FADL vagter inden studiestart?

Jeg ved ikke hvordan man selv opretter et indlæg her på siden :roll: , så jeg vil tage mig den frihed at skrive mit spørgsmål i dette indlæg. Det er sådan, at jeg starter på medicinstudiet til februar. I den forbindelse ville jeg høre om det kan/kunne lade sig gøre at tage FADL-kurser fra september af - altså inden studiestart.

  • lige et tillægsspørgsmål. FADL-vagter - er det noget man kan tage døgnet rundt, eller er der nogle bestemte tidspunkter, eller bestemmer man selv hvornår man vil tage vagter?

@Meredith: FADL vagter er som udgangspunkt delt op i dagvagt 7-15, aftenvagt 15-23 og nattevagt 23-07. Der kan også være tale om 12 timers vagter. Ang hvornår du kan tage kursus, så kontakt FADL for at få de korrekte oplysninger. http://www.fadl-vagt.dk er stedet hvor du kan finde tlf nr. m.m

Tak for det :smiley: , det vil jeg prøve at gøre!

Hej :slight_smile:

Velkommen til… Jeg har taget mig friheden at oprette dit emne separat…
og hvis du vil lave et nyt emne, så er det bare at går ind i det forum du vil oprette i, og så trykke “nyt emne” :smiley:

Meredith: Du kan ikke tage kurset før du er medlem af FADL, og det er du ikke før du starter. Derfor skal du vente til februar… Sådan var det ihvertfald da vi startede, og sådan går jeg også udfra det er nu.

Christian

i odense mener jeg man kan tage FADLkurset ligeså snart du er matrikel opført. så i teorien kan man godt inden studiestart - hvis der er kurser og hvis der er plads - GO GO ODENSE!

På KU kan man ikke tage FADL-kurset før man er startet på studiet, for dit vedkommende altså først til foråret. Havde selv overvejet at tage kurset før, men har talt med FADL der siger, at pladserne på kurset er forbeholdt for aktive studerende.

Skal man tage FADL kurset hvis man er uddannet sygeplejerske, eller kommer man direkte ind i bureauet???

Min kæreste tog FADL-kursus her i sommerferien inden hun startede på studiet september. Det handler om at FADL tager en beslutning om at oprette et lynkursus i sommerferien; hvis det kan lade sig gøre i Odense, så kan det vel også i KBH/Århus…

Jeg har været ind på FADL hjemmeside og læst om nogle af de kurser man kan tage. Der står ved dem alle sammen at det er noget man kan tage (eller det anbefales det i hvertfald) fra 8. semester. Betyder det så, at man ikke kan tage dem lige ved studiestart? Eller bliver det meget svært for en, hvis man ikke har tidligere erfaring med sygehusvæsenet, at klare arbejdet som FADL-vagt fra 1. semester?

Du skal ta kurset som heter SPV-kursus. Tilmelding til SPV-kurser foregår via Vagtbureauet. Det kan du ta på 1.semester.

Jeg tror du har misforstået noget (eller også er der en fejl på hjemmesiden), for det er læge-vikarkurserne og vikariater der er mulighed for fra 8. semester, og det er noget helt andet en spv- og vt-vagter.

Du kan sagtens tage spv-kurset og vagter på 1. semester. Kurset + almen sund fornuft er rigeligt til at klare de fleste spv-vagter, og hvis du skal kunne noget specielt på en vagt bliver du spurgt af vagtbureauet om du har mod på det. Desuden er det faste personale næsten altid meget søde til at hjælpe/vejlede, når man spørger (hvis man har lidt selvironi er det utroligt hvor stupide spørgsmål man kan stille og stadig få et venligt svar :slight_smile: ).
Mht. tidligere erfaring er det da helt klart en fordel at have haft med mennesker at gøre før, men det bliver man jo ikke bedre til ved at vente x antal semestre. Desuden vil jeg mene, at det er en stor fordel med lidt generelt kendskab til patienterne, arbejdsgangen og miljøet på et sygehus inden man skal i klinik.
Når du har et vist antal spv-vagter kan du tage ventilatør-kurset og få, efter min mening, mere interessante vagter.

mvh Kristian

prøv fadl-vagt.dk

I København er det desværre ikke muligt at blive holdsat på et SPV-kursus som er det man kan tage på 1. semester med mindre man er begyndt på studiet og medlem af FADL. Det er i hvert fald det der fremgår af FADL’s “sygeplejevikarkursus kursus- og attesthæfte” som jeg lige har fået.

De er ret strenge med det. Jeg var fx nede for at tilmelde mig til de kurser der havde ansøgningsfrist to dage inden vores officielle studiestart… men det kunne jeg i hvert fald ikke få lov til, for jeg var jo ikke startet endnu. tsk tsk

Det er da lidt ærgeligt for dem der skal starte til februar, men det handler nok mest om at der i forvejen er alt for mange ansøgere til pladserne på SPV-kurserne.

