FADL-vagter nødvendighed

Hej, jeg skal til at starte på 1. semester på KU, hvoraf mine rusvejledere har lagt meget vægt på, at det er vigtigt at tage SPV-kursus til FADL på 1. semester.
Mit spørgsmål lyder: hvor vigtigt er det at tage FADL-kurset? Kan man få studiejob på bacheloren uden at have haft erfaring med FADL?
Jeg står ikke i en situation, hvor jeg akut mangler penge, men jeg ønsker mere på sigt at få et studiejob, fordi det ville være max spændende at få lov til at hjælpe på hospitaler.
Jeg er nervøs for om det bliver for stressende at tage FADL-kurset sammen med studiestarten, hvor man samtidig skal finde ud af, hvordan i al verden man læser. Hvor tidskrævende mærkere i SPV-kurset? og var eksamen svær?

Mvh. Sofie

1 Synes om

Hej Sofie

Jeg læser også på KU, og jeg tog FADL på 1. Semester ca. 1 måned inde i semesteret. Det fungerede super fint, da man på 1. har en del luft i kalenderen og oplæsningensperioden er rigtig lang. Jeg ved hvert fald, at dem som tog det efter 1. semester var ok stresset over det, så jo før jo bedre.

Der er nogle jobs, som ikke har et semesterkrav, men det hører til fåtallet, så hvis du gerne vil snuse til klinikken fra starten af, så er FADL er rigtig godt bud :slight_smile:

2 Synes om

Hej Sofie og tillykke med studieoptaget :smiley:

SPV-kursus er ikke en nødvendighed for andet end arbejde med SPV-vagter gennem FADL.
På Fyn kan må få samme vagter igennem Medicom (uden at have SPV-kursus), men om det samme gør sig gældende på Sjælland ved jeg ikke.
Hvis du er i tvivl om du kan overskue både SPV-kursus og studiestart så lyt til din mavefornemmelse og gem kurset til senere (eller aldrig). Bacheloren er for de fleste den hårdeste del af studiet og også den del der kræver mest tid. Det er helt fair “kun” at have sit studie i den periode, hvis man kan få det til at hænge sammen økonomisk.

God fornøjelse på 1. semester.

Dbh.
KmK

3 Synes om

Hej KmK,
Tak for svaret.
Når jeg snakker med FADL, får foreningen det til at lyde som om, at det er nødvendigt at være FADL-vagt for at få erfaring med patient-kontakt og pleje. Men man kan vel også blive en ligeså god læge, hvis man først får studierelevant arbejde på kandidaten?:slight_smile:
Jeg tænker at man gennem selve uddannelsen med praktik og KBU får tilegnet sig en del erfaring, der forbereder én til at blive en god læge?? (er det rigtig forstået).

Selv er motivationen for FADL-vagter ikke økonomien, men fordi jeg synes det kunne være spændende at snuse til hospitalsvæsenet og blive lidt mere hærdet.

Vh. Sofie

1 Synes om

Hej Sofie,

Velbekomme da.

Helt rigtigt!
Du kan absolut bliver en ligeså god læge uden en eneste FADL-vagt. Ellers er jeg da i hvert fald fortabt. Og du kan også ligeså god blive en god læge uden overhovedet at have studierelevant arbejde under studiet!! Det er klart at man kommer med nogle andre kompetencer hvis man har arbejdet i en skadestue i 2 år og vælger en KBU på ortopædkirurgisk afdeling. MEN det er jo slet ikke de kompetencer der forventes. Når man er ny læge er man ny. Man starter i Klinisk Basis Uddannelse (KBU) - her skal man lære at være læge. Det har man et år til. Så ro på.
Mange medicinstuderende har tendens til at køre hinanden lidt op synes jeg. Vi har så travlt med at forske, få klinisk erfaring, være med i en bestyrrelse eller to og også gerne nå en masse socialt. Jeg er fortaler for at vi skal få lidt mere ro på generelt. Studiet er et fuldtidsstudie og det er altså helt fair at man koncentrerer sig om det og har et liv ved siden af der ikke bærer fagligt præg. Og bliver du læge med et tomt CV foruden din embedseksamen på medicinstudiet så er du stadig læge og alle veje er åbne. Der er rigtig mange rygter om det ene og det andet og man skal have ph.d. for at blive en bestemt type læge, og det skal man bare se som et rygte. Og SÆRLIGT når man lige er startet på studiet. Nyd du blot at du er startet på verdens fedeste studie, få dig nogle gode studievaner og nogle gode studievenner og så kommer det faglige stille og roligt. Hvis du en dag får lyst til noget studierelevant arbejde så er der (næsten) frit valg på alle hylder :star_struck:

Intet af ovenstående skal opfattes som om at det er en dårlig ide at tage FADL-vagter, være forvagt i en skadestue, forske eller være bestyrelsesformand i den lokale bingo-forening MEN intet af det er en nødvendighed, og vi må ikke stresse over den del.

De bedste hilsner
KmK

5 Synes om