Er jeg for dum til Med. studiet?

Hej,

Jeg er en 23 årig pige, der næsten ikke kan se lyset for enden…

Jeg brænder for at blive læge, men jeg brænder ikke for studiet,
jeg syntes bare ikke det er så overspændende alt hvad jeg læser… at jeg kan finde motivationen til at læse fordi det er spændende, jeg læser med motivation at jeg skal BARE BESTÅ!

MEN det gør jeg ikke…

indtil har jeg kun bestået, 2 eksamener, på 2 og 3 forsøg… og divs. små fag…
jeg har tager 2. sem om. og nu skal jeg snart til at tage 3. sem om…

hvis det skal fortsætte sådan, at jeg er for dum, og skal læse alle semester 2 gange, orker jeg det ikke…

men det er ik fordi jeg ikke læser, jeg læser sindsygt meget… mange timer… men der er bare ik noget der sidder sådan rigtigt fast…
hvis det skal det… skal jeg nærmest have det to gange…

er det bare mig der er skide dum, eller har andre det også sådan?

Jeg har en læsemakker, men det er skide besværeligt med hende… vil gerne finde en ny… men jeg ved ik hvordan jeg skal komme af med hende… hun er " nærmest " afhængig af mig. Hvad skal jeg gøre med hende? har I nogen god ide til at "slå " op… eller indføre nogen præmisser, uden at være en bitch?

overvejer at droppe ud… men ved at jeg ikke gør det for jeg vil så gerne være læge… men jeg bliver jo smidt ud på et tidpunkt… og problemet vil være… at jeg har spildt en masse år… og ik blevet færdig med nogen udd…

MEN
overvejer at droppe ud, og tage en mellemlang udd. som jeg ved jeg kan klare… også eksamenerne…

kom ind gn kvoto 2. i sin tid. men gn snit på 8,0! matmatisk eksamen, så det er ik så meget at prale af… for den snit var min arbejdsindsats middel.

Er der nogen der kom ind med nogenlunde det samme som mig og har klaret det ?

eller bare giv mig nogen positiv historier!..

Hej pige 23 år…
man kan ikke være for dum til medicinstudiet, men der kan være andre problemer som studieteknik, læseindsats, hukommelse osv. Jeg synes du skal snakke med Studievejledningen(hvis du ikke har gjort det) om dit problem, da de nok bedst kan vejlede der individuelt.
For det første fordi de kan se på dit personlige problem og for det andet fordi de har enormt meget erfaring med sådan noget.

VH

ANdreas Lundh

Selvfølgelig kan man det… men jeg vil da give dig ret i, at det sjældent er det, der er problemet.

Som oftest er det fordi man ikke er tilstrækkeligt motiveret, IMO.

  • Mikkel

Hejsa, du er ikke alene, bare rolig.
Jeg går nu på 7 (det burde egentlig være 8) men skidt med det.
Jeg lagde ud med at dumpe 1 semester og føle mig meget, meget dum. Men da jeg var sommerstarter var der ingen kære mor, så jeg røg videre på 2, som jeg også dumpede med et brag. Ved lige dele held og arbejde, samt privatundervisning fra en kemilærer bestod jeg begge på reeksamen, men det var en røvsyg sommer. 3 klarede jeg i første hug, men på 4 dumpede jeg så igen.
Så tog jeg mit studie alvorligt op til revison, for at finde ud af hvad der var galt, om det var for meget øl, kæreste, sport eller for lidt læsning.
Løsningen blev at jeg fandt en ny læsemakker og fik sat virkelig jern-strukter på studiet. jeg er på panum når biblioteket åbner, og jeg går hjem kl 17, stort set hver dag fra semestret starter.
Til gengæld har jeg aftenen og weekenderne fri til “alt det andet” og jeg har aldrig dårlig samvittighed, selv om jeg går i byen en hel weekend og ikke rører en bog om aftenen. Det har virket, og nu er jeg ikke dumpet noget siden 4, ejheller har jeg været i tvivl om jeg er bestået efter en eksamen.

så for at sige det kort: Læseplan med nøjagtige sidetal pr. uge så man kan holde øje med at man har nået det man skal, læsning = arbejdsdag (ca 7 timer effektivt), opgaveregning, opgaveregning, opgaveregning, læsemakker til at motivere og holde i ørerne (samt snakke, spise, grine og drikke cocktails), og det vigtigste, at læsemakkeren er på samme niveau.

