Frustreret 1. semesters (anatomi)

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg er den eneste, der slet slet intet fatter af anatomien…? Dvs. jeg forstår det, når der er nogle danske ord, men fx:
“Regionen underopdeles i trigonum caroticum, trigonum submandibulare, trigonum submentale og trigonum musculare”…
Det eneste jeg umiddelbart forstår her, er at en region er opdelt i 4 “regioner”…

Og så leder jeg som en tosse i klinisk ordbog efter forklaringerne på alt det latinske… trigonum betyder trekantet og så ellers de 4 ord…

Men det var blot 2 linier ud af måske 10-50 sider der skal læses… og hvis man skal slå så mange ord op, når man slet ikke igennem læsestoffet… og sammenhæng er der heller ikke rigtig noget af, idet man hele tiden går fra bog til ordbog og stykker det sammen lidt efter lidt…

Føler mig ret dum… men er der slet ikke anden udvej end at slå op og slå op og slå op… ??? Og nogle af ordene kan ikke slås op i klinisk ordbog…
:o (

Mvh. H

Bogen “Anatomiens navne- oprindelse og betydning” vil nok hjælpe deg. Det er svært i begyndelsen at overskue alle de nye ord, men efter nogle uger vil det gå nemmere, det hjelper også at lære mer anatomi, navn på forskellige strukturer etc. og efterhvert blir det allermeste faktisk logisk.

Lad være med at slå ord op hele tiden. Start med at læse teksten samtidig med du understreger de ord du ikke forstår. Læs altså alle siderne igennem, der er ofte en forklaring senere i teksten så du har noget at hænge ordene op på. Derefter kan du så gå i krig med ordbogen. Der er dog rigtig mange ord i anatomi man ikke har behov for at forstå men bare kende udenad da det ofte er gamle græske/latinske ord der ikke giver mening for os andre. Men ja anatomiens navne er god til at få styr på op/ned firkandt/rund osv. Men bare klø på, det skal nok komme ind. Medicin kræver ikke så meget hjerne som bly i røven.

Og tag det roligt. Prøv at kigge i de gamle eksamenssæt og se hvad niveauet er for 1 sem. De ting du nævner der skal du reelt set først kunne på 3 semester. Held og lykke
Faldo

[quote=“Faldo”:2n08pi1m]Og tag det roligt. Prøv at kigge i de gamle eksamenssæt og se hvad niveauet er for 1 sem. De ting du nævner der skal du reelt set først kunne på 3 semester. Held og lykke
Faldo[/quote]

Nu læser hun ved SDU og der afslutter man indre organer, hovedhals, bevæge app, alm. og spec. histologi samt alm. embryologi samt lidt celle lære efter 2. sem den såkaldte 1. årsprøve - der vel havde en dumpe procencent på 30% da jeg var igennem den for 5-6 siden…

Om den er ændret skal jeg ikke sige…

Og så et råd: Der er ikke så meget forståelse i anatomi - der lidt men den er godt nok sparsom. En finger er en finger - der er ikke så meget at forstå - det er bare at huske hvor den sidder. :smiley: Det er derfor der også er så mange huskeregler i anatomi - der er nogle gode lister med huskeregler i filcentralen, som jeg ville ønske jeg havde haft i sin tid :smiley:

Jeg synes problemer lidt er, at når en ting bliver forklaret, dvs. hvor den sidder mv. bliver det forklaret med 100 andre ting som man heller ikke kan… så for at forstå hvor den ene ting sidder, skal man slå alle de 100 andre ting op jo…

Desuden snakker I om eksamensæt mv. og nogle taler om eksaminatorie-timer… sådan noget har vi ikke på SDU på 1.semester (ellers er jeg da gået helt forkert i byen)…
Så vi har udelukkende de forelæsninger vi har, hvor vi så egentlig er ladt til os selv mht. indlæringen (og forståelsen)…

Bare tag det roligt, ved første læsning af bøger er der en masse man ikke kan forstå og ikke nødvendigvis skal forstå, tag med dig hvad du kan i første gennemlæsning, så kommer forståelsen ved 2. og 3. gennemlæsning. Desuden har i vel noget undervisning hvor de relevante afsnit bliver gennemgået og hvor der er mulighed for at stille spørgsmål ?

hvilken anatomi bog er det forresten du er kørt fast i? - bevægeapparatet eller indre organer?

Eksaminatorietimer kommer på 2. sem. i hobetal. Det eneste eksaminatorie der er på 1. sem., hvad angår anatomi, er dissektion. Eksamenssæt, kan du lige så godt vente med, til du får noget mere på 2. sem. Der er en hel masse opgaver, som du alligevel ikke har mulighed for at løse endnu.
Det allerbedste råd jeg kan give dig på 1. sem. er, at bruge dit atlas, tørsalen/vådsalen og dissektion alt hvad du kan komme til. Hvis du har problemer med at forstå hvad der sidder hvor, så tag dit atlas, og gå op og se på præparaterne samtidig med, at du læser beskrivelserne.
Hvis du kun læser beskrivelserne, kan jeg sgu godt forstå du har det svært.
Det hjælper usigeligt meget, at se på præparaterne.

Håber du kommer videre, og held og lykke med kemien i første omgang :slight_smile:

ROLIIIG NU!!
Man skal da være forvirret og ikke fatte en skid på 1.semstret :stuck_out_tongue:
Jeg er selv på 3.semester så det er da ikke så længe siden jeg har været til 1.årsprøve og kan da sagtens huske hvor lost man var indtil et par uger før eksamen…som alligevel gik fint i første hug.
Det hjælper MEGET på det hele når man kommer på andet semster og får de såkaldte Tema’er. Her er der afsat en uge til hvert af de fire tema’er som er Overekstremiteter, underekstremiteter, Thorax og abdommen, og Ryg.I denne uge hvor der så er fx Ryg-tema så ligger der en masse rygpræperater fremme og så har man et opgave-hæfte (og nogle instruktørtimer) med en masse spørgsmål til man så skal svare på og så bliver man så klog :lol: Senere bliver man rodet ud i Splanknologi ( indre organer ) og hoved/hals…men her får man også en masse eksaminatorietimer, så man bliver altså hjulpet godt på vej.

Men når det er sagt , så kræver det selvfølgelig en stor indsats, men vent med at brug al for meget tid på det nu så du kan bestå din Mol. A. Dette er ikke en opfordring til ikke at gøre noget ved anatomien på første semester for det er nu rart ikke at skulle starte helt fra bunden på 2. semester:)

Held og lykke med det…

Hejsa

Vil bare gøre opmærksom på at der i bagerst i Bevægeapparatet også findes en liste med ordforklaringer.

Som de andre også har sagt, så tag det roligt. Det meste virker som volapyk her i starten men du lærer det efterhånden. Mange ord er bygget op på samme måde, fx. sub = under, så fx. submandibulare er “under mandiblen” og når du så har efter et kig i atlas’et ved hvad mandiblen er, ja, så behøver du aldrig at slå ordet op igen.

I modsætning til de andre vil jeg anbefale at du bruger atlaset nu her og venter med de våde præparater indtil I gennemgår det til læsegruppe/eksamen eller at du føler du har nogenlunde styr på det. Det er nemlig rigtig frustrende, når tingene ikke lige sidder på den måde som bogen beskriver. Kig i stedet rigtig godt på billederne i atlas og prøv evt. at tegne skitser, det hjælper på både forståelse og hukommelsen.