Førstehjælpskasse til bilen

Vi har fået automobil.

Nu er det jo også sådan, at jeg snart må forlade de glade studietider og indfinde mig i lægestanden. Dette forpigter - siger de fleste - men er der nogen her på forumet, som har gode ideer til at sammensætte en god førstehjælpskasse. Det forventes vel at jeg kan lidt mere end et plaster på et knæ - selv om min datter synes det er STOR lægekunst :slight_smile:

Automobilet har et Falck abonnement og jeg kan sikkert anskaffe et eller andet ad den vej - men jeg tror ikke det er dækkende.

Folieisoleringstæpper. En mobiltelefon. Et par store venflons til pneumothorax. Det må være det vigtigste. Decideret medicinbehov tror jeg ikke man skal experimentere for meget med.
En kollega kom ud til et trafikuheld, var alene på stedet i 20 min indtil falck/traumelæge kom -sidstnævnte havde ikke stetoskop med. Heldigt min kollega var på vej til kostumefest og kunne supplere.

Første hjælpskasse til bil skal altså indeholde (foreløbig liste):

Vigtigt: INGEN MEDICIN!!! men -

Folieisoleringstæpper
En mobiltelefon
Et par store venflons til pneumothorax

Jvf: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?p=50373#50373

Face shield

sjov post btw :smiley:

Førstehjælpskasse til bil skal altså indeholde (foreløbig liste):

Vigtigt: INGEN MEDICIN!!! men -

Folieisoleringstæpper
En mobiltelefon
Et par store venflons til pneumothorax
Face shield

[quote=“frold”:1zvtro97]Jvf: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?p=50373#50373

Face shield

sjov post btw :smiley: [/quote]

No way om jeg ville køre rundt med et face shield igen - hos mig bliver det pocket mask med oxygennippel og ENVEJSventil!!! :lol: Og glem ikke handskene… :oops:

Hvis det er noget man skal kunne have i skoletasken med sine bøger etc. er masken så praktisk?

Snakkede på et tidspunkt med en turnuslæge, der altid kørte rundt med en masse venflons, staseslange og 1 liter isoton saltvand i handskerummet.

Lygte så man kan se hvad man laver måske.
Altid have livrem på til at spænde om en halvamputeret ben :lol:

Førstehjælpskasse til bil skal altså indeholde (foreløbig liste):

Vigtigt: INGEN MEDICIN!!! men -

Folieisoleringstæpper
En mobiltelefon
Et par store venflons til pneumothorax og andre venflons
Face shield/pocket mask
Hansker
Lygte
Livrem/staseslanger

Kom endelig med flere ideer.
Er der ikke nogen fra SATS som har input?

Masken tager ikke mer plads end en PDA…og det er jo noget som alle synes at have plads til! Desuden snakker vi da om en førstehjælpsKASSE til bilen - der skulle der være masser af plads?!

Uanset, en face shield giver tilstrækkelig beskyttelse ved en “tør” genoplivning - men sige mig lige; i fbm en trafikulykke - hvor mange af patienterne tro du liiiiiige er fri for blod osv i ansigt/mund/luftveje??? Det er ikke ret mange skal jeg hilse og sige…og så er det ikke særligt sjovt at kun stå med en face shield hvor alt muligt snask trækker op igennem filteret!

Men det er jo bare min mening…

Forøvrig vil jeg måske også foreslå at du har et par tungeholdere (de tager jo ikke megen plads) - de er geniale! I fbm genoplivning m/maske fbliver det meget nemmere at holde frie luftveje og du får også meget mere luft i patienten - især mhp at du måske ikke vil ekstendere så meget som normalt i et trafikoffers nakke (altså skal man så skal man, meeeeen…)

Førstehjælpskasse til bil skal altså indeholde (foreløbig liste):

Vigtigt: INGEN MEDICIN!!! men -

Folieisoleringstæpper
En mobiltelefon
Et par store venflons til pneumothorax og andre venflons
Face shield/pocket mask
Tungeholder
Hansker
Lygte
Tuschpen
Livrem/staseslanger
“Sygeplejske”-stetoskop (det er billigt)

Kom endelig med flere ideer.
Er der ikke nogen fra SATS som har input?

Husk at vi taler om udstyr til bilen, så der skulle gerne være plads til lidt mere, end man vil tage med i en dametaske til en bytur (selv om jeg nu er overvældet over, hvor meget der kan være i sådan en):slight_smile:

Nu er det heldigvis ikke altid man kommer ud for de store trafikuheld, så til eget brug på køreturer af varierende længde vil jeg da foreslå: Alm. plaster, lidt klorhexidinsprit, nogle alm. kompresforbindinger, hovedpinepiller (pinex el. lign.), lidt medicin mod transportsyge (f.eks. marzine), Imodium.

… og husk iøvrigt, at man ikke er forpligtiget udover evne, og der er ingen derforventer, at man kører rundt med Rigshospitalets Traumecenter i handskerummet. :wink:

  • Mikkel

Jeg er godt klar over, at det er ikke skal være et privat traumecenter på hjul. Men en Falckkasse virker ligesom lidt sølle, når man nu - hvis man havde et simplet stetoskop ved hånden - kunne afgøre om en pneumothorax var overvejende sandsynlig og kunne indlede “liv-bevarende” behandling, eller ihf speede beslutningsprocessen op.

