Erfaringer fra vikariater i Norge savnes

Vær hilset kære kolleager…

Der er for nyeligt dumpet et brev ind ad min brevsprække fra Nordvik, som er et vikarbureau, der arrangerer vikariater for danske læge i Norge.

Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om, hvordan det er at arbejde i Norge. Så hvis der sidder nogen derude, som har været i Norge kunne det være fedt at høre om jeres erfaringer.

Er det f.eks. ensomt ? Er man efter endt turnus fafagligt kompetent nok til at arbejde sådan et sted alene ? Hvordan er mulighederne for at få feedback eller assistance i tilfælde, hvor man er i tvivl ? Er det lærerigt ?
Giver det overhovedet noget ancinitet eller points her i Danmark mhp. senere videruddannelse ?

Og sidst men ikke mindst…er de norske sygeplejersker søde at se på ?
:wink: .

Jeg fik også et brev fra Nordvik angående vikariat i Norge og jeg valgte at tage afsted i 3,5 uge, da jeg havde et hul i kalenderen i februar 2007 mellem afsluttet turnus og start på kirurgisk introstilling. Så jeg arbejder pt. som læge oppe i de norske fjelde. I hverdagene er jeg på lægekontoret fra kl 8-15.30 og samtidig er jeg så lægevagt 3-4 dage om ugen. Det vil sige at efter endt arbejdsdag kl 15.30 er jeg (ca hver 2. dag) lægevagt resten af døgnet og helt frem til kl 8 næste morgen, hvor jeg så møder på kontoret igen. I weekenderne har man vagt lørdag+søndag. Hermed når jeg nogle uger op på 120 timer om ugen. Har i størstedelen af mit ophold været eneste læge i kommunen (ca 2400 indbyggere), men nu er her også en norsk turnuslæge. Den faste kommunelæge har ferie i februar. På lægevagterne dækker man 2 kommuner (ca 5000 indbyggere). Arbejdsbyrden er overkommelig i lægevagten - får sovet 7-8 timer om natten. Ser patienterne i klinikken eller kører i taxa ud til dem. Lægeklinikken er veludrustet med 2 sekretærer, sundhedsplejerske, jordemoder og fysioterapi i nærheden. Min arbejdsdag går med at se patienter i konsultationen (har 30 min til hver patient), samtidig er der børneundersøgelser 1/2 dag om ugen og 1/2 dag om ugen er jeg på det lokale plejehjem. På klinikken er der en akut stue, da der er 1 time til nærmeste sygehus, så man kan give ilt, suturere sår, tage ekg, lægge kateter, give iv-væske osv. Det er en helt lille skadestue.
Jeg er taget alene herop og bor i skønne omgivelser. Bor i en lille by med skov og fjelde omkring. Lægeboligen er kæmpe stor og rigtig lækker. Indeholder alt hvad et moderne hus bør indeholde. Bor i første række ned til en stor sø og har en flot udsigt til fjeldene på den anden side af søen.
Jeg trives virkelig heroppe. Der er en god stemning på kontoret og de har taget imod mig med åbne arme. Vi har da også været ude at stå på ski sammen efter arbejde. Så ensom har jeg ikke tid til at føle mig.
Patienterne har også taget godt imod mig og der er ikke de store sprogvanskeligheder.
Hvornår man er “klædt ordentligt på” til at tage afsted til Norge må man gøre op med sig selv. Har man fået en masse gode erfaringer fra turnus og kunne man håndtere de forskellige problemstillinger?
Jeg har ihvertfald fået et fagligt selvtillidsboost af at være heroppe og opdage at det faktisk går rigtig godt.
Så jeg kan da kun anbefale at tage til Norge.

Hvor meget kommer du til at tjene på de 3,5 uger?

Jeg har været fastlønnet i dagtiden og i lægevagt afhang indtjeningen af antal patienter, som jeg så. Nu har jeg ikke fået løn endnu, men hvad jeg kan regne ud, så passer det meget godt med 25000 kr om ugen.

kan man komme i klinikophold helt deroppe?

Jeg er stadigvæk stud. med, min kæreste er lige blevet færdig med turnus og overvejer at tage et vikariat i norge, og det ville jo være perfekt hvis vi kunne få det til at passe med nogle af mine klinikophold.

Jeg har været afsted med Nordvik og man skal tage den indtjening der loves med et gran salt. Lønningen er stadig god, men realistisk set er det nok nærmere 15.000-17.000 om ugen i dagtiden og i vagttiden meget varierende. Jeg oplevede fra 1.000-6.000 kr. Endelig skal du huske på at her er det opgivet i norske kroner. Men jeg vil regne med at der nok skal skæres 10-15 % af det “lovede” og husk at omregne fra norske kroner. Forholdene var dog helt fine, med gode kolleger og god back-up, og en ok lejlighed. Der skal typisk betales et ugentligt beløb i formidllingshonorar, husleje og formentlig også til den daglige drift ved brug af lægekontor…Jeg har som sagt været glad for at have været afsted, for det er stadig godt lønnet, bare husk at skære lidt af toppen af, bureauet har jo også en interesse i at få folk afsted.

NordVik/Transmedica - elendigt bureau!
Jeg kan ikke anbefale NordVik/Transmedica til nogen lægevikarer! Hold jer væk fra bureauet, de bruger beskidte forretningsmetoder. Jeg har haft en meget dårlig oplevelse med dem og deres direktør! Og jeg har efterhånden snakket med mange lægevikarer, som har haft lignende oplevelser. Jeg er meget forarget og chokeret over NordViks/Transmedicas kommunikation til lægevikarer. De giver et indtryk af en meget god løn og mange gode vagter. Alt er bare super og godt til man starter i vikariatet, og finder ud af, at boligen er elendig, der er ikke nok vagter og de typer vagter man får er slet ikke dem man har fået oplyst, og lønnen er væsentligt lavere end det, de har oplyst. Min løn var under halvdelen af, hvad de havde oplyst mig. Da jeg sendte en høflig mail til NordVik/Transmedica fik jeg flere meget stødende mail tilbage om, at jeg ikke havde læst mine papirer, at jeg ikke havde taget mine vagter, at de ville sagsøge mig hvis jeg snakkede med kommunen eller videregav oplysninger til 3. part, at jeg ikke skulle svine dem til osv… Alt dette, fordi jeg protesterede over, at den løn og de antal vagter, de havde oplyst om til mig, ikke var muligt at få det sted jeg var sendt hen i vikariat. Da jeg sagde min stilling op, blev jeg tvunget til at gøre vikariatet færdig indtil kontrakten udløb. Trist oplevelse, som jeg vil advare mine kollegaer at komme du for. Hold jer væk fra NordVik/Transmedica!

Her er et ledigt vikarjob i Norge : http://studmed.dk/forum/1113-Candmed-debat/83711-annonce-ledig-vikariatstilling-i-norge-privat-udenom-vikarbureau#86696

UDENOM BUREAU, vel at mærke (privat arrangeret).