Forstand på stetoskoper?

Hey! :slight_smile:

Har lige et lille spørgsmål her midt i eksamenslæsningen ang. køb af stetoskop. Det er noget som jeg ikke har kunnet finde svar på andetsteds -selvom jeg har været en god dreng og kigget i tidligere tråde om emnet først :wink:

Mit spørgsmål er som følger:

Er den akustiske kvalitet umiddelbart sammenlignelig for alle “slags” stetoskoper? Forstået på den måde -er et dyrt og fancy kardiologi-stetoskop altid bedre end et almindeligt til alting? Altså er kardiologistetoskoperne (som ofte får de bedste anmeldelser mht. lydkvalitet osv.) også bedre til alt muligt andet (lungestetoskopi, blodtryk osv.) end “almindelige” stetoskoper som anbefales til “intern medicin”? Eller er der faktisk forskel, således at stetoskoperne er konstrueret til at være bedst til forskellige ting? Således at et kardiologi-stetoskop vil være et “fejlkøb” hvis man ønsker et meget alsidigt stetoskop? Jeg ved godt at mange vil sige at det er et spørgsmål om hvad man har behov for (ikke skyde gråspurve med kanoner, ikke købe en Ferrari for at køre i Brugsen osv.), men nu vil jeg altså gerne investere i et ordentligt stetoskop én gang for alle, og så er jeg selvfølgelig interesseret i at få det bedst mulige og mest alsidige :slight_smile: Eventuelle konkrete anbefalinger modtages gerne! Pt. hælder jeg mest til Kamed ‘INSIGNE’ Cardio…

Håber at det gav mening :smiley:

På forhånd tak!

/Frederik

Tja, jeg har ikke hørt om stetoskopet der kun kan lytte efter hjertelyde og ikke efter tarmrumlen og omvendt. Jeg vil mene at et middel stetoskop i 500-600kr klassen er alt rigeligt - den diagnostiske værdi af stetoskopi er alligevel ringe.

Ved bilyd på lunger henvises pt. til rtg.
Ved mislyd på hjertet henvises pt. til EKKO
Ved manglende tarmlyde OOA

Så… Lad være med at forkøbe dig… I boksen nedenfor “Lignende indlæg” kan du finde flere debatter omhandlende stetoskoper, men dem har du måske læst, som jeg forstår det…

Jeg er ikke helt enig med Frold…

jeg har selv prøvet at have det middelmådige stetoskop, men bruger nu Cardiology III fra Littmann…Jeg kan sagtens høre forskel og der ern generelt bedre lyd uanset hvad jeg lytter efter…Hvilket har hjulpet mig til at fange flere ting og, ganske som Frold siger, bestille de nævnte undersøgelser…

Man skal heller ikke fornægte sin indre gadgetnørd.

held og lykke med det.
vh
Michael

Jeg har selv et spirit cardiologi fra medshop.dk(Som jeg vandt herinde:-)), mener det kostede 650 kr. dengang, men kan ikke finde det derinde nu. Men det er ihvertfald rigeligt på 7. sem, og skulle også mene at det er mere en rigeligt senere hen. Ved ikke om man kan høre forskel på mit og et hardcore Littmann cardiology stetoskop.

Jeg lånte mit ud til en kirurg i klinik, og han leverede det tilbage men komplimenter og sagde at det godt nok var et lækkert stetoskop(!!!).

Og så skal det lige nævnes at det er mange gange bedre end et sygeplejerske stetoskop. Skulle tage BT på en patient, og hvis man husker tilbage på sine FADL vagter, vil man kunne huske at man skulle have god forestillingevne for at høre pulsslaget. Det behøver man bestemt ikke med det her.

Og som Frold nævner, så tror jeg ikke man skal gå for meget op i at et stetoskop hedder “cardiology”, har svært ved at se hvad forskellene mellem et cardiology og et “almindeligt” skulle være. Men nu er jeg jo også bare en rookie.

Mvh. Christian.

Jeg havde et almindeligt Littmann Classic II SE før og har skiftet til et Littmann Master Cardiology. Lidt skudt over mål, men fik det billigt fra USA :slight_smile: Jeg synes at jeg kan høre klar forskel på de to, og jeg tror at den største grund til det, er at der er dobbelt slangelumen på Master Cardiology. Synes at det fungerer rigtig godt til alle formål, også BT.

Som allerede nævnt, så skal man ikke fornægt sin indre gadgetnørd :smiley:

Jeg har være utrolig glad for et stetoskop, som blev givet i reklame gave til min mor.
Det har dobbelt tube, og være udsat for lidt af hvert :slight_smile:
Flere læger som jeg har lånt det ud til har være imponeret over det.
Men så prøvede jeg for sjov min kærestes som er et spirit “Classic PRO” eller “Cardiology PRO” jeg kunne faktisk sagtens høre forskel, og expir specielt bedre at høre (på en ikke syg patient).

Men alligevel, så tror jeg ikke at jeg vil købe et nyt, før mit andet er dødt, eller døende. Så kan det ryge ned i mit rejsekit.

mvh
svend