FADL Driftaftale - Grotesk!

Hej Herinde!

Sagen er således at vi er en håndfuld Danske studerende, som studerer medicin I Riga, Letland.
Vi har store interesse i at arbejde på de danske hospitaler under ferie perioder eller semester pause.
Vi har forsøgt at blive medlem af FADL for, således at vi kan få gennemførst SPV kurset.

Vi har fået et tilbage melding fra FADL om at vi ikke kan blive medlem og få tildelt vagter.
Dette er GROTESK! Vi ønsker at få praktisk erfaring med det danske hospitalvæsen.
Hvis vi ikke får muligheden under vores uddannelse, så ender vi med at først arbejde på de danske hospitalvæsen når vi har fået vores Diplom. Hvilket ikke er særligt hensigtsmæssigt.

Er der muligvis nogen herinde, som kan anbefalde, hvem man kan klage til?

Jeg ved at vi er en del danske medicine studerende i udlandet og vi står i samme problemt.
Stuerende fra Findland, Sverige og Norge har luksuriøse ordninger med deres udlandske medicinsturende.

I kan, mig bekendt, ikke klage til nogen, da FADL varetager interesser for studerende ved de danske universiteter (uanset nationalitet).
Desuden er det arbejde man laver ikke lægeligt arbejde og der er en del studerende der aldrig har arbejdet gennem FADL og klarer sig fint i det danske hospitalsvæsen bagefter.
Der er vist nogle vikarbureauer som studerende fra SDU tidligere har arbejdet igennem, jeg kender desværre ikke nærmere omkring det, det kan være der er andre forum-medlemmer der kan bidrage med info.

Hejsa,

Jeg kender ikke vedtægterne for FADL, men hvis de beskriver klart, hvem der kan være medlemmer eller ej, så er der jo ikke så meget at komme efter - så er det en GF beslutning aka vedtægtsændring der skal til.

Hvad kan I gøre?
I har flere muligheder.

  1. I kan samle jer og danne foreningen af udenlandske lægestuderende
  2. I kan arbejde på at der i FADL kommer en undergruppe af “udenlandske lægestuderende”, men det kræver måske en vedtægtsændring - det må I undersøge. Men med flere og flere studerende i udlandet, må FADL måske også have en interesse I jer? Spørg om et møde med bestyrelsen (hovedforeningen i FADL), eller send et brev?
  3. Gå efter den politiske dagsorden: Skriv et læserbrev, beslys sagen, være flere der evt skriver under. Og se om I kan løfte det til en politisk dagsorden.
    a. skriv til de politiske partiers sundhedsordfører
  4. ring til nogle journalister og fortæl om jeres “sag” - hør hvad de tænker og synes - er det noget de vil skrive om? Lars Igum på Politiken er det godt sted at starte.

Det lyder til det kræver noget fodarbejde, men den kamp kan I jo tage sammen. I det danske sundsvæsen venter mange kampe - så I kan ligeså godt lære lidt politisk håndværk :wink:

Enig med de andre. Det arbejde jeg kender til i FADL-regi er ikke lægefagligt, men dog alligevel et fint studiearbejde til en fornuftig løn.
Hvis I vil have tilsvarende arbejde hvorfor arbejder I så ikke for: http://medikom.dk
Har flere medstuderende der arbejder der, og så vidt jeg har forstået er arbejdet meget det samme som FADL kan tilbyde.
Jeg har selv hverken arbejdet som FADL-vagt eller i Medikom så kan ikke sige mere end jeg har hørt fra medstuderende.

Jeg arbejder selv som FADL og det er absolut ikke lægefagligt arbejde, men derimod sygeplejearbejde, dog kan man heller ikke arbejde for FADL som sygeplejestuderende. FADL er ret klare i deres regler. Selv hvis du går på SDU kan du ikke få lov til at tage FADL vagter i region H uden også at tage nyt kursus i KBH.
Derudover når du bliver uddannet FADL vagt skal du tage et vis antal timer de første 3 måneder for at bestå kurset. Det vil i få svært ved når i bor i udlandet ved mindre i selvfølgelig har semesterfri.

Som de andre siger så er der andre muligheder for at være Sygeplejevikar. I kan også forsøge at få lægesekretær jobs i private praksiser. Der vil jeg mene i får meget mere erfaring i form af journalskrivning.

At skrive at FADLs driftaftale er grotesk er så meget sagt. De gør faktisk et kæmpe arbejde ift. Overenskomstaftaler for os danske studerende. De er et studiejob som så mange andre, med regler og krav som så mange andre. Det er ikke et krav at arbejde for FADL, jeg kender mange der ikke har. Der er som sagt andre muligheder så er sikker på i nok skal finde noget :blush:

1 Synes om

Jeg tror ikke, at der er noget at komme efter, da det ikke har noget med nationalitet eller statsborgerskab at gøre, men det faktum, at man skal være indskrævet på et dansk universitet. Vi er mange, der er optaget på vinterstart, som ikke må tage SPV-kurset, fordi vi teknisk set ikke er indskrevet på vores universitet endnu. Desuden ville det være lidt mærkeligt, hvis en forening for danske studerende ville hjælpe udenlandske studerende med at konkurrere med danske studerende om vagter.

Medikom Vikarbureau, hedder det. Hvis man er interesseret, kan man skrive til vagtpasseren på [email protected] eller ringe på tlf.: 70 22 33 00.

Altså det ikke for at være ukonstruktiv eller negativ, men det ligger lidt i ordet FADL (forening af DANSKE lægestuderende) altså dem der studere i dk - vedtægterne er jo bare sådan… og da der dårligt er arbejde nok til de medicinstuderende der er her hjemme forstår jeg det faktisk godt, men i kan jo altid prøve at søge direkte ved de enkelte sygehuse

FADL-arbejde har ingen relevans for lægegerningen.

Det er plejearbejde.

Søg et lægevikariat, når tiden kommer.

Jeg tænker dog fortsat at det var relevant at danske lægestuderende i udlandet organiserede sig. Men det er jo op til jer selv.

1 Synes om

Men medicinstuderende fra udlandet har skam ret til at arbejde i DK. Bare ikke for FADL. Derfor er der jo mange andre muligheder stadigvæk.

Hej MedStudent

Jeg vil foreslå at i enten tager arbejde gennem eks. Region syddanmarks vagtbureau og kursus herigennem eller medicom - indtil i eventuelt kan arbejde på lægevikariater.