Til gengæld har jeg fået ro for den evige dårlige samvittighed som plagede mig de første par år, og jeg har rigeligt tid til et liv ved siden af studiet.

Det her er ikke ment som at jeg har patent på den eneste sande studieteknik. Men den har virket for mig, og jeg håber du kan bruge lidt af det også.

Held og lykke
steen

Du er ikke for dum…Jeg kom også ind på kvote 2 med et snit på 8,9…Dumpade 1,2 och 3 samt 4 sem…Tog om 1 og 2 og bestod nemt ,med en lille arbejdsinsats, tog om 4 ,dumpade og på 3 forsoget bestod jeg 4 sem.Foler mig ikke dum, vet det er manglende studieteknik og en urolig social og ekonomisk situation som gjort jeg ej kunnat fokusera godt nok.Jeg har set en stooor forskell siden jeg begynte lese på en anden måde og fått studiero.Motivationen er også viktig…Man må regne opgaver tills man blir grön i ansiktet og repetera pensum om igen…Så består man med marginal.Man skal bara finde den rigtige teknik.

Lycka till!

Jeg tror heller ikke du er for dum, men der skal altså arbejdes og struktureres før man har lært tingene, som Steen skriver.
Nu ved jeg ikke hvor du studerer, men på Panum bliver der udbudt kurser i studie- og notatteknik, som man kan melde sig til. Det havde jeg meget glæde af. Læs mere om dette på http://www.pucs.ku.dk .
Desuden vil jeg som opmuntring sige, at de fleste synes at studiet bliver lettere på overbygningen i forhold til på grundfagene. F.eks. har jeg lige været til 8.sem eksamen på KU, og der var kun en uheldig person der ikke bestod. Klø på, det lønner sig :slight_smile:

Mvh Simon

Hej Pige23.

Jeg vil helt sikkert råde dig til at snakke med en faglig vejleder eller studentervejledningen. Det med perfekt studieteknik er desværre meget individuelt, for nogle kan bare læse noget et par gange og så kan de det mens andre er nødt til at tegne, diskuttere, regne osv. med deres læsemakker før det hænger fast. Men… på SDU har vi noget der kaldes faglige vejledere og noget tilsvarende findes helt sikkert i kbh og århus. det er dem du skal snakke med. de har meget erfaring med at hjælpe studerende med alle mulige ting, og de vil helt sikkert også kunne hjælpe dig i den rigtige retning.

vh thomas

Bare rolig, du er ikke for dum, snarere for klog til studiet. Første del er ved den søde grød en sand ørkenvandring i petitesser og stof, der ingen relevans what-so-ever har med dit fremtidige virke. Knib ballerne sammen, det eneste det kræver for at bestå er en god stol, hjernen kan du godt koble fra og pakke ud igen til 2. del af studiet.

Men sms-stilen i dit indlæg duer ikke til eksamen… (jaja, undskyld, men jeg måtte bare af med det)

Hej

Tak for alle jeres opmuntrende svar…

Men jeg vil gerne høre lidt om jeres studieteknikker…

hvordan læser i hver især? hvor meget tid på at læse selv, og hvor meget gn gang med læsemakkeren?

