Fundamelntals of Organic Chemistry - John McMurry

Fundamentals of Organic Chemistry
John McMurry

Hardcover: 565 pages
Publisher: Wadsworth; 5I.S.ed edition (15 Jul 2002)
Language English
ISBN-10: 0534395805
ISBN-13: 978-0534395803

Denne bog er et glimrende alternativ til Holum. Den er let læst, let forstået og dækker pensum på et væsentligt mindre sideantal end Holum. Der er desuden mange gode illustrationer. Der findes en alternativ læseplan til 1. 3. 4. og 5. udgave af bogen, der følger timerne i organisk kemi ved KU. (Kan findes her: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?p=2418#2418)Bogen kommer med nogle mærkelige 3D briller, som jeg aldrig har brugt til noget (ihvertfald 4. udgave).

Jeg har været glad for min, og ved at mange af mine medstuderende der startede med Holum, efterfølgende købte McMurry og aldrig åbnede Holum igen.

Denne bok tar for seg den organsiske kemi på en lettforståelig måte uten unødvendig tekst. Figurene er svært gode, og jeg vil anbefale denne i steden for Holum.

Hej

Jeg benyttede tidligere Holum, men skiftede til:

Organic Chemistry
by Marye Anne Fox, James K. Whitesell
Hardcover: 1140 pages
Publisher: Jones & Bartlett Publishers; 3rd Bk&CD edition (January 1, 2004)
ISBN: 0763721972

Hvor andre bøger ofte vælger at gennemgå alle de organiske forbindelser en efter en, så tager denne bog udgangspunkt enthalpi eller entropi. Det giver en meget bedre forståelse af alle tingene og gør at man ikke behøver spilde tiden på udenadslære. Da man alligevel skal undervises i de to ovennævnte emner, så kan man jo ligeså godt udnytte det til at forstå de andre.

Bogen gør desuden Jørgen Christoffersens noter overflødige, hvilket jeg personligt synes godt om.

Opdateret til 5. udgave

Langt bedre end Holum. Bogen er skrevet på en måde, så et ellers dræbende fag bliver lidt mere spændende. Man kan mærke at forfatterne er dybt engagerede, og det smitter. Desuden er illustrationerne fode, og gør den letfordøjelig. Der er ikke så meget snik-snak som i Holum, hvilket jeg synes svært godt om.

Og som tidligere nævnt kan man droppe Christoffersen noterne. Disse var for mig det rene volapyk, og stort set hele mit hold droppede dem da de fandt McMurry.