Er meget vigtigt at have den nyeste udgave af medicinsk komp

Hej! Tænkte på om det er meget vigtigt at have den nyeste udgave af medicinsk kompendium, da de gamle jo nogen gange er på tilbud, når den nye udkommer… Tak

der går jo 4-5 år i mellen udgivelserne.
dvs at den siden som er i de gamle bind er nok +6års gammel.
Jeg forslår Harrison og Kulmar Clark, som et billig, bedre og mere updateret alternativ.

Desuden er der vist også noget tid, til du skal bruge Medicinsk Kompendium!! :wink:

Personligt synes jeg Harrison/Kumar & Clark er glimrende alternativer til Basisbogen, men ville ikke bytte mit Medicinsk Kompedium med nogen af delene!

Det kunne være meget interessant at høre noget om, HVORFOR du ikke vil bytte! Er Medicinsk Kompendium virkelig SÅ meget bedre?? Der er altså en enorm prisforskel på 400 kr for en engelsk og 3200 kr for Medicinsk Kompendium!

[color=red]Hej! Nej, ved det godt at det kommer til at vare lidt tid, men man er jo lidt nysgerrig :smiley: Det var jo mange penge at kunne spare :slight_smile: [/color]

Ja, det er rigtigt! Det tager jo også lang tid at spare sammen til! :wink:

Ja for den… altså den har altså bare at være super god hvis jeg skal give 3500 for den… Men man skifter den vel ikke ud, hver gang der komme en ny, gør man? :roll:

Hehe, jeg gør ikke i hvert fald! :stuck_out_tongue: Nej, det tror jeg ikke, der er nogen, der gør… Men når man engang er blevet læge, tror jeg, den er fradragsberettiget og det i kombination med den højere løn end SU’en, gør den lidt lettere at udskifte…

Ja, det har du nok ret i! Kan se du læser på SDU, som jeg skal til… Er du glad for det?

Det var ikke særlig relevant under boganmeldelsent - så jeg har splittet det fra…

Boganmeldelses forummet er til anmeldelser af bøgerne - fyldes bogtrådene med alt muligt andet mister de deres værdi; Et hurtigt overblik over om bogen er god eller ej - kan den anbefales eller ikke…

Ja, det er den. Jeg har både læst Kumar & Clark, Basisbogen og Medicinsk kompendie og for mig er der ingen tvivl om kompendiet er bedst. Hver sygdom er fint systematisk beskrevet mht. definition, incidens, patogenese, patologi, symptomer, parakliniske fund og behandling. Dette står i skarp kontrast til Kumar & Clark, hvor det hele står lidt rodet sammenblandet. Man får aldrig forståelsen af sygdommen ved at læse i Kumar & Clark (eller basisbogen). Desuden er der jo forskel mellem DK og UK på blandt andet incidens og behandling af sygdomme.
Til gengæld er kompendiet i nogle kapitler uoverskueligt og derfor er basisbogen god at have til at bevare overblikket.

Jeg tror ikke engang, jeg vidste hvad Medicinsk Kompendium var, da jeg i sin tid startede! At gå ud og investere penge i sådan et sæt nu, er sgu synd.
Vent til du skal bruge det - det vil alligevel bare stå og samle støv på din reol indtil da, og de mange penge kunne være bedre givet ud. Hvis der så kommer en ny udgave er det næsten endnu værre!

Tja, personligt har jeg lige overstået 12. semester på KU gammel studieordning, hvor vi primært har medicin og kirurgi. Jeg har ikke på noget tidspunkt læst i Medicinsk Kompendium, som jeg synes er for dyr. Jeg læste basisbogen meget grundigt, og supplerede visse emner som neurologi og kardiologi med Harrisons. Det gik alligevel ret godt, og jeg har hørt om flere andre som har klaret sig rigtig godt uden Kompendiet.
Jeg syntes Harrisons var rigtig god, velskrevet og udførlig, og prisen er til at overkomme (har jeg hørt, jeg lånte den af en kammerat :slight_smile: ).

Det jeg har hørt om Kompendiet, og det lille jeg har set, tyder på at Medicinsk Kompendium er en rigtig god bog, velskrevet og overskuelig. Ulempen er nok at der står for meget, så du skal være god til at sortere fra det, der ikke er relevant for dit aktuelle studieniveau. At læse Medicinsk Kompendium er ikke ensbetydende med at få en høj karakter.

Alt i alt har jeg besluttet at jeg ikke vil bruge så mange penge på noget man kan undvære, måske vil jeg investere i det senere når jeg er færdig.

Den nyeste udgave kom vel for 1½ år siden, så den når at blive “gammel” før du skal til at bruge den.

Den er gammelt allerede inden det trykkes. Det er derfor at en PDA og dennes håndbøger og ikke mindst services som uptodate eller det gratis alternativ medscape.com er så fede - de slår det andet med flere længder. Vil man have danske standarter kan man jo støtte sig til
lommebogsudgaven af medicinsk komp. eller basisbog… en PDA og basisbog går i hvert fald fint hånd i hånd… Og PDA’en vil du givetvis bruge i dit fremtidige virke, så man kan lige så godt lære at bruge den fra starten og ikke mindst de programmer der findes til den (det var ikke ment til Helle - men til jer der læser på semestre hvor der læses i kliniske bøger som: basisbog, clinical medicine, med. komp. etc) :smiley:

Hej! Tak for svarene… havde nu absolut heller ingen intention om at gå ud og bruge 3500 på MK nu. Men så at det gamle var blevet sat ned til 400 kr.