Frivilligt arbejde - er det nok?

Hey…

I mine bestræbelser efter at tjene nogle points, så jeg kan søge næste år
( er blevet student med 9,8. Derfor ikke sikker på optaglese gennem K 1) har jeg fået et frivilligt arbejde hos Red Barnet som frivillig i en klub for unge. arbejdet er 3 timer/uge.

spørgesmålet er så: Er det tilstrækkeligt for at det kommer i bedømmelse!

Det skal lige siges, at jeg har planer for at :

  • at have et almnideligt arbejde

  • arbejde på plejehjem ( men hvor mange timer skal det minimun være på? ?)

  • enkeltfag på VUC ( Kemi og biologi)

  • førstehjælpskursus

Jeg tager også meget gerne imod råd!

på forhånd tak for hjælpen

hey…

allerførst - tillykke med snittet, det er jo ikke helt skidt:-)

så til det andet:

  • det frivillige arbejde tror jeg ikke tæller med hvis det kun er 3 timer/uge - mener man skal op i nærheden af 10 timer/uge for at det tæller. (lidt usikker - se nederst)

  • arbejde på plejehjem er en udemærket idé, det skal dog mindst være 29 eller 30 timer/uge (igen lidt usikker - se nederst).

  • enkeltfagene på vuc er en go idé (tænk over, at det fra 2008 er påkrævet med kemi B, så det er nok klogt at tage det allerede nu - i 2007 er kravet stadig kemi C, men man ser positivt på højere niveauer)

  • førstehjælpskursus er da også en glimrende idé.

OBS!!! hvis du vil være helt sikker på timeantal, så læs på universiteternes hjemmesider, eller spørg en studievejleder


hvis du påtænker at søge igennem kvote 2 er det jo den motiverede ansøgning der er tungen på vægtskålen. Du skal relatere dine erfaringer til medicinstudiet, hvordan har det eksempelvis gavnet dig at tage et førstehjælpskursus/arbejde på plejehjem, og ikke mindst, hvorfor vil du være læge.
jeg vil derfor råde dig til at få begyndt på den i god tid, og få så mange som muligt til at give dig feedback på den (der har en relation til medicineruniverset). læg den eventuelt ind her på siden under “kommende studmed” og bed om feedback…

håber det var til hjælp!!!

Docihope

Ok… tak for det hurtige svar.

Problemet er bare, at jeg kun finder de antal timer, som er påkrævet i det almene erhversarbejde. Altså, jeg kan ikke se/læse om, hvor mange timer der minimun er påkrævet for et frivilligt arbejde!

er ret sikker på det er 10 timer/uge…

ring evt. og spørg en studievejleder…

[quote]- at have et almnideligt arbejde

  • arbejde på plejehjem ( men hvor mange timer skal det minimun være på? [/quote]

Hvis du arbejder på et plejehjem eller i ældreplejen, så tror jeg bare du skal arbejde mere end 3 måneder for at det tæller med. Men jo flere timer du har jo bedre ser det selvfølgelig ud.

Men hvorfor ikke kombinerer det med et ulandsophold? På den måde score du også points i rejse-katagorien.

Det tor jeg faktisk ikke - men på SDU er det ihvertfald sådan at der er et maks antal måneder du kan have med i din vurdering. Derfor kan det nok ikke betale sig at skrive 12 måneder a 12 timer på, hvis man har flere ‘timer’ i nogle andre katagorier man vil have vurderet.

En ting jeg selv synes jeg fik enormt meget ud af var et praktik ophold på et sygehus - det var heller ikke særlig svært at få.

Held og lykke med projektet :slight_smile:

Mike

mike:
det frivillige arbejde henregnes under organisatorisk arbejde og ikke erhvervsarbejde - derfor kan det sagtens betale sig at skrive den på, når bare det er over minimumsgrænsen!!

ali:
godt råd mike giver dig om at kombinere erhvervsarbejde med udlandsophold - scorer point i begge kategorier…

doc!

Jeg ved intet om, hvordan det fungerer eller hvem jeg skal spørge osv.

Men er der nogen, der kan bekræfte/afbekræfte, at det er tilstrækkeligt at have 3 timer/uge som frivillig

[quote]ali:
godt råd mike giver dig om at kombinere erhvervsarbejde med udlandsophold - scorer point i begge kategorier… [/quote]

Kan i uddybe hvordan. Hvem skal jeg henvende mig til? Og hvor mange måneder er der så tale om?

Mange tak for hjælpen

Du kan gøre det på flere måder:

  1. Find et job i england i plejesektorer derover. Der er masser der har skrevet om det her på siden, jeg tror endag nogle laver reklame for gode steder.

  2. På SDU mener jeg det er sådan at frivilligt arbejde der har ‘karakter’ af fast arbejde (dvs. fast skema, 30 timer/ugen, ect.) tæller med både som frivilligt arbejde, som erhvervsarbejde og som ulandsophold. På den måde score du altså gode points - men det er selvfølgelig dyrt at redde verden, så man skal have lidt penge hvis man skal være afsted i de minimum 3 måneder.

MEN - check det for guds skyld med en studievejleder inden du tager til Nepal og bliver fødselshjælper.

[quote]godt råd mike giver dig om at kombinere erhvervsarbejde med udlandsophold - scorer point i begge kategorier…
[/quote]

Tak 8)

Har ikke undersøgt om dette er muligt, men du kunne læse et fag op på højniveau. Så har du jo 3 højniveau fag og kan gange dit snit med 1,03. Så har du pludselig 10,1 og det burde være nok til kvote 1 på KU (med fare for at blive modbevist næste år).

