Fra odontologi til medicin

Jeg læser lige nu odontologi på 1.semester men har fortrudt mit valg. Jeg skal søge ind på medicin til sommer gennem kvote 1 da det ikke er muligt at blive overflyttet med det samme efter sigende. Kan jeg starte op på 3 sem medicin efter sommer og dermed bare tage kurserne som man har haft på 1 og 2 semester samtidig med 3.sem? Håber i kan hjælpe.

Er det AU du søger ind på?

Jeg mener at tandlægerne ikke skal igennem det samme som medicinerne hvad angår anatomi. Vil tro du skal starte forfra. Men kontakt hellere administrationen for medicin for at finde ud af, hvad du evt. kunne få merit for.

Nej det er på KU.

Jeg er ret sikker på at man kan få merit for følgende fag:

BHB/CKK 1.sem

Cellen 2.sem

Spørgsmålet er bare om jeg kan få lov til at starte på 3 sem, hvor jeg samtidig supplerer med kurser som TPK (Tidlig patient kontakt) m.m?

Jeg har mødt en molekylær-mediciner, der gjorde det.
Men det vil foregå sådan, at du skal igennem KOT-ansøgningen. Når du så er optaget, så skal du søge dispension om for sen holdtilmelding for at blive holdsat på 3. semester samtidigt med første (fristen ligger engang i foråret), muligvis samtidigt søge dispensation for at starte på 3., når du ikke har bestået TPK endnu. De to burde relativt nemt kunne lade sig gøre. Det nemmeste er, hvis du selv finder et hold på 3. der passer med TPK timerne og så beder om at komme derpå.

…og så skal du søge merit for alle BHB/CKK og Celle… Jeg ved ikke hvor nemt og hurtigt det går, når du har siddet ved siden af medicinstuderende til forelæsningerne. Ved blot, at hvis man kommer fra et andet studie end medicin på et andet universitet, så er det en praktisk umulighed og det tager måneder at få svar fra KU. Men mon ikke det går rimeligt nemt og hurtigt for dig.

Men snak med studievejledningen. Vil anbefale dig, at kigge ind til dem i stedet for at ringe til dem. Håber det var en hjælp. Alle blanketter du skal bruge (udfyld dem INDEN du får svar på optagelse) ligger på den her side: http://sund.ku.dk/for_studerende/blanketter/

Hej Steenberg

Tak for dit uddybbende svar på mit “problem”.
Når nu jeg søger ind til sommer, men får en plads som vinterstarter (hvilket jeg tror jeg gør, idet jeg er under 21), har jeg så mulighed for bare at starte efter sommerferien, hvilket jeg har hørt er muligt, selvom man i realiteten er optaget som vinterstarter.

Ingen anelse

Hej igen Steenberg

Kan du uddybe det du skriver om at det er bedst hvis jeg selv finder et hold på 3.sem jeg kan deltage med?
Skal min dispensation ikke først godkendes før jeg må deltage?

Forelæsninger og SAU-timer kan du godt være med til, inden du har fået dispensation. Problemet er obligatoriske øvelser og lignende, som du ikke kan deltage i før du er holdsat.

Du bliver automatisk holdsat på 1., her vil du have fire dage med obligatorisk undervisning i TPK. Det er noget skidt, hvis de ligger oveni obligatorisk undevisning på 3. (Ved ikke hvor meget der er, men dissektion er i hvert fald obligatorisk). Det kan være lidt besværligt at bytte rundt med obligatorisk undervisning.

Sæt dig ned og find ud af hvilket hold på tredje der passer bedst sammen med TPK. Når man så søger dispensation for for sen holdtilmelding, så skriver du “…og jeg vil gerne gå på hold 10”. Hvis der er frie pladser, så ryger du på hold 10. Jeg anbefaler at du selv finder et hold, da KU arbejder meget langsomt med de her ting (de tjekker det vist også) og det ikke tager dig mere end en halv time.

