Fra odontologi til medicin

Der er jo ingen som skal bestemme om du skal droppe ud eller ej. Hvis du ikke mener det bliver et problem at komme ind via kvote 1, kan du jo sagtens droppe ud.

Det er jo et spørgsmål om du har lyst til at tage det år på odontologi, eller om du vil lave noget andet i stedet for. Hvis du vælger at droppe ud, synes jeg hvert fald at du skal være sikker på at have et job.

Men i sidste ende er det hele op til dig.

Og vigtigst af alt, kan det jo blive endnu værre hvis adgangskvotienten stiger til over 11,1 næste år. Den “faldt” jo i år til 10,7 pga. færre ansøgere…

Heh alle . Tak for alle jeres inputs ! Jeg troede i første omgang at jeg kunne tage 3 sem direkte efter sommer sammen med supplering af de kurser jeg så ville misse på mit første odont år . Da ingen kan garantere at jeg kan det , kan det vel bedre betale sig med en ny plads efter sommer . Så slipper man også for kaos der kan forekomme med merit og dispensationsansøgninger .

Hej igen.
Jeg skal prøve at lade være med at lyde som din mor, da du helt selv må om hvad du gør… MEN…
Lige meget hvad du gør, vil du aller tidligst kunne starte på medicin efteråret 2012… mere sandsynligt er det, at det bliver februar 2013. Bliver du på odont. studiet og kvote 1 stiger over dit niveau, så forbedre du dine kvote 2 chancer kraftigt ved at blive på studiet (Søger du inden 15. marts, så bliver man både kvote 1 og 2 vurderet).

HVIS du bliver på studiet, så samler du så meget viden op på det år, som vil gavne det senere. Selv hvis du ikke får merit, så vil du have et kæmpe kæmpe forspring. Så du har nemmere ved at bestå dine eksamen det første år på medicin og du vil lære mere end dine kollegaer… og hvad du samler op af mad-tandlæge-skills gør dig bare brede fagligt, hvilket kommer dine patienter til gode i det lange løb (nok ikke dem alle sammen, men du forstå pointen). Du får altså også et lidt bedre CV ved at blive og hvis du udnytter dit karrieremæssige forspring i studiet fra start til slut (bruger studiejob som trinbræt), så bliver du belønnet. Der er kun to negative ting ved at blive på odont.-studiet i min optik og de omhandler begge penge. A) Dropper du ud kan du arbejde ufaglært et eller andet sted og spare lidt penge og forsøde din studietid. B) Ender du med 1 år på odont og 6 år på medicin, så har du ikke ekstra SU-klip… altså hvis du bliver nødt til at tage et semester om, så ryger finansieringen.

…og hvis du gerne vil droppe ud af odont. fordi du synes det er lidt nederen hvad du laver nu, så tror jeg virkeligt at du skal genoverveje om du vil bruge 6 år på at læse medicin… Efter min forståelse er forskellene begrænset i starten af studiet… Det er nok ikke hvad du har lyst til at høre, men hvis du gerne vil væk fra odont fordi du synes, at det er lidt røv at læse det, så bør du virkeligt genoverveje om du nu også vil læse medicin.

P.S. Meritansøgning osv er en bitch; men du har så god tid til det, at det ikke skal skræmme dig væk…