Førstehjælpskasse til bilen

Som gammel rotte i ambulancefaget vil jeg også gerne øse lidt af mine erfaringer :wink:
Det første man skal huske på er at beskytte og tænke på sig selv, for hvis du gør noget dumt så står man måske med to pt. istedet fo en. Beskyt også dig selv med handsker (og det nytterikke kun at have et par med, helst en kasse!)
Anskaf dig en engangs reubensballon fra Laerdal.
En god lygte er en rigtig god ide at have med, for der er ikke noget så frustrerende som at stå på et skadested uden lys.
Kompressionsforbindinger og en masse tape er essentielt at have med.
Folietæpper er rigtig gode, men er vanskelige at have med at gøre i dårligt vejr.
En ting som man godt kan få brug for er en klædesaks, ikke en fra syskrinet, men en redningssaks der btw kan klippe en 25 øre over.
Med hensyn til venflons og aflastning af trykpneumothorax, så tror jeg man skal være rimelig sikker i sin sag før man stikker, specielt hvis man står der uden andre redskaber (ilt+sug, reubens osv.). Men får man aflastet så har man jo formentlig reddet et liv.
Venflons til i.v. adgang…jooo, men så skal det helst være de grønne og at lægge en grøn venflon på en hypovolæmisk, panisk forulykket om natten, i regnvejr, på bagsædet af en knust Mazda 323, mjo…prøv du bare :slight_smile:
Hmm, kan ikke komme i tanker om noget mere lige nu…

Færingen; haha - jeg kender mig fuldstændigt igen i det du siger! Alt er så meget nemmere i teorien! Og uanset læge, sygeplejerske eller bibliotekar; det vigtigste er den basale førstehjælpen - det er den der rædder liv!

Skal man have noget medicin med vil jeg foreslå betablokkere til at få pulsen ned. Altså ens egen, ikke patientens :wink:

Førstehjælpskasse til bil skal altså indeholde (foreløbig liste):

Vigtigt: INGEN MEDICIN!!! men -

Falcks almindelige førstehjælpskasse med plaster, kompresforbindinger osv.

Tilkald hjælp: En mobiltelefon

Stands ulykken: Advarselstrekant (afmærk ulykkesstedet) og refeksvest, så man selv bliver synlig i mørket (undgå flere ulykker). En kraftig og god lygte, så man kan se, hvad man arbejder med. Og en lille pulverslukker til motorbrænde osv.

Behandling:Folieisoleringstæpper og almindelige tæpper. Hansker (en kasse!). En saks (redningssaks, meget kraftig).Pocket mask eller en engangs reubensballon fra Laerdal (kunstigt åndedræt). Tungeholder.

Eventuelt skal der være: Tuschpen til at notere ting på patienten. Rem/staseslanger. “Sygeplejske”-stetoskop. Et par store venflons til trykpneumothorax og andre venflons.

Hvis der er flere ting vil jeg være meget glad for at få et indlæg :smiley:

Er der nogen, som har gode råd til hvor man kan købe og hvilke grejer som er bedst.

Hypovolæmisk genoplivning (hypovolemic resuscitation)?
Men at ingen traumepatient skal have væske hvis deres syst. BT er 80-90 mmHg ved jeg ikke helt, hvor passer ind.
Det “første”* der vil ske når patienten ankommer til skadestuen er at de vil få knaldet et stort venflon i hver hånd og der vil blive hængt en liter isotonisk saltvand op i hver - også selvom deres sysBT er 90mmHg.
At man ikke er helt enig i den præ-hospitale iv-behandling er rigtigt - men man skal selvfølgelig ikke vente med transport til traumecenter for at lægge et venflon.
Hvis jeg lå på skadestuen med 2x åbne, blødende crusfrakturer efter en bilulykke og mit BT var 80/35 og pulsen 140, så ville jeg fandeme håbe at de knalder noget saltvand (og forhåbentlig andet (macrodex, blod, etc. senere)) i mig!
Det er mange år siden man lod folk “bløde ned” for at stoppe en blødning (og 80-90 systolisk er ikke langt nok).
Jeg tror du vil give mig ret i, at et stort venflon ikke er af vejen præhospitalt (det bliver lagt i ambulancen), og for at holde det åbent + skylle igennem, skal der alligevel bruges saltvand.
Men er helt enig i det du siger med at inducere en hypotermi, men det kommer jo an på så meget (årstid, flowrate, pt. tilstand, etc.)

Skovsen: jeg tror vi snakker lidt rundt om hinanden her; jeg mener selvfølgelig at man skal anlægge venflons og hænge op NaCl-infusion på alle traumepatienter - men man åbner ikke for sluserne på en normotensiv patient - og hos en hypotensiv/ustabil patient skal man altså ikke give mere væske end at BT holder sig op mod 90 syst…dette er et anerkendt princip i al traumebehandling og du kan læse om det i enhver nyere traumemedicinsk bog/manual. Det er altså ikke snak om at lade patienterne “bløde ned” som du siger, men at forhindre at blødningen øger! I mange tilfelder vil blødningen selvlimiteres når BT falder, en hurtig korrektion til normalt niveu vil kunne trigge at blødningen starter op/tiltager igen (samt at hemodillutionen medfører reduceret koagulationsevne) - DERFOR ønsker man at stabilisere pt med et trykk på ca 90 syst. Men som sagt; man vil altid sikre sig den venøse tilgang - tilstanden kan altid forandre sig, og det er også praktisk at have en adgang mhp medikamenter mm.