Det med at læse 8 - 17 og eller holde fri, det føler jeg bare at jeg slet ikke kan… jeg vil nærmst dø dårligt sammenvittighed…
men livet vil være fedt, hvis man kunne det!!
men stor sandsynligt er det der er min fejl… at jeg læser FOR MEGET…

dog ser jeg på uni, en del medicinstuderende, der nærmest læser dag og nat, og de klarer også eksamenerne, men hvis jeg læser dag og nat så går det slet ikke! Jeg går hen og dumper hver gang!

måske er der nogen der er søde til at beskrive en alm. hverdag for dem?
og hvordan de også vil læse under eksamensperioderne?
hvor meget tid bruger man på at gn og mødes med læsemakker?
osv…

håber I kan hjælpe mig…

har forsøgt studenterådgivning, det hjalp ikke så meget som mine forventninger… nu skal jeg forsøge faglig vejleder… håber det går bedre…
men jeg vil forsøge at skruge forventninger ned… før jeg går ind til hende…

fortsat go weekend

Ellers se denne tråd: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=13015&highlight= “hvor meget læsning egentlig?”

Jeg vil da gerne forsøge at forklare det her, altså hvordan jeg forbereder mig på et nyt semester.
Hele humlen ligger i at starte semestret med at lægge en læseplan. Den skal indeholde alle de sider, man skal læse for at nå hele pensum rundt. Så laver man et hurtigt regnestykke og kan se hvor mange sider man skal læse pr uge. det er typisk ~100-120 sider, altså på ingen måde uoverskueligt.
Derudover sørger vi for at printe alle gamle eksamenssæt og hvad man ellers skal bruge (documenta, metabolsk skema osv).
Så mødes vi hver morgen og læser indtil frokost på biblioteket. Efter frokost kan vi så gennemgå en times tid eller 2 (incl kaffepauser) og så ind og læse igen, til man tager hjem.
2 gange om ugen ser vi på de gamle eksamenssæt og forsøger at regne/besvare de opgaver der hører til det emne vi læser. På den måde har vi været alle emner igennem og fået en forståelse for hvordan eksamen kommer til at forløbe mht detaljeringsgrad, spørgeteknik og hvor lang tid man kan tillade sig at bruge på hver delopgave.

Med denne metode ved man stensikkert at man kommer hele pensum igennem, og at man, når ugen er slut, har læst det man skal. Så kan man holde fri med god samvittighed.

De sidste 6 uger før eksamen har vi været alt igennem, og begynder på at repetere efter samme model, og regner de samme sæt forfra.
Desuden gemmer vi 3-4 sæt, som vi slet ikke har set på, men udelukkende regner i den sidste uge før eksamen.
Sommerhus er efter min mening også en god ide her, hvis man har mulighed for det. At lukke sig inde med læsemakkeren i en uges tid og gennemgå de 2 sværeste emner i pensum. Dette kombineret med en masse gåture, hyggelig madlavning, og et godt glas rødvin hver aften efter kl 20, når man er færdig med at læse.

Det ultimativt vigtigste, er at finde en læsemakker, som man svinger godt sammen med. Niveauet skal være nogenlunde ens, og man skal kunne give hinanden nådesløs kritik, og selv kunne tage imod det. Jeg er stadigt fantastisk gode venner med mine første læsemakkere, men vi ved også, at vi ikke kan læse sammen, fordi vores stil slet ikke passer sammen.
Når alt kommer til alt, er det jo op til den enkelte at finde den metode der virker bedst for en selv. Jeg kender ikke 2 læsemakkerpar, der gør tingene på samme måde. Men min situation før jeg skiftede læsemakker lignede din meget, med rigtigt mange timers (solo)læsning, dårlig samvittighed og dumpede eksaminer. Jeg kender også “de andre”, som læser alene i døgndrift eller dem, som aldrig åbner en bog før 3 uger før eksamen og alligevel består. Jeg hører bare ikke til den type.

Tal med din læsemakker, find en ny om nødvendigt og forsøg at lave din egen udgave af ovenstående model. Det er vidst det bedste råd jeg kan give.

