Fadl

Hvor vigtigt er det for en medicinstuderende at arbejde hos FADL som SPV?

Det virker åbenbart som om ALLE studmeder arbejder hos FADL. Jeg har pt. et arbejde, som jeg er glad for og gerne vil beholde. Arbejdet er relateret til mit tidligere studie og betaler godt, men det er ikke på et hospital. Jeg tænker så om, man er dårligere stillet i fremtiden mht. lægevikariater midt i studiet osv, hvis man ikke har arbejdet hos FADL??

Kan man være medlem uden at være SPV vagt?

Er det total uhørt at en studmed ikke arbejder hos FADL?

Føler virkelig ikke jeg orker at tage SPV kurset lige nu, men føler også et pres fra alle sider!

Håber I kan afklare lidt :slight_smile:

Hej SnowWhite

Jeg befinder mig i samme situation og er spændt på om der kommer svar på dit spørgsmål.

Personligt har jeg besluttet mig for at beholde mine nuværende jobs i en anden branche som også giver godt, og så bruge tiden jeg ellers ville have brugt på et FADL-kursus på at læse. Det vil ærgre mig voldsomt at dumpe i januar, vel vidende at jeg ikke har nået at læse et x-antal timer, som jeg brugte på FADL-kursus. Så hellere læse og senere vurdere om jeg har bedre tid til at tage et sådant kursus.

Til gengæld har jeg valgt at deltage i de kursustilbud der er gennem de forskellige basisgrupper og er allerede blevet helt vild med akut medicin.

Mange hilsner
Mignon

Hej Mignon,

Tak for dit svar.

Jeg er også interesseret i de forskellige basisgrupper og har været til nogle info-møder. Har dog endnu ikke helt bestemt mig for et, da jeg synes de fleste lyder rigtig spændende. Men tror det måske bliver neurologi eller akut medicin :slight_smile:

Nej, det er ikke vigtigt.

Ja, du kan godt være medlem uden at tage SPV-kursus.

Nej, det er ikke uhørt.

FADL er ikke et vagtbureau, FADL Vagtbureau er. Der er også nogle der arbejder for Medikom, som også er et vagtbureau.

Hvis jeg var dig ville nok tage kurset alligevel på et tidspunkt, det er jo “gratis” for dig, og du får noget erfaring, det er dog ikke essentielt.

Der er medicinstuderende som ikke er SPV’ere. Du skal nok lære alt det faglige i klinikken. SPV er bare lettilgængeligt, har fleksible arbejdstider og sindssygt god løn for et studiejob. Derfor er der så mange der vælger det. Lønnen bliver endnu bedre når man engang kommer på hold.

Jeg tog på 1. sem SPV-kurset og nogle få FADL-vagter, men synes det var virkelig træls arbejde, så jeg fortsatte på det job jeg havde før jeg startede på medicin. Nøjagtig som du skriver, var det et job knyttet til min tidligere uddannelse, det gav gode penge, og jeg kunne få alle de timer jeg ville. Jeg har ikke fortrudt et sekund, og jeg er da blevet en udmærket læge alligevel synes jeg :stuck_out_tongue:

Tak for svar!

Fedt med de forskellige synspunkter og rart at vide at jeg ikke doomed hvis jeg ikke gider SPV.

Har det udemærket med mit nuværende job, som både er flexibelt og super godt betalt…

MIn anbefaling: vent med at melde dig ind.
Markedet er rigtig dårlgit ligenu. Man får overhovedet ingen vagter… Så jeg synes du skal gøre 1. semester færdig - 2 semester har du alligevel ingen tid pga anatomieksamen… så kan du tag det i 3. semester når det er mere chill… og forhåbentligt er der lidt flere vagter at få der.
Jeg synes det har været spild af penge. Har ikke fået én vagt i ½ år. Og det har kostet mig 600 kr. Det sku fint at la vær

[quote=“Schade” post=79534]MIn anbefaling: vent med at melde dig ind.
Markedet er rigtig dårlgit ligenu. Man får overhovedet ingen vagter… Så jeg synes du skal gøre 1. semester færdig - 2 semester har du alligevel ingen tid pga anatomieksamen… så kan du tag det i 3. semester når det er mere chill… og forhåbentligt er der lidt flere vagter at få der.
Jeg synes det har været spild af penge. Har ikke fået én vagt i ½ år. Og det har kostet mig 600 kr. Det sku fint at la vær[/quote]

Hvis man venter med at melde sig ind i FADL, så skal man betale 2 semestre bagud. Min læsemakker stod i samme situation (vi er på 3.) da han ville melde sig ind. De ville lige bonge ham for de sidste 2 semestre, også selvom han ikke har haft noget med FADL at gøre overhovedet.

Jeg synes btw. der er masser af vagter (i hvert fald i KBH), hvis bare man sørger for at skrive sig op i god tid. Det er klart man ikke kan få vagter hvis man skriver sig op 2 dage før med 30 mennesker på venteliste, men hvis man skriver sig op en 2-3 uger før, så bør ventelisten ikke være sindssygt lang + folk springer fra efterhånden, hvilket rykker dig op.