Uanset er det en lite relevant diskussion i denne tråden som omhandler førstehjælpskit til bilen… Vi befinder os her i en helt anden situation end den du nævner i dit eksempel (hvor direkte kompresjon og reponering af dine blødende frakturer ville være langt højere prioriteret end litervis med infusjonsvæske :wink: ). Desuden; Èn liter NaCl vil neppe være det avgørende i den situation vi her snakker om - èn liter saltvand som første volumenkorrektion tilsvarer ca 0,5 liter blod - en patient med hypotension har mistet mindst 30-40% av sit blodvolum og vil nok behøve både kolloider og blodtransfusion…

Mit poeng er at jo flere traumepatienter man har set “on scene”, og jo flere skadested du har været sendt ud til - jo hurtigere vil man udvikle en ydmyghed og forståelse for at tingene ikke foregår som inde på et traumecenter hvor du har mange hender til at hjælpe, god belysning, varme, ro i omgivelserne og OP er i umiddelbar nærhed.

Og ang din kommentar om hypotermi - en traumepatient kan sagtens blive hypoterm i 30gr varme…det er kun tidsperspektivet som ændres når vejret er koldt, blæsende osv.

Alt i alt tror jeg vi er enige skovsen? Håber jeg har forklaret mig bedre denne gang.

[quote=“rmoen01”:3t7tx9qr]Mit poeng er at jo flere traumepatienter man har set “on scene”, og jo flere skadested du har været sendt ud til - jo hurtigere vil man udvikle en ydmyghed og forståelse for at tingene ikke foregår som inde på et traumecenter hvor du har mange hender til at hjælpe, god belysning, varme, ro i omgivelserne og OP er i umiddelbar nærhed.

Og ang din kommentar om hypotermi - en traumepatient kan sagtens blive hypoterm i 30gr varme…det er kun tidsperspektivet som ændres når vejret er koldt, blæsende osv. [/quote]

Heeelt enig 8)

Måske vil en førstehjælpsfolder være en god ide? Der er jo ikke alltid deg der skal udføre behandlingen, du kan jo være pasient. Nogle ganger kan det også være fint at ha en lille brugsanvisning om det går lidt for stærkt til at hodet henger med.

En folder påtrykket hvilket telefonnummer du skal ringe, hvordan man udfører enkle håndgrep osv. - nogen som kenner til en med opdaterede rætningslinjer for HLR?

En lille hammer til at knuse ruder, samt en kniv/saks til at kutte bælter kan måske også inkluderes? Jeg har en fin liten sak der hænger på nøgleringen: http://www.resqme.com/ - også fin til at rane smykkebutikker!

Det viktigste er vel at finne en god placering til kassen. Under all bagasje er måske ikke den beste? Der er også et poeng at andre kan finde den om du selv er optatt med at være bevistløs.

Tepper støtter jeg! Liker dem bedre enn folie, da man kan bruge dem til at stabilisere/støtte pasienten, transport (løft), tørke drivstoff - og så rævner de ikke så hurtigt :slight_smile: Om man kører meget i ødemarken (Norge…) kan der være en god ide at ha en lille kemisk varmer til at pakke under patientens teppe - de er ikke så dyre og holder “evigt”. Specielt fint efter at du har klippet op patientens klæder for at undersøge efter skader.

Der er heller ikke så dumt at ha et par tykkere handsker, knuste biler kan ha skarpe kanter.

Husk også en chokoladebit til deg selv som du kan nyde efter at patienten(e) er lastet ind i ambulancen, og du skal give deg selv et velfortjæned klap på skulderen :slight_smile: (dvs. den tiden hvor man forstår hvad der egentlig har skjedd, og adrenalinet gør at man skelver lidt for meget til at stå på UE)

Gud…jeg havde helt glemt det vigtigste :oops: - chokoladen! Haha! Godt poeng GuH :wink:

har følgende i min bil:
kanyler (trykudligning)
nasal airway
tungeholder
halskrave (medium)
klæde-saks
sele-saks
folietæpper
trekantstørklæder
forbindinger
plaster
knæklys
sam splint

I er bindegale :smiley:

Chokolade - hvor kunne jeg glemme det :up:

Husk nu på, at jeg tænker på førstehjælp på skadesstedet. Jeg er ikke vild med ideen om at jogge forældet NaCl-vand i kroppen på folk. Jeg kan godt lide at I tænker “1 læge til flere skadet” og ikke kun 1:1 forhold. Hvad kunne være smart i den situation?