Erfaringer med skift fra et andet studie til medicin

Er der mon nogen herinde, der har erfaringer med at skifte fra et andet studie til medicin? Jeg overvejer det selv, da jeg efter første år på mit studie stadigvæk ikke kan slippe tanken om medicin (jeg var meget i tvivl om hvad jeg skulle vælge). Jeg ønsker at høre lidt om jeres erfaringer og tanker omkring studieskift, fx. hvordan I blev afklarede og også gerne råd til hvad jeg kan gøre/overveje for at finde ud af, hvad der passer bedst til mig.

Hey!
Jeg har selv været mega i tvivl!
I gymnasiet havde jeg en klar forestilling om, at jeg gerne ville være læge. Undervejs fik jeg dog ondt i øjnene og tænkte, at det også kunne være sjovt at lave noget mindre bogligt; eksempelvis arbejde i politiet. Altsammen var dog kun på idebasis.
Jeg blev færdig med gymnasiet, og jeg var ikke blevet meget klogere. Jeg tog mit første sabbatår, og jeg kom stadig ikke noget nærmere. Så min onkel tilbød mig i slutningen af maj at følge ham på arbejde en dag på hospitalet (han er læge). Det var det, der gjorde det for mig; jeg har ikke været i tvivl siden. Og det skal nok være mit råd: Tag ind og se professionen i egen person! Det er selvfølgelig mega besværligt i dagens Danmark - man skal bruge nogle kontakter, for at det kan lade sig gøre.

Alternativt, så tag ind og deltag i “studerende for en dag”-projektet. Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg tror, at det giver en ide, om hvad du kommer til at lave de næste 6 år (plus 6-7 mere :stuck_out_tongue_winking_eye:)

Efter mit besøg på min onkels afdeling søgte jeg optagelse på sygeplejestudiet (mit snit var ikke til medicin, og det var for sent med kvote 2 det år). Jeg blev optaget og fik vinterstart, så indtil jeg startede, arbejdede jeg på et plejehjem i 5 måneder. Jeg fik læst sygepleje i 3 semestre, og det kan klart anbefales. Både ift. kompetencer som menneske og fremtidig læge er det super godt! Samtidig får man også et unikt indblik i sundhedsverdenen (herunder også lægeverdenen), da det er en professionsbachelor.

Håber, du kan bruge min historie til noget :slight_smile:

Jeg håber, at du finder det studie, der er rigtigt for dig :wink:

2 Synes om

Ovenstående er et virkelig godt råd. Vær dog obs på at de 38 lægefaglige specialer er meget forskellige, og der er meget, meget stor varians i en læges hverdag alt efter specialevalg :).

Jeg er selv skiftet fra et andet studie, og jeg er nu læge. Jeg er glad for det, men jeg kunne være lige så glad ved mange andre erhverv, og der skal ikke herske tvivl om, at lægejobbet er langt fra den romantiske virkelighed, man ser ved amerikanske serier.

2 Synes om