Fagligt indhold AU og KU

,

Hej alle sammen :slight_smile:

jeg har i lang tid været lun på medicinstudiet, og vil her til sommer søge ind på uddannelsen. Dog sidder jeg og har lidt struggles når jeg skal til at vælge universitet. Spørgsmålet AU eller KU har der været mange opslag om, som dog i høj grad handler om byerne, og ikke om selve studiets indhold. Som en, der har boet (næsten) hele sit liv i udlandet, har jeg ingen forbehold hvad byerne angår (på nær at jeg altså gerne vil bo i en by, hence au og ku ;). Derimod er jeg lidt usikker på hvordan uddannelsernes indhold kan sammenlignes.

Er der overhoved en forskel på medicinstudiet på au og ku rent indholdsmæssigt? På AUs hjemmeside under ‘uddannelsens opbygning’ (bachelor) er overskrifterne meget brede, og sammenlignet med KUs efterlader de hos mig et indtryk af et studie af lavere kvalitet, hvis det altså tør siges.

Spørgsmålet er altså; lærer man det samme på AU som på KU?

Tusind tak på forhånd :smiley:

Hej Alex-2
Nu skal jeg ikke kunne udtale mig om detaljer i indholdet på KU, da jeg kun har gået/går på AU, men jeg tror at man skal tænke det sådan at man bliver læge uanset hvilken by man bliver det i. Det er ikke sådan at vi i DK har første- og andenrangslæger.

AUs meget brede overskrifter dækker over at man lærer f.eks. om hele menneskets anatomi på én gang og hele menneskets biokemi/fysiologi på én gang. På andre universiteter er det vist mere opdelt på organer, sådan at det er nyrernes anatomi, fysiologi og patologi i én blok og man så derefter f.eks. går til hjertet. Der er fordele og ulemper ved de forskellige opbygninger, men det er ikke dit valg af studieby der kommer til at afgøre, om du bliver en dygtig læge i sidste ende :blush:

2 Synes om