En tungeholder synes jeg også er en fiks ting.

Jeg leder efter sådanne små fikse ting som bare gør tingende lettere.

Altså…nej - store trafikuheld er heldigvis ikke noget man kommer ud for hver dag, men den dag hvor det sker - hvor relevant er det så med klorhexidinsprit og plaster? Plaster vil du i øvrigt ikke få til at sidde uden at du først har vasket alt blod væk - det er jo ikke just noget jeg ville spilde tiden med… I fht større blødninger/åbne frakturer er det mere en nok med nogle kompresser som man kan pakke såret med, evt en rulle gaze til fixering - men igen; er pt dårlig er det ikke noget man spilder tiden med - så har du mere en nok med at stabilisere hoved/nakke og holde fri luftvej!

Jeg har måske opfattet tråden forkert - men jeg troede vi snakket om netop de lidt større ulykker/skader her? Diarè, hovedpine og 1cm sår i hovedet - så tror jeg næsten folk kan klare sig selv…

Jeg er vist lige nødt til at rette tråden lidt ind :?

Imodium og pinex er ikke lige det jeg kalder førstehjælp - mere et rejsekit:)

Iøvrigt skriver jeg netop INGEN MEDICIN (med mindre det er MEGET velbegrundet og langtidsholdbart, selvom det bliver udsat for varme og kulde. Isoton saltvand i hanskerummet - hvordan holder det sig i 3-4 år???)

Men jeg er iøvrigt meget glad for alle indlægene.

Enig med dig der svend, en anden side af sagen er at hvis du skal have et medikament med - så bliver der ret hurtigt flere; eks skal du have morfin med, så bør man jo også have naloxon tilgjængelig, og metoclopramid…og generelt; skal du give medikamenter SKAL du også have et anafylaxikit med - just in case, ik`? Så kommer man hurtigt op på et ret omfangsrigt nivå!

Dessuden, det med NaCl inf.væske i handskerummet - med mindre man kan overvåge puls og BT, så er det nok ikke en god idè at mølle 1l saltvand ind i en blødende patient…man kan måske styre d ud fra carotispulsen (carotispuls = >80 systolisk tryk) - men seriøst; med mindre man sidder langt ude på bøhlandet, så kan de fleste pt sagtens klare sig 10-20min uden infusion. Dem der ikke holder i de 10min kan man nok ligevel ikke redde med 1l saltvand!

Acetylsalisylsyre er sikkert en god ting at have liggende. Ifølge UK guidlines i oxford handbook ses god effekt af pre-hospital 300mg tygget ved Myocardieinfact. Dem kommer man jo nok til at se nogle stykker af.
Ved ikke hvor længe de holder, men tror det er ret lang tid da det er tablet.

Et par venflons er vel meget fint, men til behandling af pneumothorax??
Pneumothorax skal behandles med pleuradræn og vandlås.
Hvis patienten derimod har en trykpneumothorax kan du hive dit venflon frem, men hvis du ikke er helt sikker, har du bagefter netop givet patienten et pneumothorax, og står stadig på en øde landevej uden mulighed for føromtalte pleuradræn…

Personligt tror jeg Falcks førstehjælpskasse til biler er ganske udmærket. Glem ikke advarselstrekant, evt. en sikkerhedsvest så folk kan se dig om natten. Så kan du bagefter udbygge med lidt småting - venflons, asa som rune skriver, saltvand, hvad du nu synes…

En lille kommentar til rmoen01:
Hvis patient bløder skader det ikke at hælde 1L isoton NaCl i patienten - der skal noget mere til, før han/hun er overhydreret og får gener af det!

Så skulle du prøve at køre på ferie i Sydfrankrig med et hysterisk to-årig med diarré :wink:

Saltvandet holder sig ikke i 3 - 4 år… Iøvrigt skal man være opmærksom på, at der også er udløbsdatoer på forbindsstoffer - ligesom der er på medicin. Så selv om man ikke har medicin i boksen skal man altså efterse og supplere jævnligt alligevel.

… og når alt kommer til alt, så er der vel ikke grund til at have en almindelig førstehjælpskasse OG en ulykkeskasse - det gør vist bare tingene lidt mere besværligt. Det absolut vigtigste er, at kassen er overskuelig og at man nemt kan finde rundt i den - det vil i praksis sige, at man jævnligt orienterer sig i den, så man har styr på hvor tingene er.

  • Mikkel

[quote=“Skovsen”:3b20eziu]En lille kommentar til rmoen01:
Hvis patient bløder skader det ikke at hælde 1L isoton NaCl i patienten - der skal noget mere til, før han/hun er overhydreret og får gener af det![/quote]

Det er ikke overhydrering jeg er bange for skovsen; hørt om hypovolemisk rescusitering??? Ingen traumepatient skal have væske dersom BT er >80-90syst…det øger blødningen. Noget andet som også øger blødningen er hypotermi - noget som en liter koldt saltvand vil bidrage til… På min arbejdsplads bruger vi udelukkende opvarmede infusionsvæsker (37-40gr) til rescusitering af traumepatienter og kritisk syge - og der gives kun væske indtil systolisk tryk er omkring 90mmHg.