Det er svært at finde en rytme der passer lige nøjagtig til en selv, fordi man til at starte med gør som alle de andre gør - hvilket jo så desværre kan resultere i en masse frustrationer over at man ikke lærer stoffet ordentligt.

De første 4 semestre brugte jeg på at finde min egen rytme.
Man må være opmærksom på at folk som man har det rigtig sjovt med, ikke nødvendigvis er folk som man læser godt sammen med.
Du skal ihveretfald gøre op med dig selv om hvorvidt du gerne vil have aftenerne fri, eller om det er ok for dig at læse mens dine venner har fri.

Jeg starter før semestret starter, med at lægge en læseplan, som det også tidligere er nævnt.
Den går ud på at finde ALLE bøgerne frem (til semesteret) og start så bagfra med at skrive alle de kap. ned der er pensum.
Skriv det på et A4 ark, med tydelig opdeling:
-Fag - (hvilke bøger skal du læse i)
-Bøger (hvilke kapitler er pensum)
-Kapitler (hvor mange sider skal i alt læses)
-Hvor mange uger har du (minus 2 uger til eksamenslæsning)
Nu regner du så ud hvor mange sider du ca. skal læse om ugen, for at nå pensum igennem.

Tit har man jo 4-5 fag pr semester, det der virkelig fungerede godt for mig, var så at dele fagene op til forskellige ugedage, sådan at mandag læste jeg farmakologi og biokemi (repeterede det så tirsdag)
onsdag læste jeg så anatomi og fysiologi (repeterede det torsdag)
Fredag samlede jeg så op på ugens arbejde, læste måske noget af det igen, eller måske kun noterne.
Var der en dag jeg ikke fik læst rykkede jeg det frem til fredag/weekenden.

På denne måde følger du dog ikke nødvendigvis forelæsningerne eller timernes indhold, men du ved at du med sikkerhed er kommet hele pensum igennem 2 gange.

Dette semester har jeg tænkt mig at prøve at tilrettelægge det så det følger undervisningsinholdet lidt bedre end sidste semester - men det kan da godt tage en hel dag at lave en fornuftig læseplan.

MHt. til læsemakker, ja så har jeg sidste semester læst alene, hvilket har fungeret helt fint for mig - jeg har tendens til at snakke for meget når jeg har folk omkring mig - har der været noget som jeg har haft brug for at vende med andre, så har jeg spurgt dem som jeg kender på semesteret.
Det vigtigste er dog, at du og din læsemakker ser det som et samarbejde der kræver at I gør tingende nogenlunde på samme måde - så I begge føler at I får noget ud af det - det er jo ikke en kaffeklub.

Føler du at I ikke fungerer, så sig evt. at du har brug for at læse alene et stykke tid, hvor du har ro til at fordybe dig og læse tingende i dit eget tempo, da du er kommet bagefter på nogle punkter.
Tror at de fleste af os har prøvet at være sammen med flere forskellige læsemakkere med større eller mindre held.

Men håber da at du finder ud af det på din egen måde, glem ikke at medicinstudiet er 10% hjerne og 90% røv :slight_smile: jeg har før måtte læse nogle kapitler 3-4 gange før sagens kerne gik op for mig, men bare hæng i, stædighed betaler sig.

siam - hvordan foregår din eksamenslæsning? Jeg mener, kan du nå hele pensum igennem igen på 2 uger?

Og hvordan foregår din egen repetition?

hmmm min eksamenslæsning er vist lettere kaotisk - på det tidspunkt er jeg altid stresset, og føler at min uvidenhed er enorm… men mine eksaminer går da trods alt alligevel helt ok.

