Fif til 4. semester

Heja!
Jeg skal på 4.semester KU efter sommerferien, og ville høre om nogen har et godt fif til lidt “læs på forhånd”-læsestof; jeg er lidt nysgerrig efter at komme igang med noget af det.

For det første; jeg ville ikke læst på forhånd, det er ikke det sjoveste semester (efter min mening) og du har god nok tid til at komme godt gjennom hele pensum i semestertiden.

Ellers kan du jo begynde med at læse anatomien om mage-tarmsystemet mikroskopisk og makroskopisk.

Mage-tarmfysiologien er også nogle av det første dere blir undervist i, så det er jo også bare at læse. Hvis jeg husker korrekt er det kapittel 31-33 i B&L…

Biokemien ville jeg ventet med til undervisningen begyndte.

Tja, det er vist et spørgsmål om smag. Personligt syntes jeg det var et vældigt spændende semester. Jeg ville læse på biokemien, for det er er det sværeste og det tager tid at lære.

God fornøjelse.

Hejsa! Jeg ved godt, at det er længe siden, at du skrev dette indlæg. Alligevel vil jeg gerne komme med et par råd, som du måske kan få brug for.

Hvis du gerne vil læse forud, inden 4. semester starter, vil jeg anbefale dig at læse biokemi. Det er en god idé at finde ud af, hvordan de forskellige enzymer fungerer. F.eks. kan du med fordel sætte dig ind i, hvordan f.eks. dehydrogenaser, hydrataser, hydroxylaser, aminaser etc. fungerer. For mig var det en fordel at forstå, hvad der sker rent biokemisk - altså f.eks. at der bliver påsat en OH-gruppe ved at tilføre H2O, eller hvad det nu kan være. Det gjorde det meget lettere for mig at huske i stedet for bare at lære det udenad.

Som en af vores medstuderende skrev til dig, kan det også godt betale sig at sætte sig ind i mave-tarmkanalens histologi. Det kan godt være en stor mundfuld første gang, man bliver præsenteret for det. Mange af lagene ændrer sig imidlertid ikke så meget - f.eks. er lamina propria vist nok cellerigt og indeholder alle bindevævsceller hele vejen ned gennem systemet. Læser du makroskopisk anatomi, så fokusér på relationer og karforsyning, da det er det, de spørger til i eksamenssættene.

Endelig vil jeg anbefale dig, at du starter på at lave opgaver så tidligt som overhovedet muligt. Det er altid en hård nød at knække lige i starten, men ved at lave opgaver tidligt i forløbet, vil finde ud af, hvad der kræves af dig. På den måde kan du i din læsning fokusere på det, der spørges om til eksamen. Ud over opgaverne fra ny studieordning ligger der mange gode opgaver fra gammelstudieordning på http://www.imbg.ku.dk og http://www.mfi.ku.dk (klik på fysiologi og derefter 6. semester gammel studieordning). Prøv også at lave anatomispørgsmålene i eksamenssættene fra ny studieordning - på den måde får du god rutine, som kan komme dig til gode, når du først sidder ved eksamensbordet.

Håber du kan bruge det. Held og lykke