Fribeløb under SU

Som flittig Fadl-vagt er jeg godt på vej mod fribeløbsgrænsen. Ærgeligt når man ud over at tjene gode penge også får vigtige erfaringer. Er der nogen af Jer der ved om der er ændringer på vej på den front -forskellige politikkere har med jævne mellemrum været fremme med forslag til ændringer.

Mvh Morten Hansen

Tror jeg næppe jeg har intet hørt i hvert fald… ikke at jeg er den første der ville få det at vide :smiley:

Du kan også få vagtburauet til at sætte pengene ind på en pensionsopsparing, så tæller pengene ikke med i Su fribeløbet. Det eneste minus er, at man skal betale 60 % i skat, hvis du trækker dem ud før du bliver pensioneret.

Du kan så trække pengene ud et år, hvor du ikke får su og derved slippe for at betale su tilbage.

Københavns vagtburau har hjulpet mig med det, men jeg vil tro at odense også kan gøre det.

jeg sidder aktuelt i nøjagtigt samme problem… det er møg træls. jeg har dog tjent det meste af mit på vikariat i sommers, men det ændrer jo ikke på at jeg ikke må tjene en klink resten af året… selvom det bestemt er fagligt relevant :frowning:

Men som j. bruun skriver kan du få fadl til at sætte pengene ind på en opsparing, så skulle det du tjener ikke tælle med i årets indkomst - MEN du får desværre ikke flere penge nu og her… du kan selvfølgelig får dem udbetalt lige efter nytåret, men så tæller de i dette år - heller ikke smart… så i bund og grund kan det ikke svare sig at tjene flere penge. Det koster dig jo som j. bruun skriver ca. 20 % at smide pengene ind på en pensionsopsparing (normalt ca. 40% i skat - nu 60%).

Du kan også vælge SU fra og så tjene en del ekstra penge, men det giver kun ca. 1500 ekstra, hvis du tjener alle de 14000 den måned (i forhold til ca. 4200 i SU + 2300 i lån), så heller ikke rigtig nogle ekstra penge der :frowning: - men til gengæld har du et ekstra klip, som du kan benytte inden for de sidste 12 mdr. af din uddannelse, hvis du ikke kommer bagud :slight_smile:

Jeg har valgt at lade være med at tjene flere penge… kan være man skulle overveje noget kriminalitet </ironi off>… ellers bliver jeg nød til at sælge alle mine “ældre” ting på QXL.dk :smiley:

Eller sætte dit forbrug ned :wink:

Hvis det brænder på sidst på året kan du ‘glemme’ at aflevere decembers lønseddel til tiden. Så hører indkomsten under næste år. Men det udskyder selvfølgelig bare problemet hvis du bliver ved med at få su.

Jeg har forud for sidste valg hørt i radioen: “Studiejob giver en balast for de studerende og kommer i sidste ende samfundet til gode. Derfor skal der intet loft være, for hvor meget man må tjene under modtagelse af SU” (Jens Rohde, V) “-Stem derfor på mig”

Men jeg ved ikke, om det lige er desperat nok at sætte sit kryds ved denne herres navn :wink: :!:

Valgløfter er vel bare… valgløfter :wink:

Jens Rohde har siddet i folketinget siden 2001 og er i tilgift politisk ordfører for venstre. Om nogen har han da haft alle muligheder for at ændre på SU lovgivningen… og det har han så ikke gjort (til dato i hvert fald).

Man kan ikke “bare glemme at aflever sin lønseddel i december”. I Odense blive alt elektronisk registreret per 1. Oktober, så det er en “no go”. At spare op til dobbeltklip når man skal læse til embedseksamen det er vejen frem!

