Forskellen på kursus i ALS og ATLS?

Hejsa,

Alle os studerende ved KU der afslutter uddannelsen her til sommer får nu gratis tilbudt et ALS-kursus til en værdi af 4500kr - mit spørgsmål er nu, hvori ligger forskellen mellem ATLS og ALS? T’et står for trauma, men hvori ligger den væsentlige forskel?

Jeg har selvfølgelig meldt mig til ALS kurset :smiley: Jaahuuu

Når nøden er størst:

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Life_Support

  • Kort fortalt hjertestop og anden basal akut behandling, som enhver forvagt forventes at kunne bestride.

http://en.wikipedia.org/wiki/ATLS og http://www.atls.dk

  • Akutte traumer, som det praktiseres i traumemodtagelserne på de store danske sygehuse, kurset tilrettelagt for deltagerne i traumeteams.

ALS er meget meget mere bare hjertestop.
ALS indeholder diasnose og behandling af akutte medicinske tilstande, med avanceret genoplivning.

ATLS
Er et professionelt traume kursus, som er udvidelse af BTLS som falck redderne har.
Her er det igen akutte, “traumatiske” situationer som du tager hånd om, fx ved biluheld, eller fald fra mange meters højde.
Her er meget fokus på prehospitals behandling, og hvilke ting man skal ge højde for.

mvh
svend

Den forklaring vi fik på Falcks vagtstation igår er nu, at:

Læger lærer ATLS (Advanced Trauma Life Support)
Sygeplejersker lærer ATCN (Advanced Trauma Care for Nurses)
Falck lærer PHTLS (Pre Hospital Trauma Life Support).

Grundlæggende må forskellen mellem ALS og ATLS være forskellen mellem akut medicin og “traumatologi” med tilskadekomst i en eller anden grad.

vh

Michael

[quote=“gundestrup”:25fb9ymo]A
Her er meget fokus på prehospitals behandling, og hvilke ting man skal ge højde for.

mvh
svend[/quote]

der ikke meget fokus på prehospital beh. ATLS er et skadestue kursus i modtagelse af truama pt’er, PHTLS har fokus på det præhospital. der er stor forskel vi ar alså i 2006, redder har meget mere end kørekort.

Kort fortalt Frold, med mindre du synes at du har super styr på hjertestop og akutte med. tilstande (herunder de nyeste retninslinjer fra 05), så tag det kursus. Det minder om kurset i akut medicin som du har til sidst på 12-13 eller hvad der nu er det sidste sem. Men der bliver gjort MEGET mere ud af de akutte med. tilstande. Specielt den praktiske håndtering, og man kommer igennem mange flere scenarier, og lærer teamwork.
Underviserne ovre på LKF/CEKU har alle været på det, og jeg tror ikke du vil finde en derovre der ikke var meget tilfreds med det.
Men som de andre siger er der ikke noget traume modtagelse i det.
Men tag det! :O)

Lige en tilføjelse. Jeg mente selvfølgelig studenter underviserne.

PHTLS er også for læger der er en udvidet udgave læger får. normal er det ambulance læger der er på det.

så den inddelning med læger får atls og redder får phtls holder ikke.

der er i alt 3 udgaver at phtls, basal, udvidet og militær (vi har ikke den her i landet, selv forsvaret har PHTLS)

Ohh jo, jeg er skam også allerede tilmeldt :smiley:

Jeg slutter jo også mit indlæg af med:

har lige snakket med en kardiolog netop omkring dette. de er “næsten” ens de to kurser. Det er fordi det ene af kurserne er efter amerikansk “standard” og det andet er efter europæiske standard… men det skulle eftersigende være super kurser begge to :slight_smile:

og jeg kan ikke huske hvad der er hvad :smiley:

Jeg ved i hvertfald af ALS kurset er efter ERC retningslinjerne: http://www.erc.edu/

nej ALS og ATLS er ikke ens. han tænker nok på ACLS og ikke ATLS.

ACLS er stor set kun akut hjerte medicin det er fra USA.

modsat ALS som er fra UK, og er mere bredt, det omhandler mange akut tilsatande udover hjrete sygdom/arymi

og ja de er lig, da de bægge bruger ABCDE systemet, men lang fra enst udgaver af systemt.

[quote=“dr cox”:1cor5t2p][quote=“gundestrup”:1cor5t2p]A
Her er meget fokus på prehospitals behandling, og hvilke ting man skal ge højde for.

mvh
svend[/quote]

der ikke meget fokus på prehospital beh. ATLS er et skadestue kursus i modtagelse af truama pt’er, PHTLS har fokus på det præhospital. der er stor forskel vi ar alså i 2006, redder har meget mere end kørekort.[/quote]

Jeg sidder med end ATLS manual, og kender en del til kurset.
Jeg er ikke enig.
Hvis du kigger på side 11 i ATLS manualen fra 1997, at manualen er beregnet som behandling den første time, fra øde områder og på et hospital.

