FADL/DADL monopol slut Regeringen forbyder eksklusivaftaler

Det er vist lidt mere end en holdning. Når FADL udtaler sig om sådanne som organisation, så er det en udmelding der er juridisk begrundet. Dvs. vurderet af foreningens embedsmænd/jurist. Selvfølgelig er jura ikke naturvidenskab og der vil derfor altid være tale om en vurdering inden det er prøvet ved domstol. Men at kalde det en holdning er vist lige frækt nok…

VH

Andreas Lundh

Gør de det?

Jeg troede kun, at de forbyder os at tage vagter til anden løn end FADL-løn, dvs. at man gerne må arbejde uden om vagtbureauet - det skal bare være til den samme løn…

Det er vist meget almindelig fagforeningspolitik…

… Så partsindlæg da, lad os ikke skændes om det - men helt objektivt kan det aldrig blive, når man har så åbenlyse økonomiske og ideologiske interesser i det, som FADL har i denne sag.

  • Mikkel

Er det ikke en dispensationsaftale du tænker på ?
Her kan du næsten frit aftale vagter med afdelingen. Men lønnen går gennem vb og skal selvf leve op til overenskomsten

Ang arbejde udenom fadl.
Se her:
http://img21.imagevenue.com/img.php?loc … 38_fad.jpg
Dette er dateret 1996.
Der henvises til de kollegiale vedtægter og disse er iflg fadl.dk ikke blevet ændret siden 1989.
På den måde skulle man tro at det stadig gælder.

Næh, jeg kan godt se, hvad du mener, men jeg tror ikke det gælder mere… Jeg har altid forstået det sådan, at man blot ikke må være skruebrækker, dvs. arbejde for en mindre løn end andre studerende.

Man kan naturligvis sige, at man arbejder til en mindre løn, når afdelingen ikke skal betale til vagtbureauet…

Se, det kunne OGSÅ være interessant at høre FADLs holdning til det.

(Ved en dispensationsaftale koster man præcis det samme som en løs vagt, så vidt jeg ved, man behøver blot ikke skrives op via vagtbureauet - correct me if I’m wrong…)

  • Mikkel

Det er vel ikke spørgsmålet om hevm der er arbejdsgiver der er problemet, men nærmere at Vagtbureauet kun formidler vagter til medlemmer af FADL. Som jeg ser det er det vel en form for eksklusivaftale.

Det er heller ikke noget problem, hvis den fortolkning holder “i retten” - FADL yder en service til sine medlemmer - der er ingen der er afskåret fra selv at gå til en afdeling og spørge…

Det er iøvrigt meget almindeligt, at fagforeninger kun servicerer egne medlemmer - snyltere, der vil nyde uden at yde, kan vi ikke bruge til noget. :x

  • Mikkel

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor folk har så travlt med at komme FADL til livs? … Mit svar vil nok delvist være en smule “farvet” af at jeg selv er aktiv i foreningen.

Alene i navnet ligger hele foreningens identitet. Foreningen Af Danske Lægestuderende … dem der sidder og trækker i trådene er jeres medstuderende, der efter bedste evne prøver at gøre det “gode” (uden at vi skal snakke alt for meget om deontologi og altruisme). Man kan selvfølgelig altid være uening i de dispositioner de træffer, men i København har der ikke været kamp om pladserne i repræsentantskabet de sidste 15 år. Det kan selvfølgelig være fordi det er forbundet med en vis mængde frivilligt arbejde at være aktiv …
I (fag)foreningen er der ret mange mennesker der bruger meget tid og mange kræfter på at forhandle løn, forsikring og andre medlemstilbud hjem samt arrangere en lang række lægevikarkurset (der er 3 eller 4 mere næste gang semesterhæftet kommer - forhåbentlig i næste uge)
Jeg synes det ville være en skam at sætte de gode løn og arbejdsvilkår både indenfor lægevikar men også SPV/VT/CARD/DIA-områderne, som man har arbejdet på i mange år over styr,

Mit indlæg skal ikke ses som en gang tuderi over at alt skal være som i “gamle dage” … jeg synes faktisk FADL kan bære en cost-benefitanalyse for den enkelte. Man kan dog også vælge at stå udenfor forenigen af politiske årsager, da enhver som bekendt er “sin egen lykkes smed”. Nogle gange er det dog bedre at løfte i flok.
En opremsning af hvad man får for pengene er ikke relevant her, det kan ses andre steder på studmed.dk og fadl.dk. Hvis man ikke synes man får nok for pengene, så vil jeg gerne invitere folk op på FADL til en snak om hvad FADL er for en størrelse. Man kan også hoppe på den “officielle” intro til russere, der kører i løbet af de første 2 uge af semestret. Tiderne slås op i det første nummer af MOK.

Prøv nu at læse hele tråden igennem inden du opretter indlæg! Alle medicinstuderende har mulighed for at tage vagter på sygehusene udenom FADL. Enten som privatperson eller gennem et andet vikarbureau. At det er så er besværligt er en anden sag…

Der er ingen grund til at være nedladende. Jeg har læst hele tråden, og er udemærket klar over at man kan tage vagter gennem andre bureauer, eller som privatperson. Det jeg mener er om det med kendelsen fra EU ikke burde være muligt at tage et SPV, VT osv. kursus og få vagter gennem vagtbureauet uden at være medlem af FADL fagforening

Det kan jeg ikke forestille mig. Kurserne er et tilbud fra FADL til egne medlemmer - og kurserne er på ingen måde en forudsætning for at arbejde på hospital. Så hvis en afdeling er tilfreds med de kompetencer man har uden at have været på kursus, så står det dem frit for at ansætte folk.

  • Mikkel

@Effeta: Sorry, det var ikke min hensigt at være nedladende. Videre til emnet; FADL er jo egentligt bare en klub af stud.med.'er der har lavet deres egen private aftale med en arbejdsgiver.

Jeg kan godt sætte mig ind i, hvor det er du mener det går galt for FADL. Principelt set er der vel bare ikke tale om en eksklusiv aftale, da FADL aldrig blander sig i hvem arbejdsgiveren ansætter. Om en eller anden dommer ved en voldgiftssag så ville se sur på det, er en anden sag, men jeg tror (af erfaring) at FADL vil kæmpe med næb og kløer for at beholde den nuværende konstruktion.