Fordeling af sommer-/vinterstart 2022

Hejsa.
Hvordan er det nu med fordeling af sommer-/vinterstart? Folk siger så meget forskelligt. Jeg er selv gået efter sommerstart (som de fleste jo gør), men jeg lader mig fortælle, at man ofte fordeler nye studerendes studiestart efter deres alder. Nu er jeg selv 18, så jeg kan godt regne ud, at sommerstart ville være lige optimistisk nok…
Vil det sige, at en meget heldig 18-årig kan ende på sommerstart, mens en meget uheldig 30-årig kan komme på vinterstart, eller er det fordelt helt stringent, hvor den absolut yngste halvdel er på vinterstart og absolut ældste på sommerstart?

På SDU fordeler de først efter hvem der har valgt vinterstart og efter det fordeles der efter alder. I år kom alle som var født efter år 2000, og en dato jeg ikke kan huske, på vinterstart. Hvis man er ældre og man har valgt vinterstart, så kommer man på vinterstart.
Du skal nok regne med at komme på vinterstart, når du kun er 18, ihvertfald på SDU.
Det kan være anderledes på de andre universiteter

Ja, jeg tror du har helt ret i, at jeg ender på vinterstart. Jeg har søgt på AU, men de samarbejder med SDU i bl.a. kvote 2 prøver, så jeg kunne næsten forestille mig, det var de samme regler, de fordelte efter. Tak for svar