Er sygepl. stressede? Det tror de kun selv

Hejsa,

Her gik man og troede at sygepl. var stressede - det høre man da gang på gang fra dem selv. Men måske det kun blir ved snakken. I hvert fald er der kommet en opgørelse over de mest og mindst stressede erhverv.

Læger er de 10. MEST stressede : http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ … 271448.ece

Mens Sygeplejerske er de 9. MINDST stressede:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ … 271449.ece

Og nej det er ikke data fra en EB poll på forsiden - den er vidst god nok.

Kilde: Spørgeskemaundersøgelse med et repræsentativt udsnit af den danske befolkning udført af NFA .

Plejepersonale er 3. mest stressede personalegruppe. Hvad er sygeplejersker så, hvis de ikke er plejepersonale? Det kunne være rart at læse opgørelsen selv istedet for at have den filtreret gennem ex. EB og DATO…

Går udfra at plejepersionale er sosu ass og ikke faglært plejepersonale.

Måske der kan være tale om den her? Ifølge den er læger dog de mindst stressede …

/Rasmus

Personligt vil jeg da sige at jeg selv ind imellem er “stresset” (uden at vide de præcise kriterier) men det er en form for stress der er positiv. Ergo vil jeg rate lav… men mit arbejde fylder da meget og arbejdespresset er højt indimellem - men det er tilfredsstillende…

@frold:

Du kan jo lige repetere lidt stress vs. stressor definition :wink:

Det er blevet rigtig moderne at være “stresset”. Åh jeg har det hårdt, nu kan jeg knytte en “diagnose” på, så er det ikke min skyld længere…

Så vidt jeg husker fra mit kig i gratisavisen, så var læger og tandlæger puttet i samme kasse. Der er himmelvid forskel i stressniveau mellem en privatpraktiserende tandlæge/almen mediciner og så en kittelslave på nattevagt.
Jeg tager tolkningen af undersøgelsen med et stort gran salt.

Enig, det er absurd at sætte læger og tandlæger sammen - viser med al tydelighed at undersøgelsens bagmænd ikke aner hvad de snakker om. Endnu en indikation er, at lægesekretærer angives at være blandt de mest stressede :lol:

  • Mikkel