Man kan IKKE supplere med højniveau fag og derefter bruge 1,03-reglen. :blink1:

Hej M-ali,

Der er MEGET forskellige kvote 2 -procedure for de 3 universiteter, hvilket jeg selv har erfaret da jeg søgte gennem kvote 2 i år og blev optaget :shock: :smiley: . Nedenunder har jeg skrevet 2 links hvor der står alt beskrevet om kvote 2 optagelsen på henholdsvis SDU & AU da det var disse to uni’er jeg bestræbede efter at blive optaget på.

SDU:
http://www.studieguide.sdu.dk/studier/i … =9&id=2169

AU:
http://www.au.dk/da/sun/umedicin/opt-stud.htm

Det er rigtig skønt med studmed.dk når man står helt lost og ikke lige ved hvad man skal gøre og studievejlederne bare siger noget vås som de til tider gør! Jeg har selv fået RIGTIG MEGET hjælp herinde fra især fra de mange hjælpsomme stud.med’er, + ved at læse de gamle indlæg i “kommende studmed” og via den søgefunktion nederst på siden under hvert indlæg hvor man kan se andre “lignende indlæg” :slight_smile:

MEN til gengæld har universiteternes hjemmesider faktisk beskrevet de fleste vigtige detaljer og basale ting der skal huskes… :smiley: Man ka’ hvert fald sige til sig selv at man har gjort alt hvad der står de kræver efter at ha læst d og selvfølgelig oz har gjort d :stuck_out_tongue:

Håber links’ene kan bruges 8)

/Lilje

3 timer om ugen er ikke nok… for at man på au og ku overhovedet registerer det ska man have mere end 10 timer om ugen og men ska sidde i en position hvor man er med til at udvikle den forening man sidder i… altså ska man være formand… næstfmd osv…

i odense ser man positivt på det hvis man har haft en lederrolle… så må sige at man nok skal have mere end 3 timer…

ville give mike ret i at man nok skal tage en rejse ude for at få doubleup på points i au og ku… ved sdu er det nok med 3 mdr… du kan ellers se hvad der giver points au’s på deres hjemmeside… på sdu kører det ikke points på samme måde som på ku og au…

dog ser dit snit meget godt ud så lad os dog håber at du kommer direkte ind næste år:)… du lever jo op til krævet på au(9.7) og sdu(9. 8) …

held og lykke…

abdi

Hej!
Et godt Forslag:
De mangler handicaphjælpere på Egmont højskolen. Det betyder at man arbejde med noget relevant, får et højskole ophold og man tjener penge…Altså en del point.

Jeg har selv været hjælper på Egmont, og det er en god måde, at få point til medicinstudie mens man har en fed oplevelse.

//Stride

Okay tak for jeres svar.

Stride: Jeg har ikke kørekort og er ikke fyldt 20, hvorfor jeg ikke kan blive hjælper!

  • Hvad Kan jeg ellers lave af relevante ting?

Lige en ting mere:

  • Hvis jeg fx. søger i KU gennem kvote 2, tror ik så ikke, at de vil “tage lidt hensyn” til mit snit ( 9,8) ? Altså en form for prioritering eller er det fuldstændigt ligemeget og UDELUKKENDE aktiviteterne, der tæller?

Mange tak for hjælpen og go’ summer

Så vidt jeg ved får man da points for ens gennemsnit… og hvis du har 9,8 så burde du da få max points i den kategori. Men tjek det hellere selv… men hvorfor ringer du egentlig ikke bare ind til studieadministrationen (eller tager derind selv) på KU og hører hvad du skal gøre for at få points?

Øh… 9,8 i snit er da nok til en standby på KU og direkte adgang på både SDU og AU. Kvote 2 synes deraf som unødvendigt.

[quote][/quote]

Men i og med at jeg først søger næste år, er det næsten umuligt at vide om det er nok! Hvem vidste, at snittet i KU ville være så højt i år ??

Men det, jeg prøver at gøre, er at være foreberedt på både kvote 1 ( også standby) og kvote 2.

og hvis jeg blev nødt til at pendle til SDU, tager jeg det som en slags udfordring…for jeg vil gerne se andre byer/mennesker :slight_smile:

har meget svært ved at se snittet falde de næste to-tre år, så mit råd vile være at man skal forberede sig på det værste tænkelige :frowning:

9.8 burde at være nok til standby på sdu og au minimum næste år… ellers kan du i værste ende stå uden noget som helst næste år…
så aktiviteter af relevans var noget du måske burde tage til revision… for hvis du opfylder krævne næste år via deres snit, vil du ikke alene have tjent penge til studiet, men også fået brugelig erfaring til senere hen…

og tror chancen er god med deres snit, hvis du får skrevet en god levnedsbeskrivelse…

umuligt at pendle frem og tilbage i et studie som medicin, og det ville alle mene, især op til eksamer…

abdi

har meget svært ved at se snittet falde de næste to-tre år, så mit råd vile være at man skal forberede sig på det værste tænkelige :frowning:

9.8 burde at være nok til standby på sdu og au minimum næste år… ellers kan du i værste ende stå uden noget som helst næste år…
så aktiviteter af relevans var noget du måske burde tage til revision… for hvis du opfylder krævne næste år via deres snit, vil du ikke alene have tjent penge til studiet, men også fået brugelig erfaring til senere hen…

og tror chancen er god med deres snit, hvis du får skrevet en god levnedsbeskrivelse…

umuligt at pendle frem og tilbage i et studie som medicin, og det ville alle mene, især op til eksamer…

abdi[/quote]Doq A:
" så aktiviteter af relevans var noget du måske burde tage til revision…"

Ja…jeg vil være forberedt på - om jeg så må sige - alle fronter :slight_smile:

Men jeg har virkelig svært ved at se mig selv studerer i Århus, en ukendt by for mit vedkommende og ingen at kende. Det bliver svært!