Fra sygeplejerske til medicin?

Hej Jeg hedder Meena :slight_smile:

jeg læser til sygeplejerske, og var på klinik for 1 uge. Under klinik besøg fik jeg interesser for lægens opgaver. Desuden synes jeg at vi får for lidt anatomi, fysiologi eller retter sagt det er ikke dybtgående. Jeg har også lagt mærkt til at selve sygepleje faget er ret kedeligt for mig, og kan slet ikke følge med da jeg ingen interesse har for det.

Nu vil jeg blot spørge jer om, jeg kan læse medicin via kvote 2, og hvis ja hvordan hænger det hele sammen?

Hej Meena

Det kan du muligvis nok, men først til næste år, da kvote 2 ansøgningsfristen var 15. marts.
Læs mere på universiteternes hjemmesider om studieopbygning og studiemiljø, optagelseskrav osv. Du må også gerne stille konkrete spørgsmål, men det er nok bedst at du orienterer dig lidt rundt i optagelseskravene først.

Mvh Mignon

Var selv sygeplejestuderende, og ser du nogle af mine indlæg igennem, skulle jeg gerne have skrevet lidt mere dybdegående omkring det. Men ja, du kan sagtens læse medicin, du gør det dog på lige fod med alle andre ansøgere. Sygeplejestudiet giver ikke merit / bedre chance eller hvad man nu kunne håbe.

Det kan du sagtens! Jeg har mødt flere, der tidligere har været sygeplejersker, og kommet ind på medicinstudiet via kvot. 2. 8)

Lad være med at droppe ud af studiet lige med det samme. Medmindre du har karakteren til at søge kvote 1, vil du først kunne komme ind om halvandet års tid. Til kvote 2 ser de på om du faktisk har kunnet gennemføre studier (dvs minimum et helt år) som en af de relevante punkter for optagelse.

Hejsa,

Fulgte lige med i jeres tråd, Jeg er en kommende student, hvor det ser lidt trist ud, og jeg er bange for at mit snit “kun” er på 9,3 når jeg bliver student, og dvs at jeg ikke kan søge ind til medicin studiet, da kravene til medicin studiet lægger helt op på 9,8 og opefter både på kvote 1 og 2.
men jeg tænkte på om man også kan blive overflyttet fra tandlægestudiet, hvis man har læst på studiet i 1 år, om der er en mulighed for at blive overflyttet til medicin studiet ?

Såvidt jeg er orienteret, så er dette ikke muligt. For at kunne søge om overflytning imellem 2 uddannelser, skal man have det som svarer til det første år på den ønskede uddannelse man vil ind på. Sådan er det i Aarhus, ved ikke om det er sådan på de andre universiteter.

[quote=“Nabi”:bmv8maro]Hejsa,

Fulgte lige med i jeres tråd, Jeg er en kommende student, hvor det ser lidt trist ud, og jeg er bange for at mit snit “kun” er på 9,3 når jeg bliver student, og dvs at jeg ikke kan søge ind til medicin studiet, da kravene til medicin studiet lægger helt op på 9,8 og opefter både på kvote 1 og 2.
men jeg tænkte på om man også kan blive overflyttet fra tandlægestudiet, hvis man har læst på studiet i 1 år, om der er en mulighed for at blive overflyttet til medicin studiet ?[/quote]

Har du overvejet at søge ind på kvote 2 i Odense næste år? :slight_smile: . Her kræves det bare et snit på 6,0 og ellers skal man igennem en optagelsesprøve :slight_smile: . Personligt synes jeg den virker mere overskuelig end de andre tre medicinstudier.

