For gammel til medicin-studiet (27)?

Kære alle kloge hoveder på studmed:

Jeg er i øjeblikket 26 år og har netop færdiggjort min bachelor i statskundskab.
Jeg har dog haft det virkelig hårdt det sidste år og kom ikke ind på min ønskede kandidat. Som et lyn kommer min gamle mavefornemmelse op fra min tidligere 20’ere, hvor jeg gerne ville have læst medicin, men kvote 2 var ikke det samme som i dag og jeg kunne ikke/var forvirret.

Jeg har derfor kraftigt overvejet at søge ind på medicin til næste år, gennem kvote 2, som jeg mener og håber jeg ville kunne klare mig igennem. Dog vil jeg gerne høre om jeres tanker ift. dette:

• Jeg vil være 27 år ved optagelse. Er dette for gammelt? Mange i mine familier er læger og jeg ved hvor lang en uddannelse det er. Samtidigt er det et meget ungt studie generelt.
  • Hvordan er fremtidsudsigterne? Vil jeg skulle vente på at tjene penge til jeg er ~35?
  • Har nogen andre gjort noget lignende?
  • Jeg har en fantastisk kæreste, som selv læser medicin og har afleveret bachelor. Vi vil gerne stifte familie og have et godt liv, men jeg er bange for at jeg vil skyde det hele i sænk ved at forfølge en drøm og efterlade os fattige i en årrække.

Jeg håber der er nogen som kan rådgive mig og fortælle om egne oplevelser. Enten om andre “ældre” på studiet eller om i selv var i min alder da i startede?

På forhånd tak
Mvh
Jonas

1 Synes om

Hejsa!

Nu er jeg selv ung studerende og kan derfor ikke rigtigt dele nogen erfaring, men jeg har alligevel nogle tanker omkring det.

På min årgang (AAU) er der en del (nok en 20 stk.) der er 35+ da de startede og de havde baggrund indenfor alt muligt forskelligt, så du er absolut ikke alene om det!
Dertil kommer, at du kommer til, forhåbentligt, at blive 35 uanset hvad og så kan du jo lige så godt være læge og lave noget du brænder for! Ang økonomien kan du tage vikarjob og lignende fra 8. sem og studiejobsene er også ret godt betalt, men det er selvfølgelig op til dig om di kan vente så længe til du får “rigtig løn”.
Alt i alt vil jeg mene, at du skal gå med det du føler er rigtigt og ikke holde dig tilbage af frygten for hvordan det nu kommer til at gå :smile:

God dag! :blush:

2 Synes om

Jeg er selv 35 og er i gang med 2. semester på KU.

Helt kort vil jeg give rådet:

Hvis du har en meget fastholdt ide om hvornår og hvordan du skal nå visse milepæle i dit liv (Hvornår du køber fast ejendom, får drømmebilen, køber sommerhus find selv på flere) - så drop ideen.

Hvis du derimod kan forene dig med tanken om at nogle af disse ting måske kommer lidt senere i dit liv end gennemsnittet - så gør det.

Min egen oplevelse er at jo ældre jeg bliver, jo mere ligeglad bliver jeg med de føromtalte ting. En ting er jeg i hvert fald helt sikker på; hvis jeg havde valgt den slagne vej gennem uddannelsessystemet og holdt mig til min oprindelige uddannelse, så ville jeg aldrig kunne udleve min faglige aspirationer som jeg kan nu.

Det hele vil afhænge af hvordan du vælger at se situationen. Du kan vælge at se det som en begrænsning og at du ikke kan få den magelighed der følger med en stærkere økonomi, at overstå uddannelse før man forplanter sig etc. Men du kan også se det som en gave at du med mere livserfaring kan jonglere de udfordringer der gemmer sig i at starte studie i en senere alder og eventuelt få børn i løbet af studiet.

Og som Bov også skriver - du bliver ældre uanset hvad.

Hvis du er interesseret i mere konkrete problemstillinger kan du altid skrive til mig.

7 Synes om

Mange tak for de rigtig fine svar.

Jeg ville dybt ønske jeg havde jagtet drømmen tidligere. Men jeg var i et hul i mange år.

Nu håber jeg at kunne søge i 2022, hvis uniTEST igen indføres.

Mvh
Jonas

Hej Jonas og velkommen til studmed.dk :relieved:

Gode overvejelser du gør dig og de er alle helt forståelige! Medicinstudiet er hårdt, langt og krævende, men hvis du har en læge i maven og du altid vil tænke tilbage på din drøm hvis du ender i en anden branche så er det ærgerligt ikke at prøve at forfølge drømmen. Jeg synes derfor at du skal give det et skud og forsøge at komme ind. Kommer du ind på studiet kan du prøve det af og viser det sig at det bare er det helt rigtige for dig så er alt jo godt. Viser det modsatte sig så har du en flot bachelor i baghånden og du kan søge ind på en anden kandidat og se frem til at være færdig efter et par år :blush:

Jeg havde selv en ingeniøruddannelse i bagagen da jeg startede på studiet som 29 årig. Hverken alderen, livserfaringen eller min tidligere uddannelse har på nogen måde været en hindring for mig indtil nu. Så ingen af de dele behøver du bekymre dig om.
Der er masser (i hvert fald på SDU) der starter på studiet og er ældre end de gængse 19-21 år. Og der er masser på studiet der stifter familie under studiet (særligt på kandidaten) så når/hvis du kommer dertil er der også no worries.
Til dit spørgsmål om at tjene penge; jeg ville ikke sætte næsen op efter at tjene alt for meget under bacheloren. Den er travl og krævende for de fleste (og dog klarer de fleste også at have et studiejob der). På kandidaten udvides dine jobmuligheder væsentligt og du kan få bedre og mere CV-relevant arbejde og ofte også til en god løn. Så du kan altså godt tjene penge før du er færdig på studiet. OG så lyder det jo også til at fruen kommer til at tjene lidt om nogle år :blush:

Og en lille korrektion til din seneste post; uniTEST har ikke været fjernet på noget tidspunkt. Den har hele tiden kørt, men del 2 (MMI) af det testbaserede optag har de seneste 2 år været fjernet på SDU fordi universitetet har været lukket ned. Jeg er ret overbevist om at SDU genindfører MMIen så snart de har mulighed for det igen.
På AU er der kun uniTEST og således ikke interviews.

God vind med det og spørg endelig igen hvis du har brug for uddybelser.

Dbh.
KmK

3 Synes om

Hej Jonas.

Jeg er 28, og søger ind på Medicin til september. Så du er i hvert fald ikke den ældste.

Min holdning er, at man aldrig er for gammel til at gøre det man vil i livet.

Uanset din uddannelsesmæssige baggrund, skal du vælge dét som vil give dig glæde i arbejdslivet til den dag du går på pension.

2 Synes om