På det tidspunkt kender jeg jo pensum helt ok - og ved hvor mine svage sider er, og så pendler jeg lidt rundt i bøgerne og mine noter, som jeg gør rigtig meget ud af.
Jeg lærer ret godt når jeg skriver omfattende noter - men ved også at mange andre synes at det er spild af tid, fodi de aldrig bruger dem til noget.
Selvfølgelig er der ting som jeg må igennem 5-6 gange før jeg kan huske det, hvor andre ting går noget nemmere (biokemi plejer fx at være en værre tidsrøver :frowning: )

En ulempe ved at skrive omhyggelige noter, er helt klart at det tager enormt lang tid - men for mig lønner det sig helt klart.
En undtagelse er dog Fx. alle kar og nerver, istedet lærer jeg at tegne deres forløb meget simplificeret - herefter kan jeg relativt navngive de forskellige forløb på tegningen - det er for mig meget nemmere end at lære 4 siders beskrivelse af forløb i en bog.

Mht til repetitioner mener jeg bare, at jeg læser det endnu engang - det er for det meste først ved 2. gennemlæsning at tingende begynder at få en forståelig sammenhæng.

Med hensyn til at beregne hvor lang læsetid jeg har en given dag, så ved jeg at jeg ca. læser 8-10 sider i timen når jeg tager noter.
og hvis jeg bare skal læse mine noter, eller gennemlæse noget hurtigt, at så læser jeg 20-30 sider i timen.

8-10 timer om dagen? Ehm… nu ved jeg ikke hvor mange timer man normalt har (da jeg jo ikke er begyndt endnu), men skal man regne med at man går i skole og derefter læser lige til man går i seng hver dag (eller 6 ud af 7 dage)? Altså hvis man ikke har den der famøse klæbehjerne :slight_smile:

Mackie, nej man skal sq ikke læse hverken 8 eller 10 timer hver dag. Det er komplet overkill!! Hvad årsagen er til, at nogle så gør det alligevel, vil jeg lade være op til din fantasi.

Enhver almindelig begavet dansker kan tage medicinstudiet med en arbejdsinsats svarende til et almindeligt arbejde (37 timer ugentligt), hvortil man skal lægge nogle ekstra timer de sidste uger op mod eksamen.

Med noget fornuftig planlægning, overblik og realistisk indstilling til den viden, der skal opnåes, er nøgleordene.

Så fat mod, Mackie, der er et liv også under medicinstudiet.

Ah det lyder godt :up:

Hej Mackie!

Jeg tror du lige er kommet til at hoppe over et ord da du læste hvad Siam har skrevet. Hun har nemlig skrevet “8-10 sider i timen” og ikke “8-10 timer” :wink:
Hehe jeg rynkede lige skeptisk men overrasket på næsen, da jeg læste det du ha skrevet men kunne så hurtigt blive lettet da jeg så hvad hun egentlig ha skrevet :smiley:

/Lilje

Du skal nok bare starte og så kan du se hvor stort dit pensum er og hvordan du læser bedst.
Nogle fag kan læses bedst alene, andre helst med læsemakkere. Og selv der er der meget forskel på hvem der gør hvad…
Man finder lige så stille et rytme… og ja… i starten er det overvældende…
Jeg starter snart på 3.semester, men er først nu begyndt at få bare lidt struktur over min læsning og hvor lang tid jeg bruger på det…
Jeg må sige at jeg IKKE bruge 8-10 timer om dagen… og det er ganske simpelt fordi der ikke er 8-10 timer til at læse i når man både skal nå på uni og passe sine timer/forelæsninger samt spise/sove/klæde om osv.
Såe… jeg læser et forskelligt antal timer pr. dag alt efter hvor meget det passer ind i mit skema… og ellers kører jeg på i weekenderne… og hvis jeg på forhånd ved jeg skal noget der, må man lige tage lidt ekstra på hverdagene osv.
Man regulerer det efter hvordan det passer den person man nu er…

Ah hehe… ja jeg så forkert lol - troede der stod 8-10 timer og ikke sider. Så i må undskylde mit lidt mærkelige indlæg så :oops: