Et normalt arbejdsliv?

Jeg tænker ikke det kan komme bag på nogen at læger arbejder 24/7 365.

Det er klart at det meste af ens arbejdstid, som samlet stand ligger i dagtid. Men vagter skal dækkes - og det hele døgnet, alle dage også juleaften. Sådan er det. Det er ikke til forhandling, det er ikke til diskussion. Tager du ikke vagten, så skal en kollega ulempes. Hvem vil have en kollega der ikke bidrager til at løfte den fællesopgave?

Når det er sagt så er der jo mange muligheder. Er du tosset med vagter, så er anæstesi jo en vej at gå. Er du ikke pjattet med vagter, så kan samfundsmedicin, arbejdsmiljø-medicin, klinisk mikrobiologi etc - være vejen at gå.

Man kan også blive fuld time forsker, arbejde i industrien eller andet.

Forsker - så er du bare en del af en akademisk rundsav-på-albuer kultur, hvor alle jagter samme fondsmidler og det hele tiden gælder om at lave “interessant” forskning.

Arbejder du industrien, er du ikke jobsikret, sådan er det i det private. Firmaer vinder markeder, eller taber markeder. Du skal nok også forvente at lægge flere interessetimer (læs ulønnet arbejdet) og 50t om ugen i perioder må jo nok forventes. Rejseaktivitet nok ej heller sjældent.

Som hospitalslæge har du de vilkår jeg skrev oven over med vagter og vagtforpligtigelse, i nærsagt alle specialer med svingende belastning.

I almen medicin har du ren dagtid, men indgår også i lægevagten - alt efter hvilken region du arbejder i. Der skal du nok som minimum regne med 6-10 vagter pr halvår. I tidsrummet 16-24, eller nat. Og weekender. Langt overvejende ikke nat - i hvert fald i Region Sjælland.

Det vil jeg påstå er en påstand. Startlønnen er lav, ja. Men man stiger hurtigt de første 10 år af sit lægeliv. Og du skal stort set ikke gøre andet end at møde på arbejde for at stige i løn - sat på spidsen.

Nææ - for du finder ikke en der er bedre :wink: Lad være at lade det fylde så meget omkring arbejdstider - en dag vil du give sande at det er dejligt at have fri når andre er på arbejde. Så kan du handle uden at stå i kø lørdag formiddag, men få det klaret en tirsdag kl. 10.

Fysisk, nej.

Psykisk, nogen gange ja. Du skal træffe mange beslutninger og det skal nogen gange ske hurtigt. Du kommer til at lave fejl, for den fejlfrie læge findes ikke. Man må lære at acceptere at man laver fejlskøn eller fejlvurderinger. Den perfekte læge findes ikke.
Vi får alle en patientklage som man skal forholde sig til. Visse specialer mere end andre. I lægevagten, hvor jeg arbejder ser man nok de fleste. Skadestuelæger er også hårdt ramt af klagesager. Aktuelt har jeg skønnet ca. 10.000 patientkontakter pr år - alle 10.000 har ret til at klage. Sådan er vilkårne.

Jeg skrev om min første patientklage her: https://liljefred.dk/?page_id=2199 - siden er nr 2 tikket ind. Og hvem ved måske ligger nr 3 på styrelsens bord. Sådan er det i disse tider.

Der er også studerende der ikke laver andet end at læse, og så er der alle de andre. Sådan vil det også være efter endt studie. Tingene er hvad man gør dem til.

Og bedre muligheder end i lægelivet finder du ikke. Vil jeg påstå.

Så hold fast.

2 Synes om