Jeg ved ikke hvordan det foregår med dispensationen for at starte på 3., når du endnu ikke har bestået TPK. Jeg har ikke selv været igang med sådan en, men jeg forestiller mig, at det fint kan lade sig gøre, da du jo ikke er dumpet den. Bare husk at gøre alting i god tid…

Det lyder alt for indviklet og som du siger arbejder KU meget langsomt til tider.
Spørgsmålet er så om det bedre kan betale sig at droppe ud af tandlægestudiet og starte på en frisk næste sommer.

Jeg synes helt klart, du skal skifte studie hvis det er muligt. Hvis det virkelig er det du brænder er det vel mindre vigtigt, at du kommer til at vente 1-1½ år.

Men vigtigst af alt, er det jo vigtigt at du har snittet til at kunne komme ind. Det krævede mindst 10,7 sidste år. Og de fleste odontologistuderende, søger ind på odontologi, fordi de ikke har snittet til medicin. Og det er jo ikke en genvej kan man sige…

Hej

Jeg har et snit på 11.1 men havde slet ikke medicin i tankerne da jeg søgte i sommers. Nu 2 måneder inde i forløbet har jeg fundet ud af at medicin bare er langt federe end tandlæge uddannelsen.

Vil bestemt blive skuffet hvis jeg vælger at gøre året færdig som odontologi studerende og efter sommer få afslag på min dispensation om at starte på 3 semester.

mar1964: Jeg tror, at det er en meget grov generalisering at sige, “de fleste odontologistuderende, søger ind på odontologi, fordi de ikke har snittet til medicin”. Mon ikke de fleste gerne vil være tandlæger. Der er sikkert nogle i blandt, som havde skrevet odontologi på som andet valg… men jeg tror nu mange af de studerende ville blive lidt stødt af den udmeldelse.

Imo92: Lad være med at droppe ud af odontologi nu. Lige meget hvordan jeg vender og drejer den i hovedet, så er det den mindst produktive beslutning i mine øjne. Hvis jeg var dig, så ville jeg blive på studiet og gøre 2. semester færdigt (eller hvor langt du nu er til sommer). Skulle de så ikke give dig lov til at starte på 3. med det samme, så skal du kun have TPK og førstehjælp det første halvår. Det er ikke meget, men så får du tilgengæld mulighed for at arbejde en del og skrabe lidt penge sammen. Når du så har været til TPK-eksamen omkring jul, så starter du jo bare på 3. derefter (forudsat at du består celle, genetik og sundpsyk. på tandlæge studiet).

Vælger du at stoppe på studiet nu, så kan du alligevel allertidligst starte til sommer… og du skal igennem celle-kursus senere.

  1. I bedste tilfælde hvis du bliver på tandlægestudiet indtil sommer, vil du slippe for både 1. og 2. semester (minus førstehjælp og TPK, men det kan man godt klare sammen med 3., skulle du få lov til det). Så “sparer” du et år på at blive læge sammenlignet med dem, som søger ind samtidigt med dig.

  2. Du får ikke lov at tage TPK sammen med 3.: Igen, bliver du på tandlæge studiet, så har du bestået cellekursus og kan tage den lidt med ro det første halve år.

  3. Du kommer ind i fx Århus: Du får nok ikke merit for noget, men du har et stort forspring (endnu større, hvis du læser indtil du skifter ift. hvis du bare dropper ud tidligt)

…Ovenstående har jeg baseret på, at tandlæger også har genetik og sundhedspsykologi, som ligger på 2. semester medicin… Det aner jeg ikke om I har.

Ligemeget hvad, så vil du være bedre stillet, hvis du forsætter med at læse til tandlæge, mens du venter på at skifte over. I hvert fald så har du nok ikke særligt mange alternativer, som der vil hjælpe dig senere (jeg ved selvfølgeligt ikke noget om dig, men generelt set). Du kan stoppe og arbejde på 7-eleven indtil du kommer ind eller du kan læse i “the cell” og tage dine eksamener… og det er ikke kun i forhold til studiet, at jeg mener er en fordel. Hvis jeg kunne vælge imellem og der skulle stå sep. 2011 - okt. 2011 odontologistuderende (1. semester påbegyndt) og nov. 2011 - aug. 2012 McDonalds (indsæt selv de bedste alternativer du har) eller blot sep 2011 - jun 2012 odontologistuderende (2. semester gennemført), så havde jeg valgt den sidste mulighed.