ACLS kræver at du har udstyt, som fx røntgen, blodprøver og ligende ting.

Men det ændre ikke på vigtigheden af begge kurser.

mvh
svend

ATLS er lavet af ACS, deres præhospital kursus hedder PHTLS.

på ATLS bliver du ikke undervis i bruge af spinebord og udtagelse fra biler mm. samt en helt del mere du kun burger præhospital.

men ja du kan bruge ABC præhospital og PHTLS gør også dette, men på en nogen anden måde. der mere tilpasse præhospital forhold. derofrr kan nu nok fine en sætning i bogen der siger du kan bruge den i øde område.
men det har inte at gøre med at kursus er et præhospital kursus.

ATLS vil være ikke være rigtig at burge præhospital da man gør ting en på en anden måde her.

fra atls.dk:
ATLS kurserne bygger på enkle principper for modtagelse og behandling af den akutte patient med fokus på den første time efter

alså modtagelse af pt’er

fra PHTLS.dk

I 1976 blev en amerikansk ortopædkirurg udsat for en ulykke, hvor han med sin familie styrtede ned i et mindre privatfly.

Oplevelsen af utilstrækkkelighed og mangel på systematik i behandlingen af hans familie på et lille sygehus i Nebraska, medførte at han sammen med kolleger startede kurser i traumatologi.

Hurtigt blev denne undervisning adopteret af American College of Surgeons, der tilrettelagde ATLS® (Advanced Trauma Life Support) kurset.

Nogle år efter ATLS® blev PHTLS® startet op i samarbejde med NAEMT. Ideen var at benytte ATLS® principperne prehospitalt og der med sikre patienterne en systematisk, ensartet og optimal behandling af redningsmandskabet ind til hospitalet.

Her med er patienterne sikret en behandling som følger de samme principper fra start til slut i behandlings forløbet.

I dag bliver PHTLS brugt i 28 forskellige lande og kom til Danmark i 2002.

I Danmark er det som det eneste land i verden en obligatorisk del af Ambulanceuddannelsen.

ACLS kæver ikke du har røgten, det er behandling af arytmi’er. der er at akut cardiologiske kursus.

og jeg har være på alle 3(ATLS, ACLS PHTLS) nogel af dem flere gang så jeg burde vide det.

mendu burde måske få dig dsen nye ATLS bog en del er lavet om, den du har jo næsten 10 år gamle.

Jeg kender udmærket godt ATLS.dk

Faktum er at jeg arbejder med medicinske simulatorer, som har primær fokus i USA. gennem de sidste snart 3 år, hvor ACLS samt ATLS og PHTLS stammer fra.

Og jeg deler ikke din opfattelse.

Ang, alderen af min bog, så ja, er der er noget noget om, men kursus grundlæggende formål og principper er ikke lavet om.

Hvis du også kender ATLS og har været på kursus så mange gange, ved du også at kan ikke kan få bogen, med mindre at man tager kursus igen.

Hvis du kender så meget til kursus, så ved du også at manualen fra 1997 er 6th edition, og 7edition først udkom i 2004, dvs at jeg har næst nyeste udgave.

Faktum er at du kan bruge store dele af atls bogen til prehospital behandling mens acls behandling næsten er en umulighed uden blodprøver og ekg.

mvh
svend gundestrup

hvis du kender så meget til PHTLS og ATLS vil du vider der er forskel.

ja ABC er det samme, men hvor man gør ting er forskelig, præhospital har flere muligheder feks kan man gøre det på skadestedet, eller man kan gøre på vej til hospitalet, der ting man kun gør på vejen til hospitalet og vil være dumpe grund at gøre på skadestedet.

disse ting ligges der ikke vægt på i ATLS, derfor hvis du følger dit ATLS lærdom vil du dumpe på et PHTLS kursus.

men ja stor del kan bruges, teorien er den samme, og det man undersøger for er det samme, men genoplivning er ikke det samme. grunde her til er klar hvis man har basal forståelse for trauma behandling.

har du selv være på andre end ATLS?
jeg syntes at hvis du ikke har PHTLS skulle søg de afd. om at komme på det er på 2 dage, rigtig godt indblik i evidens basret præhospital trauma beh. og er faktisk mere uptodate end ATLS.
men det er lidt svære at have denne diskution, hvis du kun har være på ATLS og ikke PHTLS og ACLS. jeg har svære ved at se hvordan du så skrå sikker kan udtale dig.

mht til ACLS har man ikke EKG med 12 afledning i ambulancer i herlev området?

der ud over er der ikke så mange blodprøver io beh af. arymi, det er stor set kun AKS og elektrolytter(som dog også kan findes pr ABG præhospital).
så du burde kunne behandele de flest uden blodprøver også AKS. men ja her hjemme i vores præhospital system er det et in-hospital kursus. men ikke i lande som USA og UK samt mange andre lande i EU.