Tjaa, jeg har da skrevet mig op i meget godt tid - og jeg har ikke fået nogen vagter, og det er der heller ikke nogen af mine holdkammerater der har. Men det er også Århus.
Er det virkelig sådan det fungerer? Jeg troede at hvis man meldte sig ind i f.eks. 1. semester, og man så melder sig ud, men vil joine igen i 3, SÅ skal man betale for de semestre man var meldt ud… men hvis man f.eks. for første gang melder sig ind i 6, semester, skal man så betale kontingent for semester 1-6?Det lyder meget ulogisk… Hvis det er sådan det hænger sammen, så synes jeg fandme FADL har en latterlig markedsføring.

Det med at betale for semestre hvor man ikke har været tilmeldt er vist kun hvis man melder sig ud og senere melder sig ind igen. Så skal man betale for mellemliggende semestre.

…og hvis man melder sig ind senere end 1. semester. Det har jeg sekretærenes ord for :wink:

Ja, hvis du melder dig ind senere end 1. semester, så skal du betale for de semestre, du ikke har været medlem i. Men højst for 2. semestre. Altså ikke 1-6, hvis du melder dig på 6. Det er lidt noget tis.
Der er rimeligt fint med vagter i KBH.

Det gælder vel blot at man betaler kontingentet for et skoleår ad gangen, hvis jeg forstår det sidste indlæg rigtigt.
Ellers vil det undre mig at nogen som helst vil finde sig i det, at betale for en vare man ikke får leveret… Og det ville vel også være mere eller mindre ulovligt at opkræve betaling for ydelser der ligger forud for at man har meldt sig ind…
Det gælder bestemt ikke nogen som helst andet fagforeningskontingent, disse betales per måned.

Det er lidt crazy, og jeg synes også det er unfair. Men sådan er det nu engang, og man vil jo gerne have vagterne. Man betaler pr semester. Altså, hvis du først melder dig ind på 2. semester, skal du også betale for 1. semester. Hvis du melder dig ind på 3. semester, skal du også betale for 1. og 2. semester, selvom du ikke var med. Hvis du melder dig ind på 4. semester, skal du ligeledes betale for 2 semestre, og sådan er det for alle senere semestre.

Jeg gad godt høre en jurakyndig om denne praksis (jeg ræsonnerer blot med min egen hjemmebagte logik uden at kende noget som helst til jura) …

Personlig synes jeg det er noget bondefangeri. Det at man kan få vagter er den ene del af virksomheden, forudsat at man er medlem. Men man kan ikke opkræve medlemsskabstilknytning bagud i tid. Hvordan vil man som forbruger reagere hvis man nu gerne vil melde sig til f.eks. noget svømning eller fitness eller aftenskolekursus, hvis man blev mødt med kravet om at man skal betale medlemsskab for et år forud man melder sig ind? Et normalt menneske og bevidst forbruger vil løbe skrigende bort og (undskyld jeg lyder lidt barsk) anmelde foretagende til politiet.

Og studerende på SU har bestemt ikke for mange penge at rutte med, hvorfor denne praksis virker endnu mere urimelig overfor de kommende medlemmer.

Går nu på 6. sem og har aldrig været medlem af FADL. Har andet glimrende studiearbejd, hvor det også arbejder endel andre stud.med’ere, som heller ikke har FADL-kursus. Så du kan bestemt være stud.med uden at være SPV. Er dog sikkert en fordel at have “en fod” indenfor hospitalsverden, men regner med at nødvendige kliniske kundskaber tilegnes på kandidatdelen og sidenhen, så nul stress mh FADL!

Det gør de… Vagtbureauet mente også, da jeg startede studie, at man nærmest ikke kunne blive læge uden SPV - og det er så afgjort en røver! Skade gør det dog heller ikke.

Selvom jeg heller ikke helt forstår deres pengeopkrævning, så kan et medlemskab nu også give andre fordele end kolde kontanter: FADL kørte et solo-sagsanlæg mod det tidligere Indenrigs og Sundhedsministerium og Lars Løkke, for indførelsen af fireårsreglen. En retssag vi tabte - om end vi fik medhold af dommerne i, at reglen er omsonst, så var den desværre ikke ulovlig. Den kamp har betydet meget for manges håb om at slippe for reglen, og den har uden tvivl sammen med mange lægers åbne modstand fastholdt fokus på reglen. Nu mangler vi bare, at Astrid Krag indser, at hun kan score mange billige point hos landets læger ved at fjerne den igen - uden større risici.
Jeg er ikke SPV’er (mere), men stadig medlem for at støtte kampen for et ordentligt arbejdsliv.

Matt:
Af ren nysgerrighed; har FADL givet dig nogen begrundelse på, hvorfor man skal betale for tidligere semestere, hvor man ikke har været medlem?

Min læsemakker fik begrundelsen, at det er fordi FADL hjælper dig, så snart du er meldt ind (modsat visse fagforeninger der kræver xx antal måneders medlemskab). Det skal altså ikke være sådan, at folk pludselig står i problemer, melder sig ind i FADL for ét semester, får bistand for et beløb der ligger langt over et semesters kontingent og så skrider fra foreningen igen. Med andre ord er det for at forhindre, at folk kun støtter FADL, når de selv har brug for dem.