Det kan godt være det er ærgeligt - det ville jeg nok også mene i den situation, men FADL (vagtbureauet) har efterhånden også nogle store akkrediterings krav at leve op til… Og så det faktum at der ER rigtig mange studerende der gerne vil tage SPV kursus gør at kommende stud.med’er ikke kan få lov…
Held og lykke med studiet!

Jeg ved ikke, om jeg, når jeg ser tilbage på fadl-vagter kun er positivti indstillet - her postgraduat.
Det er jo en god måde, at få et indblik i og forståelse for, hvad de andre faggrupper laver. Og det kan jo være guld værd, da en arogant læge, der ikke vil tørre folk i den anden ende, tørre bræk op eller lign. eller som tydeligvis ikke respekterer de andre hårdtarbejdende faggruppers arbejde nok som regel risikerer at blive sat hårdt på plads.
Og i mange år - måske hele lægelivet - er man meget afhængig af de andre faggrupper. I starten er det jo dem, der reelt lærer en op…

Også selv om det burde være bagvagten…

Men på den anden side, så synes jeg også man meget tydeligt mærker hierarkiet på sygehuset - og der er man som fadl-vagt absolut nederst.
Jeg ved ikke, om det siger mest om mig selv - men jeg syntes faktisk ikke altid, at jeg fik en ordentlig behandling.
Når en afd. vælger at bruge dyre penge på en fadl-vagt, så er det ofte en afd., som er presset p.g.a sygdom eller andet. Og det kan man måske godt komme til at lide under…

Jeg ved ikke, men jeg synes, at det var hårdt at blive smidt rundt fra afd. til afd. - og så ikke vide, om der er ressourcer til at blive vist rundt og sat ordentligt ind i vagtens arbejdsområde eller det modsatte…

Jeg har selvfølgelig lært en masse af det.
Så jeg kan ikke rigtig finde ud af, om jeg hellere ville have været kassedame i Bilka eller noget helt tredje.
Men selv om det er gode, fagrelevante penge at tjene, så er det stressende ikke at vide, hvornår man skal arbejde - og det kan godt virke destruktivt på studiet og privatlivet, at man f.eks. ikke ved, hvornår man skal arbejde - og at arbejdet tit er x antal vagter i træk - op til 5.

Der kunne jeg måske bedre have tænkt mig - måske? - at arbejde fast et sted, til et bestemt tidspunkt - fordi denne faste rytme, faste kolleger,
osv. er klare fordele.
Så jeg vil bare lige sige, at m.h.t. studiejob, så kan man godt vælge anderledes.

Men det er lidt svært for på trods af ulemperne, så er der selvfølgelig en hel masse at lære af det. Der er mange kliniske situationer, som jeg kan huske nu - med min nuværende viden - og så få en aha- oplevelse- nå ja sådan hang det jo sammen…
Men jeg synes også der var en del ulemper ved den der ståen til rådighed og så de mange skift rundt på alle mulige afd…
Så hvis man føler, at det går for meget ud over studiet/planlægning af privatliv, så er det da vist ikke et must at have netop dette studiejob.
Man kan da vist godt blive læge alligevel.
Men det var jo ikke det spørgsmålet gik på - jeg ville nok alligevel gør det på samme måde igen p.g.a. erfaringen?..

Der er en lang tråd om FADL’s relevans andetssteds…
En hurtig kommentar: Der er jo ingen der siger at man skal blive ved med at tage løse SPV-vagter gennem FADL - man har heldigvis mange flere muligheder end det!

Der oprettes typisk 8-10 SPV-hold pr. semester, men efterspørgslen er meget varierende, og nogle gange er der LANGT flere ansøgere end der er pladser.

Der er 16 pladser pr. hold - dvs. maksimalt 160 pladser. Nogle gange kan de dog oprette ekstra hold, hvis der er virkelig mange tilmeldinger. Man skal tilmelde sig rettidigt, hvorefter pladserne tildeles efter lodtrækning. Der er en øvre grænse for hvor mange hold, det kan lade sig gøre at oprette, da alle hold skal igennem både undervisning, brandkursus, hjerstopkursus, forflytningskursus etc., og de har jo ikke kun SPV-hold der. De studerende, der ikke får plads på det tilmeldte semester, er sikret en kursusplads på en af de første kurser, der afholdes næste semester.

På KU i 2005 var vi 250 nye stud.med’er til 145 pladser, og der var MANGE, der gerne ville have SPV-kursus der. Alligevel var vi kun 8 ud af 21, der fik kursusplads det semester.

Jeg havde på et tidspunkt en kæreste i kbh og var derfor interesseret i at tage vagter derovre, men trods det, at jeg før studiet blev uddannet i 3 måneder som brandmænd i beredskabskorpset stod FADL stadig stejlt på, at jeg skulle tage deres brandkursus…

omvendt kan de jo så sige, at alle de sender på vagt kan det samme…

vh

Michael