden studerende i forvagtslaget, men typisk er det turnus/KBU’er. Desuden er der MV og BV med god opbakning indtil kl 21.

Jeg holder opdateret :slight_smile:

Kan supplere med at Køge akut-afdeling efterhånden kun tager folk, der har været i vikariat før - kan de tillade sig pga. stor søgning…
Bispebjerg lungemedicinsk bruger også studerende som lægevikarer ind imellem. Men så er vi væk fra de brede medicinske afdelinger.

Tak for jeres kommentarer - og kom meget gerne med flere. Som jeg også har skrevet i mit oprindelige indlæg er det ikke et studentervikariat, men en alm. uklassificeret reservelægestilling der er relevant for mit vedkommende. Er der nogen der har personlige erfaringer fra Roskilde eller Helsingør?

Hvorfor en uklassificeret ansættelse? Hvad vil du opnå med det?

Der kan være mange gode grunde til at søge uklassificerede stillinger - fx. hvis man udskyder KBU for at udskyde tidspunktet for 4-års reglens begyndelse, eller hvis man ønsker at få erfaring i et andet speciale, end det man gerne vil videreuddanne sig i.

Jeg mener bare man hurtigt skyder sig selv i foden frem for at få en egentlig introstilling - så er du heller ikke bundsvin og vil blive taget mere seriøs i afdelingen. Der stilles krav til din uddannelse og afdelingen har forpligtigelser overfor dig.

Hvis du snakker reservelægestilling, så tror jeg at Roskilde er et godt bud. På Køge og Holbæk kommer der til at mangle modtagefunktionen (på Holbæk har man dog hjerterne) - alle de andre ligger hos Akutafdelingen. Hvis du er interesseret i akutmodtagelser, så tror jeg, at såvel Holbæk som Køge kan være relevante - de kører efter samme koncept, efter hvad jeg har hørt, er bagvagtsdækningen bedre i Holbæk (=mere erfaren).

Jeg har selv haft KBU på Holbæk Akutafdeling (og nu medicinsk) - begge dele er anbefalelsesværdige.

  • Mikkel

Det er en spændende pointe, du har Frold. Jeg har selv tænkt over, om jeg skulle udskyde min KBU for at få mere erfaring uden, at det tæller med hensyn til 4-årsreglen. Måske er det bedre at tage sin KBU og derefter en intro for ikke at blive hængende som “bundsvin”. Man bliver vel regnet for mere, hvis man er kommende kollega i specialet. Til gengæld har man godt nok ikke råd til at vælge ret meget forkert, hvis 4-årsreglen kommer til at gælde i praksis.