…Håber mit lange indlæg giver mening ellers spørger du bare.
Men snak med studievejledningen, de får løn for det samme…

Hej Steenberg

Igen mange tak for dit indlæg. Jeg har skrevet med KU’s merit/dispensation ansvarlig og han skrev følgende på sin mail:

[i]
Det er fordi der er lavet om på nogle af kurserne på første år af tandlægestudiet, så det ikke længere er helt de sammen kurser og det vil sige at det skal vurderes ved meritansøgning, hvor meget du kan få merit for og da der ikke er behandlet nogen meritansøgninger er det svært at sige på forhånd.

Der kan jo være fordele og ulemper ved merit. Hvis du får merit får du en lidt fragmenteret studiestart og vil først et halv år inde i studiet få et tilhørsforhold til et hold med studiekammerater. Hvis du starter helt forfra vil du få nemmere ved at falde til på holdet med det samme, da i har en fælles start og får et studieforløb sammen fra starten af og mulighed for at være med fra starten, når der skal vælges læsegrupper.[/i]

Vi har ikke TPK eller sundhedspsykologi på 1. år odontologi. Hvis det nu er jeg ikke får dispensation for mit 3 sem. så bliver jeg nød til at starte forfra selvom jeg måske får merit for BHB/CKK og Cellen. Ja det vil være mere afslappende mit første halve år/år, men igen så bruger jeg samme tid som jeg kunne have gjort hvis jeg søger ind til sommer og dropper ud nu på odontologi.

Er stadig meget i tvivl, har du evt. en kommentar til det den ansvarlige har skrevet til mig?

på forhånd tak

Har henvendt mig til studievejledningen og de vidste ingen ting om dette, hvilket jeg synes er virkelig ringe, når de får løn for det :S

…nærmere et spørgsmål: Hvad vil du lave indtil sommer og hvad hvis du ikke kommer ind?
igen; du har altså rent fagligt nogle bedre kort på hånden, hvis du bruger tiden på at læse odontologi end hvis du finder et eller andet mere tilfældigt arbejde.

Det skal lige siges, at dine chancer for merit faldt meget kraftigt med den mail, beklager. Meritsystemet er en bitch, tro mig. Men hvis vi antager, at du får merit for bhb/cck og celle, så ville jeg slå 1. og 2. sammen. Jeg har en tidligere uddannelse der er meget lig medicin, men kunne ikke få merit, så jeg valgte at tage 1. og 2. sammen… Det kan godt lade sig gøre, der er dog lidt problemer forbundet med det, men hvis du får merit for celle ELLER BHB/CCK, så skulle det være relativt nemt.

Jeg vil dog give ham studievejlederen ret i, at en “fragmenteret” studiestart er lidt ærgeligt på nogen punkter. Men du har stadigvæk 5 år eller mere til at lære folk at kende.

Svarede de på noget mht. aldersopdelingen af sommerstart/vinterstart? Jeg er også 20, næsten 21 til den tid, når jeg søger.

Nu kan der selvfølgelig være ændringer, men såvidt jeg er orienteret, skulle det være muligt at få merit for humanbiologi, medicinsk cellevæv og genetik.

Uanset hvad synes jeg ikke du skal droppe ud.

Jo de siger på skolen at det er muligt at få merit men det kommer kun til gode henhold til arbejdsbyrden . De siger at det ikke er muligt at tage tpk og sundhedspsyk. Samtidig med 3 sem :s er der nogen der kender til det ?

Jeg er kun 19 så det ene år betyder ikke det store . Har snakket med odont studievejlederne og de siger det er et most at tage de kliniske tandlæge kurser for netop blive indstillet til f.eks cellen og genetik og det er vel tidsspild når jeg alligevel skal på medicin . Tror den bedste løsning er at starte fra start af på med og dermed bare stoppe på odontologi når nu jeg ikke engáng er 2 måneder inde i forløbet . Hvad siger i til det ?