Er løbet kørt for mit vedkommende?

Hej med jer

Jeg er igang med at lægge en plan for min vej mod medicin, men jeg er bange for, at løbet allerede er kørt. Mit snit fra gymnasiet er 6,4, hvilket jo er i den lave ende. Jeg supplerede kemi 0-B i foråret, og endte med at få et 7-tal. Det er ikke ligefrem en succes, for som jeg har forstået det, er jeg nødt til at få enten 10 eller 12 i mine suppleringsfag.
Vil I anbefale mig at skrotte idéen om medicin, eller er der noget jeg kan gøre? Jeg mangler at læse mat C-A, fysik C-B, og tænker at læse biologi B-A også. Hvis jeg ender med to-cifrede karakterer i de fag, har jeg så stadig en chance, eller har 7-tallet i kemi været tegn på, at jeg bare ikke skal være læge?
En studievejleder har foreslået mig at læse kemi fra B-A og på den måde forsøge at forbedre situationen, men det ved jeg næsten ikke om jeg tør, for hvis jeg kun kan præstere til et 7-tal på B-niveau, kommer det vel til at være helt galt på A.

Hvad tænker I?

Jeg fik et gennemsnit på 7,3 efter den nye skala og kom ind på kvote 2 i 2009, men jeg havde heller aldrig lavet en ærlig dags arbejde da jeg gik på HTX. Hvis du har slidt og slæbt for at få et 7-tal i kemi B kan det være du skal genoverveje hvad du bruger dine kræfter på. Jeg tror SDU’s MCQ faktisk er et relativt godt værktøj til at vurdere om du overhovedet egner dig, men du får ikke lov at tage den før du er formelt kvalificeret. Jeg vil gætte på at du spilder din tid.

1 Synes om

Du spilder overhovedet ikke din tid! Jeg kom selv ind via unitesten på SDU på første forsøg og der er de fuldstændig ligeglade med dit snit.
Så lad være at give op på forhånd; der er mange veje ind på studiet. Og så meget kemi er der altså heller ikke.

2 Synes om

(Indlæg slettet af forfatteren)

6 Synes om

(Indlæg slettet af forfatteren)

2 Synes om

Vær opmærksom på om kvote 2-fagsnit vurderes udfra det højest opnåede niveau.
Det er jeg nemlig ikke sikker på, da jeg kan se psykologi har brugt mine mat B-karakterer til fagsnit, selvom jeg har gennemført A-niveau.
Jeg tror de bruger dét niveau der står noteret under kvalifikationer, men tjek det lige selv.

Jeg kan godt forstå din tanke og havde det lidt på samme måde da jeg i efteråret fik 7 i fysik og 7 i skriftlig mat A. Nu for nylig fik jeg også 7 i skriftlig engelsk; det er for mange 7’ere, og jeg blev da heller ikke tilbudt optag i år. Men jeg har også indenfor det sidste år fået 2 10’ere i mat B, i mundtlig mat A og kemi og 12’ere i dansk og mundtlig engelsk.
Eksamener er sådan noget sært noget hvor meget hviler på om man har en god eller dårlig dag og trak et godt eller mindre godt emne.
Derfor kan det også altid betale sig at prøve igen. Og vil du virkelig medicin, så har du også kræfterne til at genoplæse :slight_smile:
Hæng ikke hele dit livs lykke på at komme ind på medicin, men giv det en skalle mere og se hvad det indbringer, vil jeg sige. Det har jeg i hvert fald tænkt mig, og jeg kan godt heppe lidt på dig imens også.

Hvis du føler at du har kæmpet til det yderste for et gennemsnit på 6,4, så tror jeg du skal overveje om medicin er værd at kæmpe for. Du skal ikke tage det ilde op, men nogle gange må man bare acceptere realiteten.
Jeg havde selv et snit omkring 8, samtidigt med at jeg kunne bryste mig af en absurd høj fraværsprocent og mantraet “øl, fisse og hornmusik”. Jeg kom ind på kvote 2, tog mig alvorligt sammen og er i dag færdiguddannet læge.

Så hvad jeg prøver at sige er - hvis du virkelig føler du har givet dig selv 100 % (eller bare 90 %), så har jeg svært ved at se dig gennemføre et af landets hårdeste uddannelser. Kan du genkende dig selv i at have slacket en del og ved med dig selv, at du kan meget mere end hvad dine karakterer giver udtryk for, så skal du for alt i verden blive ved med at kæmpe for din drøm.

Det virker også på dit skriv til, at du måske døjer med noget manglende selvtillid på baggrund af de mindre gode karakterer du har fået. Husk at karakterer udelukkende handler om en præstation til eksamen (især mundtlige eksaminer), hvor der er mange andre faktorer end bare faglig kunnen der spiller ind.

Opsummeret synes jeg du skal kigge indad. Er det “bare” en drøm om at være læge, eller er du oprigtigt opsat på at studere medicin?

Alternativt kan du prøve bare at supplere matematik op på A-niveau. Kan du få 10 eller 12 her, så har du helt sikkert også egenskaberne til at gennemføre medicinstudiet. Medicinstudiet er ikke som sådan mega svært; det er bare ufatteligt hårdt. Omfanget af pensum er så enormt og beror sig mere på udenadslære end at være teknisk svært. Der er ikke noget på selve studiet, som er sværere end matematik A. Faktisk vil jeg tro at niveauet er nogenlunde svarende til biologi A, dog bare komprimeret helt ekstremt, så hvert eneste semester (i hvert fald på bacheloren) har pensum nogenlunde svarende til et 3 årigt forløb i biologi på gymnasiet. Dette gentager sig hvert eneste semester 3 år i streg. Kan du holde til det?

Hvis ja, så gør det. Kæmp for din drøm. Men lad være med at kæmpe dig selv ned i et hul - du har meget langt igen bare for at blive optaget :slight_smile:

5 Synes om