Hey!
Har lige et lille spørgsmål her midt i eksamenslæsningen ang. køb af stetoskop. Det er noget som jeg ikke har kunnet finde svar på andetsteds -selvom jeg har været en god dreng og kigget i tidligere tråde om emnet først
Mit spørgsmål er som følger:
Er den akustiske kvalitet umiddelbart sammenlignelig for alle “slags” stetoskoper? Forstået på den måde -er et dyrt og fancy kardiologi-stetoskop altid bedre end et almindeligt til alting? Altså er kardiologistetoskoperne (som ofte får de bedste anmeldelser mht. lydkvalitet osv.) også bedre til alt muligt andet (lungestetoskopi, blodtryk osv.) end “almindelige” stetoskoper som anbefales til “intern medicin”? Eller er der faktisk forskel, således at stetoskoperne er konstrueret til at være bedst til forskellige ting? Således at et kardiologi-stetoskop vil være et “fejlkøb” hvis man ønsker et meget alsidigt stetoskop? Jeg ved godt at mange vil sige at det er et spørgsmål om hvad man har behov for (ikke skyde gråspurve med kanoner, ikke købe en Ferrari for at køre i Brugsen osv.), men nu vil jeg altså gerne investere i et ordentligt stetoskop én gang for alle, og så er jeg selvfølgelig interesseret i at få det bedst mulige og mest alsidige Eventuelle konkrete anbefalinger modtages gerne! Pt. hælder jeg mest til Kamed ‘INSIGNE’ Cardio…
Håber at det gav mening
På forhånd tak!
/Frederik