Enig, men kun indenfor FADL… Som lægevikar, kan man netop “glemme” at skrive sine “eksterne” vagter på indtil sidst i december, og så få dem til at tælle med næste år… men derfor skyder man problemet, da man jo også skal tjene næste år… Det bedste (hvis man er sikker på ikke at komme bagud) vil være at framelde SU og så spare et klip (som du selv skriver), men det giver jo bare ikke flere penge til julegaver i år :slight_smile:

Att frold…: Jo, man burde jo egentlig bare kunne skære ned på sit forbrug :slight_smile: - men det er jo netop det forbrug der gør det sjovt at være studerende så lang tid. Ikke fedt at skulle leve af pasta og ketchup i 6,5 år for at blive læge… derfor vil jeg gerne “føle” at jeg har råd til f.eks. rejser, tøj osv :slight_smile:

Lars :smiley:

Hvis du tjener dit max beløb og hæver SU ved siden af så har du godt

4000 i su + 3000 i løn = 7000 Det kan jeg ikke se det skulle være svært at klare sig for - det er da dejligt at have mere og vi kan blive enige om at der måske burde være et højere max. Men 7000 kr om måneden det er da ikke ringe… IMHO

Hvis man står lige nu og her og har tjent for meget eller er tæt på - ja så er der ikke ret meget andet at gøre end at vælge SU fra, holde op med at tjene ved siden af eller smide pengene over på en kapitalpension og så glæde sig til at man kan hæve dem igen på et eller andet tidspunkt.

Mit løsningsforslag (og det jeg selv gør nu) er at man så næste år (forudsat selvfølgelig at man ikke er ved at være færdig) simpelthen vælger SU´en helt fra og så knokler igennem dels som FADL-vagt, dels som lægevikar. Uden sådan at gå for meget på kompromis med undervisningen, læsning, fest, kærester, børn og andet kan man godt tjene 8-10.000 om måneden som FADL-vagt -evt. på hold. Det skulle vel være nok. Og tager man et vikariat et par måneder er der endnu mere at hente.
Dette år kunne man så passende også hæve de penge, man har stående på kapitalpensionen, selv om jeg faktisk ikke helt ved, om de kommer til at indgå som en del af ens indkomst det år man hæver dem (er der andre, der gør det?)

Det rigtig lækre ved dette er, at når man så skal på 11. og 12. semester så har man dobbeltklip til disse to semestre og kan køre 8500,- ind om måneden uden at røre en finger (ud over den, der bliver ødematøs og hyperkeratiniseret af at bladre i kompendiet).

For at være helt specifik vil jeg anbefale, hvis man læser i Århus, at man tager dette “arbejdsknokleår” på 3.-4. semester eller et sted i løbet at 6.-7.-8.-9. semester. 6. og 7. er selvfølgelig hårdt med hensyn til blokkurserne, men der er ikke rigtig noget obligatorisk undervisning. Det meste af 3. og hele 8. semester er man i klinik, men min erfaring er at man sagtens kan tage lidt fri og så bare gå med i nogle vagter en anden dag - det får man faktisk også mere ud af.

Kun så frem du ikke er kommet bagud…

Du har selv ansvar for at opgive beløbet til told&skat, hvis du river en kapitalpension. Så svaret kan være både ja og nej…

Dette løser ikke problemet for dem der har problemer med fribeløbet pga. arbejde, men for dem der modtager legater af forskellig slags kan det svare sig at søge fribeløbet forhøjet.
Se www.SU.dk under Hvad må du tjene / Fribeløb / Forhøjelse af fribeløb.

Jeg fik mit førhøjet 110.000 pga. forskningslegat. (På SDU behøver man ikke tage orlov, når man laver forskningsår /prægraduat forskerudd.)

Kan kun tilslutte mig at man kører normeret og sparer klip op.

Jeg får hele 11 og 12 semester 10.000 kr UDBETALT i snit med 10 dobbeltklip 2 0-klip og planlagt 2 mdr vikariat.

Skal ikke arbejde under studietiden på 10,11,12 (vik i de 2 mdr undervisningsfri maj-juni). Total min smag for SU planlægning.

Husk nu at trække arbejdsmarkedsbidrag fra, det gør en forskel.