Hejsa,

Jeg prøvede den optagelses prøve i år, men kom desværre ikk videre… men skal nok prøøve den igen næste år! :frowning:

jeg er i nogenlunde samme situation og ved faktisk ikke helt hvad jeg skal gøre…

jeg blev student fra HHX i 2009 med et snit på 5,3…
HHX var ganske enkelt et forkert valg for mig, alle de økonimiske fag osv. var bare slet ikke mig, men jeg havde alligevel aldrig i tankerne at droppe ud, fordi jeg var så glad for at gå der grundet vennerne og alt det andet sociale. først efter jeg fik huen på begyndte jeg at ærgre mig over at jeg ikke skiftede over på gym, hvor fagene ville have interesseret mig, og at jeg med garanti kunne have fået et højere snit. jeg vil betragte mig selv som rimelig intelligent og lærenem, på HHX havde jeg bare ingen motivation og pjækkede, læste ikke lektier osv - det eneste jeg lavede var faktisk mine afleveringer.

man må desværre ikke blive student først fra HHX og derefter HF, hvilket jeg er dybt ulykkelig over i det jeg uden tvivl ville kunne få et gennemsnit højt nok til at søge ind på medicinstudiet via kvote 1, da jeg er så motiviveret som jeg er (og jo egentlig har gennemgået penum en gang før)

men jeg valgte altså at søge ind som sygeplejerske, hvilket jeg synes er suuuper spændende… dog er det mere fagene, anatomi, sygdomslære, genetik osv. osv. der interesserer mig. min plan er at hvis jeg “kun” forbliver sygeplejerske og aldrig kommer ind på medicinstudiet, at jeg så vil læse til behandlersygeplejerske, på den måde kommer jeg jo lidt væk fra den generelle sygepleje og personlig pleje.

jeg har gået på sygeplejeskolen i knapt et år nu og har ved 1. modulseksamen fået 10, ved 2. modul 12, ved 4. modul “bestået” (det var i praktik) og er nu igang med 3. modul hvor jeg også satser på at score enten 10 eller 12 i en stor skrifligt opgave vi får 14 dage til at skrive i. det skal så lige siges at jeg under alle omstændigheder vil tage uddannelsen som sygeplejerske færdigt, da jeg er sikker på det kun vil gavne med på længere sigt hvis jeg kommer ind på medicinstudiet.

af de specifikke adgangskrav til medicinstudiet der er, har jeg kun dansk A (fik 7 til mundtlig og skriftlig eksamen) og engelsk A (fik 4 mundtligt og 7 i skriftlig eksamen)

så mit spørgsmål er: hvad skal jeg gøre?

selvfølgelig læse mit mat b op til mat a, samt læse fysik og kemi på b-niveau på evt. aftenhold.
ville jeg skulle forbedre, (og må jeg overhovedet det?!) min dansk og engelsk eksamen? ville jeg kunne nøjes med på VUC på hf enkeltfag f.eks. kun at læse og gå til eksamen i engelsk b? når jeg i forvejen har det på a?

ville jeg kunne søge ind på SDU hvis jeg får gode karakterer i mine supplerende fag? nu mit snit fra HHX kun er på 5,3?
vil det overhovedet gavne mine chancer i kvote 2 at være uddannet sygeplejerske?

undskyld den lange smørre, men er sku lidt på bar bund med hvad der er det klogeste af gøre?

@sandiekg:

jeg har skrevet til mange andre: da du er i en specifik situation, henvend dig til uddannelsesstederne og hør dem ad hvilke chancer du har. Nogle gange kan de overraske med div. løsningsmodeller. Jeg selv har det bedst med at skrive og få skriftligt svar som jeg kan læse igen og igen, hvis jeg nu har glemt en oplysning, så skal jeg ikke ulejlige dem igen. Men de er de bedste at spørge. Og du skal i gang nu, for at nå at søge optagelse på GSK i god tid.

Og når jeg nu er ved GSK: tag også en snak med dem vedr. din dansk og engelsk. F.eks. bliver man optaget i kvote 2 på AU og AAU på snit af de 5 supplerende fag og det kan være grund nok til at forsøge sig med at forbedre karaktererne. Sidste år var kvote 2 snit på AU 11,1. Det betyder at du har brug for at få en del bedre karakterer på din dansk og engelsk som udgangspunkt, hvis du skal have en chance der.

Held og lykke. Håber din drøm går i opfyldelse!

Mignon

Mit råd er at du skal søge ind hvertår imesn du læser til sygeplejerske. Man ved jo aldrig hvornår jackpot rammes. Du kan ikke tage mat.b mhp at forbedere din karakter fordi du tidligere har bestået faget på et højere niveau. Tilgengæld kan du forbedere karakteren ved at tage mat.A om