FADL, SDU & bosat i KBH

Kære alle sammen,

Tak for det her fede forum! Jeg håber at kunne bidrage i løbet af de kommende år - til at starte med må jeg nøjes med at spørge😄

Jeg skal læse, med vinterstart, på SDU. Jeg er dog bosat på Vesterbro i KBH, og vil enormt gerne være SPV.
Jeg har læst alt jeg kunne på FADLs hjemmeside uden held, og jeg vil derfor høre, inden jeg kimer dem ned i de forskellige afdelinger, om I ved, hvorvidt man kan tage SPV-vagter i KBH, når man læser på SDU?

Afholdes kurser løbende? Havde svært ved at finde evt. startdato, der kunne være relevant for mig, som vinterstarter.

Mvh
Sebastian

Mange tak for svaret Ned!

Av, av - det var sent!

Megen snak om mulighed for “det fedeste studiejob, allerede fra første semester”, er vist hermed gjort til skamme😞

Jeg bliver simpelthen nødt til at rette på det udsagn, da dette ikke passer.
De forskellige regioner har forskellige vikar tilbud, og i region syddanmark findes vagtordningen og medikom.
Ved begge kan man søge allerede fra første semester, men der er ingen garanti for optag Ved første forsøg, derimod kommer de fleste først igennem Ved 2. Eller 3. Ansøgning, som kan sendes afsted hvert halve år ca. Et af kravene er at man skal være indskrevet og aktiv medicinstuderende for at kunne søge.
Vagtordningen dækker kun spv-vagter i region syddanmark og medikom det samme, dog inkluderes vistnok Slagelse i deres dækningsområde.
I region hovedstaden er det fadl der udbyder spv-vagter og der skal man også søge, men kender ikke processen og krav for dette idet jeg selv læser og arbejder i Odense.

Hmm, hvis det skulle være sådan, så er det helt nyt.
Umiddelbart ved jeg at der først stilles krav til bestået 4. Semester, når der er tale om visse hold som kan søges efter bestået spv kursus, almindelig spv’er har jeg ikke hørt om semesterkrav hos :grin:

Almindelig spv er dem som f.eks sidder fastvagt eller agerer gangvagter på både somatiske og psykiatriske afdelinger.
Blodprøvetager er et “hold” af medicinstuderende med bestået spv-kursus og mini-osce( modul 8 eksamen). Her er der typisk også et krav om erfaring som almindelig spv’er.

Jeg læser på SDU, og jeg kender et par medstuderende som tog kurset allerede tilbage på 2. semester, som også bor i København, og arbejder derovre. Jeg mener ikke, at der er krav om semester. På Region Syddanmarks side, som tilbyder SPV kursus, er den eneste optagelseskriterie, at man er indskrevet som aktiv medicinstuderende på SDU. Kurserne afholdes løbende, fx er der nu ca. 3 hold igang. Jeg kan ikke huske hvorvidt der også afholdes vinterhold … men du kan finde flere informationer på region syddanmarks side under “spv kursus for medicinstuderende”. Når man er blevet SPV kan man tage vagter på tværs af regionerne. Så det burde ikke være et problem at tager vagter i KBH.:blush:

1 Synes om

Hej Sebastian

Jeg har lige talt med Tina fra FADL, og spurgte indtil, hvorvidt man må tage vagter i KBH, når man læser på SDU.

Det må man gerne - men de forventer at du frasiger dig transportgodtgørelse, da det er hospitalerne som ville skulle betale dine transportudgifter, og de i så fald ville vælge andre fremfor dig.

Der er ledige pladser på hold 06 og 07, så du kan nå det inden fristen, hvis du er interesseret - eller hvis andre er.

1 Synes om