Fagsnit til kvote 2-ansøgning

Mon der er nogle lægestuderende i denne gruppe som er blevet optaget via kvote 2 på AU inden for de sidste få år?
Hvad var jeres karakterer i de fagspecifikke fag?

Jeg spørger fordi jeg selv er ved at supplere naturvidenskabelige fag og går rundt med en idé om at det er helt umuligt hvis ikke jeg får 12 eller 10 i dem alle.

I dag har jeg så været til eksamen i fysik, og fik et irriterende 7-tal for astronomi (pga. fejlprioritering af eksamenstiden, sagde de… det var pænt irriterende fordi jeg faktisk synes jeg kan alt i dét emne forfra og bagfra og det er spørgeren der ikke kan gøre sig forståelig om hvad han gerne ville høre).
Og nu er jeg så allerede i gang med at tænke på om jeg mon kan forbedre den ved selvstudie.
Men måske er 7 godt nok, selvfølgelig afhængig af de andre fag…?

Jeg har regnet ud at for at blive optaget i kvote 2 på AU, skal man være blandt de 4-5% bedste i unitest og fagsnit.
Så jeg er nysgerrig på hvilke karakterer der findes hos jer der er kommet igennem nåleøjet, og hvordan jeres unitest gik (for dem der har været til sådan én)? :slight_smile:

2 Synes om

Nu var det jo ikke min parentes jeg efterlyste et svar på eller et godt råd til, men jeg er én af dem der godt tør, og spurgte ham 2 forskellige gange om at omformulere og svarede ellers (rigtigt) på alle spørgsmål, inkl. de omformulerede.

Kritikken gik på at de mente at måske 1/4 af eksamen handlede om det forkerte emne, og der forstår jeg ikke hvorfor han så ikke spørger i retning af det ‘rigtige’ emne i stedet. Så mener jeg fejlen ligger hos spørgeren, for havde han spurgt mig, havde jeg kunnet svare.
Jeg mener stadig dét jeg talte om hørte under oplægget/eksamensspørgsmålet, ligesom de af mine medstuderende jeg snakkede med om det mente.

2 Synes om

Interessant tråd. Jeg kendte ikke til AUs procedure om både at se på faggennemsnit og scoren i uniTEST. Det må være nyt? Kendes vægtningen af faggennemsnit og uniTEST i den samlede vurdering?

Overvej også at søge kvote 2 på SDU og KU hvor de også bruger optagelsesprøver og så vidt jeg er orienteret kun bruger optagelsesprøverne som optagelseskriterie.

1 Synes om

Spændende med nye procedurer for optagelse og kravene bliver ikke mindre lyder det til.
Hold os gerne opdateret med hvad du finder ud af :slight_smile:

Nemlig, som Katjaa siger.
På Aalborg medregnes også erhvervserfaring som en slags motiveret ansøgning og på SDU bruger de udover uniTEST også MMI (Multiple Mini Interview) hvor man vist testes i de karakteregenskaber der gør sig gældende for de 7 lægeroller, når det er medicin man søger ind på.
SDU og AAU er nok lidt mere fremme i skoene end de gamle uni’er :slight_smile:

Er det noget du har fået oplyst fra SDU?

Hej jeg faldt sådan over denne tråd, vil det sige at når jeg f.eks. er færdig med sygeplejersken og søger med det plus til den tid bliver det 7 års erfaring i hjemmeplejen, plejehjem, sygehus tæller det med?

Ja det passer, jeg fik det bekræftet på mail af SDU for et par dage siden. Så det er udelukkende en online unitest i 2021 - præcis som i år…

Hej MariaM og velkommen til studmed.dk :smiley:

Okay. Tidligt at de allerede har lagt sig fast på det, men de er jo også nødt til at give alle de håbefulde ansøgere ordentlig information om optagelsesproceduren.
I må bare give den alt hvad I kan til unitesten så :+1:

Dbh.
KmK

1 Synes om

Mange tak :), ja lige præcis, jeg tror netop det er for at være transparante, så både vi og de kan forberede sig bedst muligt.
Nej der er kun en løsning og det er at naile den test! :grinning:

Ja hvis du søger AAU

Jeg faldt lige over min gamle tråd her, og kan se vi snakkede om procedurer og information fra uni’erne om optagelsesprocessen for foråret 2021.
Det gik godt nok under al forventning med ændringer i sidste øjeblik og ændringer igen.
Da AU fyrede dét firma der skulle afholde unitesten online og valgte ikke at se på hvordan SDU fik det løst, men i stedet ændrede kriterierne til relevant erfaring kombineret med fagsnit, vidste jeg allerede dér at chancen for jeg ville komme ind var meget lille.
Det gik dog sådan at de lagde 0,4 til mit fagsnit på 9,4 for gennemført kandidatuddannelse, så det var lige ved og næsten, med sidst optagne med snit på 9,9 på AU.
Jeg blev faktisk tilbudt SDU fordi jeg var 6 point over grænsescoren i unitesten, men takkede nej og det er jeg glad for jeg gjorde.
Jeg dur ikke til at pendle og vil ikke flytte fra Århus pga. bolig, kæreste og arbejde og det er ret afgørende med konstant optimering, da jeg skal læse uden SU.

I efteråret her har jeg gået til 5 eksamener og med en 12’er i fysik for to uger siden, har jeg nu et fagsnit på 10,2 uden tillæg og uden at have modtaget svar på skriftlige eksamener endnu.
Jeg er altså nu meget sikker på optag på AU hvis unitesten ellers igen går godt, og skulle de ændre kvote 2-kriterierne fra test til relevant erfaring igen, lægger de vel også igen 0,4 til for kandidaten jeg har, wupwup! :slight_smile:

Det var bare en lille update herfra. Jeg regner med vi ses på AU i 2022, nogle af os i hvert fald :slight_smile:
Videre held med oplæsningen af fag og unitesten til jer andre også.
Godt nytår!