Fag på KU´s cand-del og merit

Hej Alle!

Jeg er lige blevet optaget på 7 sem på KU, men går lige nu på 6 sem. på AU. Jeg kan ikke lade være med at komme i tvivl om det nu er det rigtige at springe fra en undervisningsform (AU) til en anden (KU). Og det gør det ikke lettere når jeg får den opfattelse, at KU har en masse fag integreret i forskellige eksaminer (hvilket AU ikke har indtil videre), f.eks. ser det ud for mig, som om farmakologien og patologien er anbragt på forskellige semestre i forskellige eksaminer, helt op til og med 9 sem.??? På AU har vi fagene adskilt, og lige præcis patologien og farmakologien har vi på 7 sem. Og så var det jeg tænkte: hvis jeg nu flytter til KU hvornår har jeg så afsluttet/ fået hele eksamen i “hus” i disse fag, sådan at jeg kan have nogenlunde god samvittighed.
Se dette spurgte jeg Charlotte Peyslei og 2 forskellige studievejledere om på KU. Svaret var at, når man hevde afsluttet 6 sem. på SDU eller AU og søgte om optagelse på kandidat-delen på KU, så gik optagelse præcis ligsom den gør for alle andre, som allerede er studerende på KU og som også skal påbegynde deres kandidat-del. Og mht. de 2 ovennævnte fag, så betragtes de som afsluttet fordi jeg nu starter på KU hvor mange af elementerne er eksamineret i tidligere sem.
Det korte og det lange er at de 2 fag, skal jeg ikke til eksamen i og jeg vil kun blive stillet til regnskab i dem i forbindelse med en integreret ex. på KU´s 9 sem.
Derudover har AU afsluttet alle elementer af arbejds og miljø medicin samt biostatistik efter 6 sem. og sådan som jeg kan forstå det på KU´s studiebeskrivelse, så kommer disse fag/elementer også efter 7 sem. i en intergreret ex.???

Nu siger jeg WHUUUUUAA… Jeg hader biostatistik og arbejdsmedicin, og havde lovet mig selv aldrig at kigge i bøgerne efter ex. Men hvis jeg vælger at flytte til KU så kan vel næppe få merit for de fag når KU integrere deres eksaminer???

Det korte af det lange er, kan nogle fra KU´s kandidat-del berette om hvilke fag man skal have fra 7 sem. og frem, helst mere specifikt for hvert sem, end det der står i studiebeskrivelsen for den blev jeg godt nok forvirret af at læse. Og til sidst, hvis der er nogle der har været i samme situation, evt. selv har flyttet fra AU´s undervisningsformer til KU´s, så vil jeg meget mere end taknemmelig for at høre de fordele/ulemper som i har måtte sande ved en sådan overflytning!

Som sagt, så er jeg meget i tvivl om jeg overhovedet skal flytte over til KU, så jeg vil være meget taknemmelig for respons!

MVH.

En fortvivlet surfer

Ku er delt op 4 dele selvom det sjældent er noget der tales om. Jeg kunne forestille mig at AU har en opdeling af fagene som er analog mht placering.

  1. del: cellen, kemi 1-2 sem.
  2. del: anatomi, fysioologi, biokemi, immunologi, basal farmakologi og basal patologi 3-5. sem.
  3. del: medicin og kirurgi + tilhørerende patologi og farmakologi: 6-9 sem.
  4. del: specialefagene: sanse, gynobs, neuro, psyk, akutpt. mv

Arbejds-miljømedicin: hvis du har været oppe i en selvstændig eksamen her har du intet at frygte. Der er kun meget få spørgsmål og de er ret nemme. Du brude kunne skimme kompendiet og beståp med bravur
Farmakologi: Her kommer du nok til at slide lidt i det, På en uge eller to burde du kunne læse det nogenlunde op. Det basale er et par kapitler og nemt at forstå, det som du mangler er nok primært det fra 6. sem som er en stofliste du skal kunne, det er ikke ret meget.

Eksamensteknisk: Don’t worry. 7. sem. er nemmere end diktat for 7. hvis du har været i klinikken. Der er ingen læsning påkrævet.
8. er hårdt arbejde, men du kommer kun op i det som der undervises i.
9. Er kllinik igen, men med en led skriftlig 6timers bagefter som dog er meget klinisk orienteret og ikke går i detaljer.

Jeg ser ingen forhindring i at flytte. Du har hele 7. hvor du har masser af tid til at læse det småtteri op som du mangler. De fag du nævner har ingen stor plads til eksamen og vil kunne læses op gange flere i løbet af 7. uden problemer eller 10 dage koncentreret.

Takker for svaret.

Jeg har bestemt mig for at blive i Århus, vi har hele 8 sem. og 10 sem. tilbage som er ren klinik, og så nogle små fag (Øre derma… osv.) på 9 sem. og tilsidst 11 og 12 med de store kompendier så jeg jeg tror det er er mere lige til.
Men ellers tak for svaret!